-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Webasto med nytt «virus-filter»
HEPA luftfiltreringssystemene som Webasto lanserer nå er spesielt rettet mot ambulanser og kjøretøy for persontransport.
Filtreringssystemene «HFT 300» og «HFT 600» kan ifølge Webasto ettermonteres i de aller fleste kjøretøymiljøer, for eksempel ambulanser, busser og andre nyttekjøretøy.
Filtrene skal være i stand til å filtrere partikler mindre enn 0,3 mikrometer – inkludert luftbårne virus, bakterier, aerosoler og støv – fra fem til ti kubikkmeter luft per minutt. Det er luften inne i kjøretøyet som resirkuleres – filteret skal altså ikke kobles opp mot luftinntak.
Ifølge Webasto oppfyller filtrene dermed kravene i HEPA-filterklasse H14 og retningslinjene fra Verdens helseorganisasjon (WHO), de amerikanske sentrene for sykdomskontroll og forebygging (CDC) og European Center for Disease Prevention and Control (ecdc). Rensegraden tilsvarer 99,995 prosent.
Produsenten kunne vel neppe finne et mer gunstig tidspunkt å lansere filtrene på.
– Utviklingsløpene har blitt sluttført gjennom 2020, men koronapandemien har nok påvirket prioriteringen av dette produktet – uten at det er gått på bekostning av kvalitetskontroll og så videre, sier Per-Erik Nygård til YrkesBil. Han er Country Manager Norway for Webasto Group.
I redningskjøretøyer reduserer filtrene, brukt sammen med personlig verneutstyr, risikoen for infeksjon hos akuttmedisinske operatører og pasienter.
– Filtrene erstatter ikke personlig verneutstyr relatert til korona, presiserer Nygård.
– Hva er potensialet for disse produktene i Norge?
– Ambulansetransport er selvsagt et prioritert segment, men også i kombinasjon med all annen større persontransport. Busser og minibusser vil dermed også være et nedslagsfelt for oss, sier Nygård.
To filtervarianter er tilgjengelige i lengder på 60 cm og 120 cm for bilinteriør i forskjellige størrelser.
Ifølge Webasto er de i stand til å dekontaminere 300 eller 600 kubikkmeter luft per time. Flere filtre kan kombineres for å dekontaminere større rom. De har en diameter på 20 centimeter, veier 3,1 kg og 5,5 kg, og kan monteres i enhver mulig posisjon.
Ved hjelp av braketter er montering mulig på 30 minutter. Filtreringssystemene krever en 12 Volt eller 24 Volt tilkobling. Filtrene byttes ifølge produsenten ut uten risiko for forurensning.
Luftfiltreringssystemene er allerede tilgjengelige i Norge.