-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
StreetScooter med paddehatt-tendenser
Det tyske oppstartselskapet StreetScooter deltok på Hannover-utstillingen for andre gang. Men med et antall biler som overhodet ikke sto i forhold til selskapets størrelse.
StreetScooterne dukket opp som paddehatter overalt hvor vi gikk på det store utstillingsområdet i Hannover. Påbyggere og chassis-folk brukte denne lille erketyske elbilen for alt den var verdt – og vel så det.
Da jeg snakket med folk på StreetScooters egen stand – der de nøyde seg med fire biler, inklusive den store som de nå bygger sammen med Ford – kunne de fortelle at de hadde oppdaget 25-30 forskjellige versjoner rundt omkring.
LES OGSÅ: StreetScooter snuser på Norge
Vi så den med fryseboks, med enorme kasser, med bakløfter, som kommunal bil med tipp, som rent chassis med påmontert boggi. Denne smarte lille konstruksjonen viser seg også å være en slags sveitsisk foldekniv.
Bilen er ikke billig, nå kan den leases for ca. 240 Euro i måneden, men det viser seg at tyske firmaer også bruker den som en prestisjebil i deres konvensjonelle flåte. Det er blitt trendy å vise seg med en StreetScooter.
Det har ikke tatt lang tid.
LES OGSÅ: Øker produksjonen og blir engelsk melkebil
Ideen ble født i universitetsmiljøet i Aachen i 2010. Selskapet ble stiftet i 2014, da dukket det også opp en prototype og de første hundre bilene ble produsert. Samtidig som Aachen by la inn en solid ordre.
I desember 2014 kom et overraskende trekk: det hele ble kjøpt av Deutsche Post, og lagt inn som et heleid datterselskap.
Først i april 2016 startet det vi kan kalle serieproduksjon av den modellen som i dag heter Work (4,3 kubikk eller inntil 900 kg). Work L debuterte på IAA i 2016 – inntil 8 kubikk og med 40 kWh (den lille kan også leveres med 20 kWh). Begge har en motor på max 48 kW – men normalt 38 kW.
LES OGSÅ: Spionasje på et lavt plan
Og fjor kom den Transit-baserte Work XL (20 kubikk) som for tiden bare produseres for eget bruk. Posten sier de skal ha 2.500 slike i drift innen året er omme. Her har vi batterier fra 30 til 90 kWh og en motor med max. 150 kW.
Det er mye annet som skjer i dette miljøet også. De har for eksempel nylig hentet en ny økonomisjef – han kommer fra samme stillingen i MAN. For StreetScooter var dette selvfølgelig en prestisjeansettelse.
I fjor på denne tiden dukket en storbank opp sammen med eget leasingselskap og finansierte en storordre på 500 biler. Tidligere i år kunne de fortelle at de hadde gjort en avtale med BMWs datterselskap Alphabet Fuhrparkmanagement GmbH som gikk på administrasjon av disse bilene, og for et halvt å siden dukket det opp en avtale om samarbeide med utvalgte Ford-forhandlere i Tyskland.
Eksporten er også så vidt i gang, med Østerrike som første mann ut. «Internasjonaliserings»sjefen Gero Kahlen, lovte meg at Norge sto høyt oppe på listen.
Og, som sagt, bilen kunne vanskeligere fått bedre attest enn at så mange valgte å bruke den som basis for egne skryt-prosjekt.
Her følger noen av de mange variantene vi møtte i Hannover.