-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Tyske tungbiler i sterk vekst
Det er lenge siden yrkesbilene har solgt så bra i Tyskland. Teller man alle sammen, er det ny rekord.

357.300 Nutzfahrzeuge, som det heter i Tyskland, ble det solgt der i fjor. Ikke bare er det en økning på 7 prosent (personbilmarkedet økte med mer forsiktige 4,5 prosent) - det er også en absolutt volumrekord.
Det var transporter-segmentet som økte mest. Tyskerne slår det grovt sammen til å gjelde alt under 6 tonn. De utgjorde til sammen 264.500 biler og det er en økning på 8 prosent.
Det største volumet ligger selvfølgelig på de mellom 2 og 3,5 tonn – der ble det solgt totalt 239.900 biler.
VDA, takorganisasjonen til den tyske bilindustrien som har samlet disse tallene, venter en tilsvarende høy etterspørsel i år. Årsaken er de gode konjunkturene «og, ikke minst, den økende online-handelen med tilhørende leveringsbehov», skriver de i en pressemelding.
Men også for biler over 6 tonn er det merkbar økning. 86.100 biler finner vi i den sekkeposten. En økning på 3 prosent og det høyeste antallet siden rekordåret 2008. Også her venter VDA fortsatt økende etterspørsel i år.
Den lettere fraksjonen av dette segmentet sank imidlertid. Biler mellom 6 og 16 tonn utgjorde 22.200 og viste en nedgang på 1 prosent. De 63.900 over 16 tonn sto for 5 prosent økning.
Også buss-salget økte til høyeste nivå på 20 år. Det er blant annet frislippet av bussrutene på motorveier som har ført til at fjorårstallet endte på 6.700. Det betyr 9 prosent økning.
Men litt trist for VDA er at de måtte notere en nedgang både i tysk produksjon – med 3 prosent, og i eksport av tyske biler i disse segmentene – med 2 prosent.