-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Tungt økte i EU
Nå har ACEA, de europeiske produsentenes lobby-organisasjon avsluttet 2017-opptellingen. Nye rekorder både på tungt og varebil.
Selv om 2017 endte veldig positivt er det litt skummelt for alle de som syns at volumvekst er bra, at desember sluttet med nedgang.
For de tunge, de over 16 tonn, endte salget 6,2 prosent i forhold til desember i 2016. Og varebilsalget endte 3 prosent under.
Totalt var desembersalget for kommersielle kjøretøy 3,5 prosent lavere. Tyskland var det eneste av de store som lå marginalt (0,2 prosent) høyere.
Men hvis vi ser på hele året blir bildet litt annet. Samlet volum endte på 2,4 millioner enheter, en fremgang på 3,2 prosent.
Rundt to millioner av disse var varebiler inntil 3,5 tonn og der var fremgangen 3,9 prosent. Storbritannia og Italia var de eneste av de store som trakk ned.
Men for de tyngste, de over 16 tonn var økningen meget forsiktig: en pluss på 0,5 prosent. Summen ble 297.171 biler. Italia viste den største økningen, mens Storbritannia og Spania sank.
Tar vi hele mellomsjiktet, de over 3,5 tonn ble totalen for EU og EFTA 378.323 enheter. I 2016 var resultatet 378.306. Man kan vel ikke være veldig uenig i at 17 biler er også en fremgang – selv om den nesten ikke syns.
Busstallet er akkurat som i Norge, veldig avhengig av offentlige anbud. En nedgang på 0,5 prosent sier derfor ikke noe spesielt.
Men en nedgang på 19 prosent i Frankrike kan derimot ha stor betydning – som imidlertid blir veldig lokalpolitisk. Volumet, når vi teller både EU og EFTA endte på 42.573.
Til stor skuffelse for oss som liker å titte i nøkkelhull, har ennå ikke ACEA begynt på tung-statistikken fordelt på merker, slik de gjør for personbiler. Vi kommer allikevel til å se litt mer på tilgjengelige detaljer i neste utgave av YrkesBil.