Morris JE
Morris JE
Morris JE
Morris JE
Morris JE
Morris JE
Morris JE
Morris JE
Morris JE
Morris JE
Morris JE

Oppsiktsvekkende brite

Morris JE er ikke varebilen for deg som søker diskresjon. Men folkene bak den retrodesignede elbilen lover over 300 kilometer rekkevidde, plass til to europaller, nyttelast på ett tonn og en pris som kanskje skremmer bort enkelte.

Publisert

Allerede i mai begynte ryktene å svirre om en ny el-versjon av ikoniske Morris J, og for en måned siden fikk vi se et par bilder.

De viste silhuetten av en design som kunne minne om den gamle klassikeren, med runde former og bulldog-tryne.

Nå har Morris Commercial endelig sluppet flere bilder, som viser nye Morris JE i dagslys. I tillegg røper de flere tekniske data og nytteegenskaper.

Bilen ble også vist frem på The Design Museum i London onsdag denne uken.

Gjenkjennbart
Det er ingen som helst tvil om hvor designerne har hentet inspirasjon fra under formgivingen av den nye elbilen.

Den pæreformede grillen, de svulstige skjermene, froskeøye-lyktene, den svulmende tak-kurvaturen, de rektangulære siderutene – ja til og med en splitt i frontruta – leder tankene rett tilbake til originalen.

Hvorvidt retrodesignen er vellykket, om bilen er pen eller ikke, kan alltids diskuteres. Styggpen er kanskje ordet? Hvordan designen vil slå an i et svært konkurransepreget varebilmarked, der det meste handler om funksjon foran form, samt pris, er heller ikke godt å si.

Men at kjøretøyet er oppsiktsvekkende i sin fremtoning kan vi være enige om. Undertegnede innrømmer glatt at konseptet vekker et visst «vil ha-begjær».

At næringsdrivende som ønsker oppmerksomhet om virksomheten sin lett kan se potensiale her, trengs det heller ingen markedsføringsmaster fra BI for å forstå.

Hvordan interiøret ser ut vet vi ikke, for det er foreløpig kun sluppet eksteriørbilder.

Skal være nyttig
Tar vi en nærmere titt på det som nå er offentliggjort av nyttekjøretøyets nytteegenskaper, ser det heller ikke så gærent ut.

Morris JE befinner seg i det britene kaller 2,5-tonn segmentet, den letteste delen av varebilmarkedet. Likevel oppgis det en nyttelast på 1.000 kilo i et varerom som skal romme 5,5 kubikkmeter. I pressemeldingen hevdes det at du lett skal få plass til to standard europaller her.

Tilgang til varerommet får du gjennom to sidehengslede bakdører, og en skyvedør på siden.

Det fremheves at kjøretøyet skal ha en av de laveste egenvektene i sitt segment, som følge av karbonkarosseri og bruk av lettvektmaterialer i chassiset.

Lover lang rekkevidde
Den modulære plattformen skal gi muligheter for fremtidige derivater, som pickup, minibuss og bobil. Men Morris Commercial understreker at de aldri skal lage noen bil med forbrenningsmotor - kun elektrisk.

Fremdeles står det ikke et ord om hvilken kapasitet li-ion-batteriene skal ha, om de kan hurtiglades, hvor stor motoren er eller om det skal tilbys flere alternativer.

Imidlertid loves det nå en rekkevidde som «forventes å bli 200 miles».

Det vil si 321 kilometer, men her oppgis det ikke om de snakker om målemetodene NEDC eller WLTP, så foreløpig er det nok smart å ta tallene med en god klype salt.

Morris Commercial-merkevaren eies i dag av kinesiske dr. Qu Li, og han legger vekt på at Morris JE er fullt ut designet og utviklet i Storbritannia. Hvor bilen skal produseres står det ikke.

Høy prisklasse
Så var det prisen da.

«Forventes å bli rundt 60.000 britiske pund, når produksjonen starter og kjøretøyet kommer for salg sent i 2021», står det. Etter dagens kurs snakker vi da et stykke nord for 700.000 norske kroner.

Mye penger for en varebil.

Men med det sagt: Når mange kresne norske varebilkunder har fått puttet på alt de «må ha», som stor motor, automat, firehjulsdrift og top-of-the-line multimediapakke, så blir det fort dyrt det også.

Foreløpig har ikke Morris Commercial noen norsk importør, så vidt vi vet, men i dagens elbilmarked skjer ting fort. Dersom Morris JE viser seg å bli en realitet blir vi ikke overrasket om den finner veien til Norge også.

Som vi skrev forrige gang «kommer vi ikke til å holde pusten til vi ser den første på veien», men nå som katta er ute av sekken er konseptet kanskje ett skritt nærmere realisering? Det vil tiden vise.

Uansett er vi ikke altfor bortskjemt med kul (retro)design i varebilverdenen, selv om Volkswagens I.D. Buzz har meldt sin ankomst, Geely-eide LEVC jobber med en varebilversjon av elektriske London Taxi og Citroën har et HY-ombyggingskit til Jumpy, så det hadde jo vært gøy med noe som frisker opp floraen litt.

Powered by Labrador CMS