-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Yutong skal levere 88 elbusser til Bergen
Ryktene har gått en stund. Nå er det bekreftet: Keolis Norge har signert en ordre på 88 elektriske busser av typen E12, fra kinesiske Yutong. Bussene skal settes i drift i Bergen i 2020.
Dette skal være et av Europas aller største engangskjøp av elektriske busser.
Den første pilotbussen er nå satt i produksjon, og de 88 helelektriske bussene skal leveres i 2020 og settes inn i driften av det nylig tildelte bussanbudet i Bergen Sentrum.
– Transportbransjen er i utvikling og HFK/Skyss sin satsning setter Bergen i førersetet. Vi kommer til å spare minimum 3.700.000 kilo CO2 på årlig basis med de 88 helelektriske bussene, sier adm.dir. i Keolis, Gry Miriam Olsen (bildet) i en presseuttalelse.
Pilotbuss kommer i januar
Keolis ble i juni 2019 tildelt kontrakten for Skyss sin rutepakke Bergen sentrum hvor 75 prosent av bussdriften skal være elektrisk.
De 12 meter lange elbussene fra Yutong har 34 sitteplasser og et batteri på 422 kWh (kilo-watt-timer). Yutong produserer omlag 70.000 busser hvert år, hvorav 25.000 er helelektriske.
Pilotbussen skal være klar for teknisk inspeksjon i januar, hvoretter produksjonen av de resterende 87 bussene kan starte.
– Vi er trygge på at Yutong, med sin brede kompetanse og erfaring innen elektriske busser, er riktig leverandør for bussdrift i Bergen sentrum. Vi gleder oss stort til bussene skal leveres i Bergen i september/oktober 2020, sier Olsen.
Første leveranser i Norge
Yutong er ikke representert i det norske markedet fra før.
– Vi er svært takknemlig for muligheten til å ta del i bussdriften i Bergen sentrum sammen med Keolis Norge. Yutong Eurobus Scandinavia kan vise til suksessfull drift med sine 15 elbusser på Island, 20 elbusser i Danmark og 33 el-busser i Finland, sier CEO i Yutong Eurobus Scandinavia AS, Benedikt Gudmundsson.
– Denne avtalen sikrer leveransen, men arbeidet er ikke ferdig ennå. Vi er fortsatt i tett dialog med både Skyss og Yutong for hvordan vi kan gjøre avtalen enda bedre i form av sikkerhet for både sjåfører og medtrafikanter. Vi ser også på muligheter for ytterligere miljøbesparelser og befinner oss i et spennende samarbeid, sier Gry Miriam Olsen.
Tre milliarder kroner
Kontraktens varighet strekker seg fra desember 2020 til 2030 og har en kontraktsverdi på cirka tre milliarder kroner.
Totalt vil Keolis-bussene frakte 17 millioner passasjerer i året på cirka syv millioner kilometer.
Dette tilsvarer 150 ganger rundt ekvator i 20 km/timen.
Keolis overtar depotet på Mannsverk og den del av depotet på Straume som tilhører rutepakke for Bergen sentrum.