-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Utenlandske turbusser tar alt
Fordi reglene for hva som er tillatt er uklare og svenske og baltiske sjåfører bare koster en brøkdel av norske.

Hele 110 utenlandske busselskaper opererer i Norge.
Det slår Aftenposten fast på forsiden mandag 2. august, med Norges Turbileierforbund som kilde. Avisen slår stort opp problemet med utenlandske operatører av turbusser som støvsuger sommermarkedet i Norge.
Lover innstramming
For det første er reglene for kabotasje i persontransport åpenbart høyst uklare (i motsetning til for gods). Under dekke av begrepet midlertidig, opererer mange opp til to måneder i Norge.
Statssekretær Lars Erik Bartnes i Samferdselsdepartementet medgir overfor avisen at dagens regelverk ikke er klart nok, og varsler innstramming – før sommersesongen 2011.
Lønnsdumping
For det andre er lønnsforskjellene mellom norske og utenlandske sjåfører dramatisk. I følge Aftenpostens kilder er timelønner for sjåfører slik:
- Norske: 150-250 kroner
- Svenske 92-97 kroner
- Baltiske 50 kroner
Da sier det seg selv at konkurranseforholdene er dramatisk forskjellige.
Ønsker kilometer/passasjersats
Selv ønsker turbussbransjen seg et nytt regelverk der busser betaler for antall kilometer og passasjerer som fraktes, på linje med ordninger i Tyskland og Frankrike.
Dessuten ønskes det forbud mot gamle og forurensende busser. Per Ole Melgård i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening viser til at Sverige og Danmark og flere land har slike forbud, mens man her i Norge kan komme og forurense så mye man vil.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no