Fra venstre: Mike Ziegler, direktør for forskning og utvikling av nyttekjøretøy i Hyundai Motor, Rolf Huber, styreleder i H2 Energy, In Cherol Lee, visepresident og leder for nyttekjøretøy i Hyundai, og Mark Freymueller, direktør for nyttekjøretøy i Hyund

Chi Myung Kim er en del av Hyundai Motor Groups Fuel Cell-team, og jobber med forskning og utvikling.

Hyundai lanserte hydrogenlastebil på IAA, men de viste ikke frem selve kjøretøyet. Kun brenselcellen.

Hyundai lanserte hydrogenlastebil på IAA, men de viste ikke frem selve kjøretøyet. Kun brenselcellen.

– Responsen har vært overveldende, spesielt fra Norge

Hyundai skal sammen med selskapet H2 Energy selge 1.000 hydrogenlastebiler i Sveits mellom 2019 og 2023. Interessen fra Norge har heller ikke latt vente på seg.

Publisert

– Vi fikk de første forespørslene fra Norge allerede i dag tidlig, forteller Chi Myung Kim fra forsknings- og utviklingsavdelingen hos Hyundai Motor Group til YrkesBil.no.

Vi møtte ham på Hyundais stand på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover, dagen etter at bilprodusenten hadde lansert sine planer om en hydrogendrevet tung lastebil.

Naturligvis ble vi nysgjerrige på hvem fra Norge som hadde tatt kontakt (selv om vi vel har noen anelser), men det fikk vi ikke vite:

– Det var noen som lurte på når de kunne få kjøpe lastebilen i Norge, smilte Kim lurt.

Høye ambisjoner
Kvelden før hadde produsenten altså presentert planene sine om å produsere hydrogendrevne lastebiler i flere ulike varianter.

Til å begynne med er det snakk om en 18-tonns 4x2 distribusjonslastebil med et nytt 190kW-brenselcellesystem, som skal oppfylle alle europeiske krav. Nyttelasten oppgis foreløpig til sparsommelige 4-5 tonn, men det understrekes at flere modeller og størrelser er på vei.

Lastebilen får åtte lagringstanker for hydrogen, plassert mellom førerhuset og resten av lastebilen, og en motor på 471 hestekrefter med dreiemoment på 3.400 Nm.

Selve kjøretøyet glimret imidlertid med sitt fravær på messen. Her hadde Hyundai kun en liten, ganske anonym stand hvor de viste frem brenselcellen og et par plakater med tekniske data og en rendering av bilen.

Men ambisjonene er langt fra puslete: Sammen med det sveitsiske hydrogenselskapet H2 Energy har Hyundai som mål å selge minst 1.000 eksemplarer av hydrogenlastebilen i det sveitsiske markedet i perioden 2019 til 2023.

Hyundai står for bilene, som skal levere en rekkevidde på 400 kilometer under reelle forhold, mens H2 Energy på sin side skal levere en forsyningskjede for fylling av hydrogen.

– Grunnen til at vi starter med å lansere lastebilen kun i Sveits er at landet har høye avgifter knyttet til lastebiler, mens nullutslippsbiler er unntatt disse avgiftene, forklarte Chi Myung Kim til oss på standen.

Et av målene
Visepresidenten i Hyundai Motor, In Cherol Lee, forsikret også på IAA at «vi vil fortsette å søke muligheter for ekspansjon til andre markeder ved å følge med på situasjonen for fylleinfrastruktur og nasjonal politikk på hydrogenfeltet».

– Norge er definitivt et av landene vi har mål om å selge hydrogenlastebilen. Men, før vi entrer markedet må hele hydrogeninfrastrukturen være bygget opp først, uttaler David Park i Hyundai Motor til YrkesBil.no.

Men han påpeker at det ikke er bare å selge biler de skal gjøre.

– Vi må kunne tilby en komplett løsning. Per i dag vet vi ikke når det vil la seg gjøre, men vi forstår at Norge har stort potensial for å bygge opp et hydrogensystem og slik sett gjøre det mulig å kunne tilby hydrogenlastebiler der. Selskapet H2 Energy vil spille en viktig rolle i å finne et levedyktig «business case» for oss i Norge, sier Park.

Etablert i Norge
H2 Energy har spesialisert seg på produksjon og leveranse av hydrogen til kjøretøyer i det sveitsiske markedet.

I første omgang vil den nye Hyundai-lastebilen tilbys medlemmer i Sveits' svært så aktive H2-hydrogenforening, som blant annet betyr flere fyllestasjonsoperatører, forhandlere og andre med en interesse i miljøvennlig transport. Blant annet er Coop i Sveits ivrige.

I september i fjor stiftet H2 Energy også selskapet H2 Energy AS med adresse i Årdal i Ryfylke. YrkesBil har spurt administrerende direktør, Dr. Philipp Dietrich, hvilke planer de har spesielt for Norge.

– Vi har etablert det norske selskapet for å ha en base for vår ekspansjon i Norge, svarer Dietrich kort, før han fortsetter:

– Vi tar sikte på en ytterligere utvidelse av tilbudet av hydrogenlastebiler i flere land i Europa. Men sammen med vår partner Hyundai må vi vurdere forholdene i de ulike landene nøye før vi setter i gang noe, for å være sikre på at vi finner økonomisk levedyktige løsninger.

– Hvordan har reaksjonene vært etter lanseringen på IAA?

– Vi har fått overveldende respons fra hele verden, men spesielt fra Norge. Men som du forstår kan vi ikke per i dag avsløre hvem dette er, sier Dietrich.

At Norge åpenbart er et interessant marked for H2 Energy kan vi nok også tolke ut av at selskapets styreformann, Rolf Huber, kommer til Lillestrøm 5. desember for å snakke på konferansen Scandria2Act Road Show Clean Fuels som arrangeres av Akershus fylkeskommune.

Interreg-prosjektet Scandria2Act arbeider for å fremme bruken av alternative drivstoff i den nordre delen av Scandria-korridoren; Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland.

Mer på gang
I slutten av august ble det kjent at selskapet Hyop AS så seg nødt til å stenge driften av sine fire hydrogenstasjoner i Norge, på Gardermoen, Kjeller, Høvik og Herøya i Porsgrunn.

Dermed er det i skrivende stund kun to aktive fyllestasjoner igjen, åpne for allmenheten, i Bergen og Sandvika.

Men det er fortsatt krefter i Norge som jobber for å få hydrogen «opp på beina igjen». Blant annet Norsk Hydrogenforum, som sammen med Greensight lanserte en ambisjon under Arendalsuka i sommer, om å få 1.000 hydrogenlastebiler på veiene i Norge innen 2023.

I tillegg har vi Asko, som sammen med Scania, har planer om å teste ut hydrogen i tungtransport. Og den norske hydrogenleverandøren NEL er ikke så rent lite involvert i utbyggingen av et fyllestasjonsnettverk i USA, på oppdrag fra Nikola Motor Company.

Powered by Labrador CMS