-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Tester «trolley-lastebiler»
Både Siemens og Scania har vært flinke til å fortelle om elektriske lastebiler med strømavtakere på taket. Nå startes det et større forsøk i California.

Trolley-busser har vært velkjent i hundre år, trolley-lastebiler er derimot av nyere dato.
Siemens rigget imidlertid til sin «Highway of the Future» hjemme i Tyskland i 2012. Etter det fulgte landeveisprøver i Sverige sammen med Scania.
I 2014 foreslo tyskerne en test-strekning i California nær havneområdene i Los Angeles og Long Beach, og nå er de i gang.
LES OGSÅ: Utreder el-veier i Norge
Offentlig vei
Tre store biler er bygget om og det er installert luftkabler både på den nord- og sørgående delen av den nesten to kilometer lange strekningen nær Carson i California.
De tre bilene er en batterielektrisk, en hybrid CNG/el og en diesel/el hybrid. Og strekningen hvor de kan bruke strømmen er en vanlig vei – den deles med all den andre trafikken også.
Det er åpenbart pantografen på taket som er den viktige komponenten her. Den stiger til værs når den merker at den har en kabel over seg, og sørger da for at drivmodus skifter til el. Når det er slutt på kabelen senker pantografen seg, og man er tilbake på primærdrivkilden.
Flere feltprøver
Dersom det for eksempel er hindringer i veien er det bare å svinge utenom – da kicker det andre driftssystemet inn, inntil man er under ledningen igjen.
Ren-luft myndigheter i California deltar i prosjektet som skal vare ett år. Målet er ikke bare å vise hvordan man kan redusere utslipp, men også å vise at slike systemer uten problemer kan agere sammen med vanlig trafikk.
Hjemme i Tyskland skal forresten Siemens starte tre nye, og meget større, feltprøver i 2019 (ekstern lenke).