-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Traton med rekord-bestillinger
Kanskje det er viktig å opprettholde trykket nå, i forkant av at Daimler Trucks skal på børs i løpet av året. Traton sørger i hvert fall for å fortelle om rekordfulle ordrebøker.
Traton er også blant dem som bruker fjoråret som referanse for å fortelle om mektig økning.
God stigning i både omsetning og resultatet i førte kvartal i forhold til i fjor, forteller de i en pressemelding, samtidig som to tredeler flere bestillinger på lastebiler gjør Matthias Gründler, sjefen selv, ‘litt optimistisk’.
Konkret: de tre Traton-døtrene, Scania, MAN og VW Caminhoes økte utleveringene i første kvartal i alle regioner med til sammen 36 prosent - til 57.000 biler.
Dessuten økte ordreinngangen, den som vil føre til produksjon i høst, med 62 prosent, til 79.000 lastebiler.
Det er mulig dette er en stor økning, men det er viktig å huske hva man sammenlikner med – et kvartal der pandemien hadde slått inn for alvor i den siste måneden.
Busser så det imidlertid annerledes ut for. Omsetningen falt med en firedel, og ordreinngangen ble halvert, til 3.000 biler.
Omsetningen steg i første kvartal med 15 prosent, til 6,5 milliarder euro. Resultatet økte fra 96 til 127 millioner euro. Restruktureringen av MAN belastet driftsresultatet med 362 millioner.
I Tyskland reduserer MAN med 3.500 ansatte, samtidig som fabrikken i Steyr, med 2.200 ansatte, er stengt.
Overtakelsen av amerikanske Navistar skal være avsluttet ved halvårsskiftet. ‘Dermed vil Traton bli blant de største og mest lønnsomme produsenter av tunge lastebiler’.
Navistar hadde bare røde tall i første kvartal!
Ikke et ord i forbindelse med kvartalsoppgjøret om hvilken rolle Bernd Osterloh skal ha.
Han var den allmektige fagforeningslederen hos Volkswagen de siste 16 år. Ingen direktør ble ansatt der uten at han sa ja. Overraskende gikk han fra den jobben for å ta en styreposisjon i Traton.
Som hva og med hvilket ansvar vet ingen.
64 åringen har tatt peiling på tre år i Traton-styret og vil bruke de første 100 dagene på å definere sine egne oppgaver.
Hadde jeg vært Gründler ville jeg vært lettere bekymret.