-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Toyota-buss på hydrogen
Det virker som om Toyota er ganske klar på å hoppe bukk over batterielektrisk drift, og gå rett på brenselceller.


På IAA for en måneds tid siden så vi Hyundais minibuss med brenselcelle.
Der hadde de flyttet en modifisert utgave av brenselcelle-drivlinjen fra ix35 og lagt den oppi sin tyrkisk-bygde H350. Men de har også for eksempel Ioniq som klart viser at produsenten også tenker batterielektrisk.
Tilsvarende spor ser vi ikke hos Toyota. De gikk rett på Mirai, investerer i hydrogenstasjoner (og ikke i ladepunkter) og har nå fortalt at deres elektriske buss ikke skal ha batterier, men brenselceller om bord.
De har nå vist de første bildene av en 77 seters buss som de skal begynne å selge neste år.
Den skal kunne ha med seg 600 liter hydrogen under 700 bars trykk i 10 tanker. Via brenselcelle-systemet skal det mate to elektriske motorer på til sammen 303 hestekrefter og 670 Nm.
Toyota minner om at en slik pakke også kan brukes som strømforsyning ved nødstilfeller. Brenselcellene har en kapasitet på 235 kWh og kan lever maksimalt 9 kW. Mer enn nok til å lyse opp et helt fotballstadium, eller levere strøm til et helt villastrøk, hvis det skulle bli strømkutt.
Brenselcellebusser er ikke nytt, og Toyota har testet sine i trafikk i to år nå. Men det er nytt at de settes i (forholdsvis) storproduksjon og kan kjøpes over disk. Toyota selv har planer om å levere 100 slike til Tokyo i forbindelse med 2020-Olympiaden.