Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger

Ford lanserer ny Ranger

Selv om det kan virke slik, er det ikke alle amerikanere som trenger en full-size pickup. Ford lanserer nå et nytt alternativ gjennom 2019 Ranger.

Publisert

«Built Ford Tough» er slagordet Ford bruker på sine pickuper, både den mangeårige bestselgeren i USA, F-150, og den mindre Ranger som nå vises i ny utgave i Detroit.

I amerikansk utgave skal den utstyres med en 2,3-liters EcoBoost turbo bensinmotor og en nyutviklet 10-trinns automatkasse. Den kan bestilles med drift på bakhjulene eller på alle fire.

Ford lover at bilen har terrengegenskaper på nivå med storebror F-150, og med fem seter og lasteplan gjør den en utmerket jobb som familiebil.

Den kan leveres med en off-road-pakke som inkluderer skliplater, terrengdekk samt Terrain Management System og Trail Control som med elektroniske hjelpemidler får deg gjennom utfordrende situasjoner utenfor allfarvei.

Produksjonen av den amerikanske utgaven starter ved Fords Michigan-anlegg mot slutten av 2018. Bilene som selges i Europa kommer i dag fra Fords fabrikk i Sør-Afrika.

Mange amerikanere er på jakt etter mindre ruvende og mindre tørste pickuper enn de som i årevis har dominert toppen av salgsstatistikken der borte.

Ifølge Ford er salget av midsize trucks opp 83 prosent siden 2014, så det bør danne et godt grunnlag for en ny Ranger.

Nye Ranger er utviklet spesielt for nordamerikanske forhold, men den blir nok også en global modell som etter hvert kan finne veien til Norge.

Toyota Hilux er bestselger blant pickupene her i landet. Ifølge OFV ble det i fjor registrert 1156 nye Hilux. Ford Ranger var nummer to med 880 biler – én mer enn Volkswagen Amarok som endte på tredjeplass.

I Norge og resten av Europa er det diesel som gjelder for slike biler, og Ranger leveres med to alternativer – en 2,2-liter med 160 hk og en 3,2-liter med 200 hk.

I en test utført av Yrkesbil og bladet Bil ble Ranger utropt til favoritten grunnet sterk motor og et meget høyt utstyrsnivå.

Powered by Labrador CMS