Toyotas hydrogenlastebil
Toyotas hydrogenlastebil
Toyotas hydrogenlastebil
Toyotas hydrogenlastebil
Toyotas hydrogenlastebil
Toyotas hydrogenlastebil
Toyotas hydrogenlastebil
Toyotas hydrogenlastebil

Toyotas tyngste på hydrogen

Sammen med Los Angeles havn presenterer Toyota nå en skisse på tunge, hydrogenfyrte, biler som et ledd i deres Clean Air Action Plan.

Publisert

Alle som har vært nær Freeway 710 vet at den er tjokka full av Klasse 8 trucks på vei, full-lastet, til eller fra havnen i LA.

Sammen med Caifornia Air Resources Board og California Enegry Commission drømmer Port of Los Angeles and Long Beach nå om lydsvak, nullutslipps landeveisfrakt til og fra.

De har fått med seg Toyota Nord Amerika og sammen har de presentert sitt «Project Portal». Et hydrogensystem som er planlagt helt fra produksjon og distribusjon, til bilene som skal bruke denne energibæreren.

Erfaring
Toyota er en naturlig samarbeidspartner – de har en viss erfaring når det gjelder hydrogendrift, kan man si. Foreløpig for personbiler, men det er ikke lenge siden de fortalte om hydrogenbusser som skal være på plass hjemme i Japan – i god tid foran OL i 2020.

De har med andre ord tenkt tungbiler og hydrogen også.

Nå har de vist skisser av noen rigger som ser virkelig serøse ut, og dersom vi kanskje syns at Toyota og de tyngste bilene ikke høres forenlige ut, kan vi minne om Hino. Et annet Toyota-merke som virkelig beveger seg i den seriøse delen av tungtransport. Men i USA er utvilsomt Toyota et bedre kjent varemerke.

Det er selvfølgelig alt for tidlig med noe konkret ennå, men Toyota antyder to Mirai brenselcelle-stacker som skal kunne gi til sammen 670 hk og 1.800 Nm, men ved hjelp av et relativt lite 12 kW batteri.

Rekkevidden er antydet til ikke mer enn litt over 300 km, men det er jo også et spørsmål om tankens volum.

Følger Nikola
Det er snakk om en full Klasse 8 konstruksjon, med andre ord: totalvekt på 80.000 pounds (ca. 36.000 kilo).

Med disse planene følger Toyota i hælene på Nikola som presenterte sin H2-bil ved juletider. Den skal få en rekkevidde på 2.000 km når den slippes i 2020. Men det er sannsynlig at vi snakker om to forskjellige ideer her. Nikola som en kyst-til-kyst bil. Toyotaen som en shuttlebil mellom havn og land-terminaler.

Imens venter vi på nye Elon Musk karakteristikker. Til nå har vi samlet opp «Incredibly dumb», «Extremely silly», «Mindboggling stupid» og «Bullshit» når han omtaler hydrogendrift. Han har sikkert fantasi nok til flere uttrykk i den retningen.

Powered by Labrador CMS