-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Tung-VW nærmere børs
Det har lenge vært snakk om å skille VW Truck & Bus enda mere ut, og gjøre det til et aksjeselskap. I følge tyske Handelsblatt er planene nå klare.
Det er ikke riktig tre år siden Volkswagen Truck & Bus ble grunnlagt, som en egen enhet, men som et GmbH. Det vil i praksis si et aksjeselskap, men med begrenset spredning av aksjene.
Nå skal det åpenbart gjøres om til et AG – et aksjeselskap der strukturen er slik at selskapet kan noteres på børs.
Og det er akkurat det som er poenget. Det betyr i praksis at man kan gå til markedet for å få finansiert ekspansjonsplaner, uten å være avhengig av tilskudd fra konsernet.
LES OGSÅ: Godt år for Volkswagens tyngste
«Det vil bety mer fleksibel finansiering av fremtidige investeringer og en raskere vekst», sier Andreas Renschler, sjefen for tungbilgruppen.
Men så forteller Handelsblatt at selv om arbeidstakerne er positive, møter planene motstand fra eierne.
«Med kapitalmarked-mulighetene skaper vi forutsetning for at finansiering av veksten – når det kreves – blir tilpasset behovet og dermed gi våre sterke merkevarer, MAN og Scania, nye perspektiver for derigjennom å muliggjøre en langsiktig sikring av arbeidsplassene» sier Bernd Osterloh – allmektig arbeidstaker-representant (som har rundt 80.000 medlemmer i denne seksjonen).
Men nå har visstnok ikke Renschler noen planer om å ha med verken Porsche/Piëch-familien, investeringsfondet i Qatar eller Niedersachsen – de tre store eierne – med i det nye styret selv om Volkswagen selvfølgelig fremdeles skal ha kontrollen.
Og han møter ekstra motstand fra Niedersachsen – det er der hovedkvarteret ligger – i Braunschweig – for Renschler ønsker å flytte det hele til München, i nærheten av MAN. Niedersachsen gir selvfølgelig ikke gjerne slipp på skatteinntekter fra en årsomsetning på 24 milliarder euro.
På sikt ønsker Renschler å gjøre selskapet til et SA (Societas Europeae – så deilig at noen fremdeles tar vare på latinen!) – betegnelsen på en spesiell EU-type aksjeselskap-struktur. Det krever større formelle endringer, og ligger nok litt frem i tid.