-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Tyske tungbiler i sterk vekst
Det er lenge siden yrkesbilene har solgt så bra i Tyskland. Teller man alle sammen, er det ny rekord.

357.300 Nutzfahrzeuge, som det heter i Tyskland, ble det solgt der i fjor. Ikke bare er det en økning på 7 prosent (personbilmarkedet økte med mer forsiktige 4,5 prosent) - det er også en absolutt volumrekord.
Det var transporter-segmentet som økte mest. Tyskerne slår det grovt sammen til å gjelde alt under 6 tonn. De utgjorde til sammen 264.500 biler og det er en økning på 8 prosent.
Det største volumet ligger selvfølgelig på de mellom 2 og 3,5 tonn – der ble det solgt totalt 239.900 biler.
VDA, takorganisasjonen til den tyske bilindustrien som har samlet disse tallene, venter en tilsvarende høy etterspørsel i år. Årsaken er de gode konjunkturene «og, ikke minst, den økende online-handelen med tilhørende leveringsbehov», skriver de i en pressemelding.
Men også for biler over 6 tonn er det merkbar økning. 86.100 biler finner vi i den sekkeposten. En økning på 3 prosent og det høyeste antallet siden rekordåret 2008. Også her venter VDA fortsatt økende etterspørsel i år.
Den lettere fraksjonen av dette segmentet sank imidlertid. Biler mellom 6 og 16 tonn utgjorde 22.200 og viste en nedgang på 1 prosent. De 63.900 over 16 tonn sto for 5 prosent økning.
Også buss-salget økte til høyeste nivå på 20 år. Det er blant annet frislippet av bussrutene på motorveier som har ført til at fjorårstallet endte på 6.700. Det betyr 9 prosent økning.
Men litt trist for VDA er at de måtte notere en nedgang både i tysk produksjon – med 3 prosent, og i eksport av tyske biler i disse segmentene – med 2 prosent.