-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Toyota-buss på hydrogen
Det virker som om Toyota er ganske klar på å hoppe bukk over batterielektrisk drift, og gå rett på brenselceller.
På IAA for en måneds tid siden så vi Hyundais minibuss med brenselcelle.
Der hadde de flyttet en modifisert utgave av brenselcelle-drivlinjen fra ix35 og lagt den oppi sin tyrkisk-bygde H350. Men de har også for eksempel Ioniq som klart viser at produsenten også tenker batterielektrisk.
Tilsvarende spor ser vi ikke hos Toyota. De gikk rett på Mirai, investerer i hydrogenstasjoner (og ikke i ladepunkter) og har nå fortalt at deres elektriske buss ikke skal ha batterier, men brenselceller om bord.
De har nå vist de første bildene av en 77 seters buss som de skal begynne å selge neste år.
Den skal kunne ha med seg 600 liter hydrogen under 700 bars trykk i 10 tanker. Via brenselcelle-systemet skal det mate to elektriske motorer på til sammen 303 hestekrefter og 670 Nm.
Toyota minner om at en slik pakke også kan brukes som strømforsyning ved nødstilfeller. Brenselcellene har en kapasitet på 235 kWh og kan lever maksimalt 9 kW. Mer enn nok til å lyse opp et helt fotballstadium, eller levere strøm til et helt villastrøk, hvis det skulle bli strømkutt.
Brenselcellebusser er ikke nytt, og Toyota har testet sine i trafikk i to år nå. Men det er nytt at de settes i (forholdsvis) storproduksjon og kan kjøpes over disk. Toyota selv har planer om å levere 100 slike til Tokyo i forbindelse med 2020-Olympiaden.