-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Tester smartere Scania i Hong Kong
Scanias Kina-avdeling er involvert i et prøveprosjekt for smart mobilitet i Hong Kong. Ved hjelp av C-V2X-teknologi kan kjøretøyene kommunisere med alle «enheter» de kan påvirke eller bli påvirket av i trafikken.


Venessa Wong, direktør for forretningsutvikling hos Scania China.
Du lurer kanskje på hva C-V2X er? Det står for Cellular - Vehicle to Everything.
Sammen med Hong Kong Applied Science and Technology Research Institute (ASTRI) og HKT (en av Hongkongs største telekommunikasjonsleverandører), har Scania sluttet seg til et prøveprosjekt for å teste 5G-kommunikasjonssystem på en 14 kilometer lang offentlig vei i byen.
Smarte sensorer skal gjøre det mulig for kjøretøy å kommunisere med andre kjøretøy, fotgjengere, syklister, parkeringsplasser, infrastruktur og bygninger.
Målet er selvsagt å muliggjøre effektiv, raskere og mer nøyaktig utveksling av data for å forbedre trafikksikkerheten og trafikkeffektiviteten betydelig.
En viktig del av utviklingen for å gjøre kjøretøyene stadig mer autonome handler naturligvis om å utforske mulighetene biler har for å kommunisere med omgivelsene.
Scanias kontor ligger i Hong Kong Science and Technology Park. Samme sted som ASTRI holder til.
– Vi ser alltid etter muligheten til å samarbeide med andre for å presse innovasjon fremover for Hong Kong, sier Venessa Wong, forretningsutviklingsdirektør i Scania Kina i en artikkel på konsernets nettside.
Samarbeidet med ASTRI gjør det mulig for Scania å utforske flere alternativer for hvordan du kan forbedre drivstoffeffektivitet og støtte produktutvikling, ved å forstå kjøreatferd i et trygt miljø.
– Dette er en fin mulighet til å gjøre oss klare for overgang til elektrifisering og autonome kjøretøyer i Hong Kong. I første fase vil vi bruke Volkswagen Transporter, etterfulgt av vårt urbane utvalg av Scania-lastebiler og busser, fortsetter Venessa Wong.
Foruten konsernslektskapet er Scania distributør av Volkswagen nyttekjøretøyer i Hong Kong og Macau, hvilket forklarer valget av varebil.
I den første fasen av prosjektet ble en «om bord-enhet» med C-V2X-teknologi installert i en Volkswagen Transporter.
– Alle kjøretøyene våre har en kommunikator som overvåker kjøreadferd, kjøretøyets ytelse og utslippsnivåer. Sammen med en enhet fra ASTRI vet kjøretøyet mer om sine egne omgivelser, og vil kunne kommunisere denne informasjonen til sjåføren eller til og med utføre sikkerhetstiltak selv hvis sjåføren ikke reagerer raskt nok, sier Wong.
I tillegg skal trafikkstyringssystemer bli bedre informert om sanntids-situasjoner på veiene, slik at systemene kan administrere trafikkflyten mer effektivt. Et CAN-signal (Controller Area Network) muliggjør interaksjon med sensorer satt opp langs ruten.
Prosjektet startet tidlig i 2021 og er planlagt å vare i ni måneder.