-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Utenlandske turbusser tar alt
Fordi reglene for hva som er tillatt er uklare og svenske og baltiske sjåfører bare koster en brøkdel av norske.

Hele 110 utenlandske busselskaper opererer i Norge.
Det slår Aftenposten fast på forsiden mandag 2. august, med Norges Turbileierforbund som kilde. Avisen slår stort opp problemet med utenlandske operatører av turbusser som støvsuger sommermarkedet i Norge.
Lover innstramming
For det første er reglene for kabotasje i persontransport åpenbart høyst uklare (i motsetning til for gods). Under dekke av begrepet midlertidig, opererer mange opp til to måneder i Norge.
Statssekretær Lars Erik Bartnes i Samferdselsdepartementet medgir overfor avisen at dagens regelverk ikke er klart nok, og varsler innstramming – før sommersesongen 2011.
Lønnsdumping
For det andre er lønnsforskjellene mellom norske og utenlandske sjåfører dramatisk. I følge Aftenpostens kilder er timelønner for sjåfører slik:
- Norske: 150-250 kroner
- Svenske 92-97 kroner
- Baltiske 50 kroner
Da sier det seg selv at konkurranseforholdene er dramatisk forskjellige.
Ønsker kilometer/passasjersats
Selv ønsker turbussbransjen seg et nytt regelverk der busser betaler for antall kilometer og passasjerer som fraktes, på linje med ordninger i Tyskland og Frankrike.
Dessuten ønskes det forbud mot gamle og forurensende busser. Per Ole Melgård i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening viser til at Sverige og Danmark og flere land har slike forbud, mens man her i Norge kan komme og forurense så mye man vil.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no