-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Toyota-buss på hydrogen
Det virker som om Toyota er ganske klar på å hoppe bukk over batterielektrisk drift, og gå rett på brenselceller.


På IAA for en måneds tid siden så vi Hyundais minibuss med brenselcelle.
Der hadde de flyttet en modifisert utgave av brenselcelle-drivlinjen fra ix35 og lagt den oppi sin tyrkisk-bygde H350. Men de har også for eksempel Ioniq som klart viser at produsenten også tenker batterielektrisk.
Tilsvarende spor ser vi ikke hos Toyota. De gikk rett på Mirai, investerer i hydrogenstasjoner (og ikke i ladepunkter) og har nå fortalt at deres elektriske buss ikke skal ha batterier, men brenselceller om bord.
De har nå vist de første bildene av en 77 seters buss som de skal begynne å selge neste år.
Den skal kunne ha med seg 600 liter hydrogen under 700 bars trykk i 10 tanker. Via brenselcelle-systemet skal det mate to elektriske motorer på til sammen 303 hestekrefter og 670 Nm.
Toyota minner om at en slik pakke også kan brukes som strømforsyning ved nødstilfeller. Brenselcellene har en kapasitet på 235 kWh og kan lever maksimalt 9 kW. Mer enn nok til å lyse opp et helt fotballstadium, eller levere strøm til et helt villastrøk, hvis det skulle bli strømkutt.
Brenselcellebusser er ikke nytt, og Toyota har testet sine i trafikk i to år nå. Men det er nytt at de settes i (forholdsvis) storproduksjon og kan kjøpes over disk. Toyota selv har planer om å levere 100 slike til Tokyo i forbindelse med 2020-Olympiaden.