-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Verdens lengste non-stop buss
Proterra bygger tunge biler med nullutslipp og har kontorer i Silicon Valley. Nå har de satt ny rekord.

1.772 km. på en lading! Men alle som vet litt om bensintanker og/eller batterier vet at rekkevidde i veldig stor grad er snakk om kapasitet på tank eller batteri.
Med en bensintank på 500 liter burde det være greit å kjøre Norge opp og ned. Og med en del tonn batterier behøver ikke 1.772 km. være så veldig avansert heller.
I dette tilfellet kan man imidlertid også spore tekniske fremskritt, og da begynner det å bli interessant.
Non-stop på en lading begynte å samle overskrifter da en gruppe studenter fra Høyskolen i Offenbach klarte 1.000 miles grensen.
Det var med «Schuckspecht E» - en liten, lett strømlinjet enseter som var bygget rett ut fra studentenes erfaring med Shell Eco Maraton-biler.
Veier 46 ganger mer
Så kommer Proterra med sin bussutgave av Catalyst E2-plattformen og kjører 415 km. i 2015. For ett år siden slo de sin egen bestenotering. Da klarte de 603 miles, eller 970 km. Hvorpå de altså har tatt verdensrekorden nå, med 1101,2 miles. Det vil si 1.772 km.
Og det med et kjøretøy som ikke er i nærheten av å ha Schuckspechter E sine aerodynamiske fordeler, og som veier 46 ganger mer. (Men den nye rekordholderen har heldigvis et greiere navn!)
Det som setter det hele i perspektiv er at nå var bussen utstyrt med batterier på 660 kWh, forrige gang var de på 440 kWh og på det første forsøket nøyde de seg med 257.
Med litt kalkulatorhjelp finner vi da ut at mens første forsøk tilsvarte et forbruk på 1,62 km/kWh, og det andre lå på 2,2 klarte rekordbussen hele 2,69 km/kWh/. Eller, hvis vi snur det på hoder: 5,6 kWh pr. mil.
Over 400 solgt
At en el-Up har et oppgitt forbruk på bare 1,17 kWh/mil kan selvfølgelig forklares med størrelse og vekt, så husk på at her har vi en fullt brukbar 12 meters buss.
Proterra, som forresten brukte Navistars prøvebane da de satt rekorden, oppgir at i vanlig kjøring lover de en rekkevidde på 310 – 560 km.
Mer enn 400 slike kjøretøy er foreløpig solgt til 42 forskjellige operatører, mange av dem offentlige, i 20 stater, og nå skal den inn i et Nevada-program for å jobbe frem ideer om grønn, autonom kollektiv nærtransport.