-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Innvendig rust førte til at hengeren løsnet og startet tunnelbrann
Nå skal havarikommisjonen undersøke hvorfor de store rustskadene på hengeren som løsnet og forårsaket brannen i Skatestraumtunnelen ikke ble oppdaget tidligere.
Det var 15. juli i år at en tanktilhenger lastet med 16.500 liter bensin løsnet fra bilen inne i Skatestraumtunnelen i Sogn og Fjordane.
Tilhengeren traff tunnelveggen og ble ødelagt. Bensinen som rant ut ble antent, og den voldsomme brannen spredde seg etter hvert over en strekning på 475 meter inne i tunnelen.
Tore Myrstrand som kjørte tankbilen fikk bilen ut av tunnelen uten at den ble skadet. En personbil som ble evakuert brant derimot opp. Til alt hell ble ingen personer alvorlig skadet i den dramatiske hendelsen.
Langt fremskredet korrosjon
Nå melder Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) at deres foreløpige undersøkelser viser at tilhengerdraget ble revet av nær innfestningen i tilhengeren.
«SHT har gjennomført metallurgiske undersøkelser av dragstengene på tilhengerdraget. Disse undersøkelsene viser at dragstengenes materialstyrke var sterkt redusert på grunn av langt fremskredet innvendig korrosjon. Foreløpig konklusjon er at den gjenværende materialstyrken i dragstengene ikke tålte belastningene de ble påført under kjøring», heter det i den foreløpige konklusjonen.
– Jeg er glad for at de nå kommer med denne konklusjonen. Det viser at vi ikke kunne gjort noe annerledes, sier Tore Myrstrand til YrkesBil.no.
Kontrollert og godkjent
Tankbilsjåføren forteller at hengeren var kontrollert og godkjent 30. april – to og en halv måned før ulykken.
– Jeg så ingen tegn på rust eller svakhet på utsiden av hengerdraget. Om det er innvendig rust er umulig å sjekke uten spesialutstyr som røntgenapparat eller lignende, sier Myrstrand.
Nå varsler SHT at de gjennom videre undersøkelser vil fokusere på hvordan korrosjonen i dragstengene kunne utvikle seg så langt uten at dette forholdet ble avdekket. Undersøkelsene skal også kartlegge hvordan brannen utviklet seg.