Ny og forbedret syv tommers berøringsskjerm for infotainmentsystemet, med flere funksjoner og 3D-visning i kart og sanntids trafikkinformasjon.

Ny og forbedret syv tommers berøringsskjerm for infotainmentsystemet, med flere funksjoner og 3D-visning i kart og sanntids trafikkinformasjon.

Ansiktsløft for Vito

Du kan nå erstatte «sladrespeilet» med en kameraløsning, slik at du har full oversikt bak bilen selv om lasterommet er uten vinduer eller det er stablet kasser til taket.

Ansiktsløft for Vito

Kombiversjonen Vito Mixto (rød) og personbilen Vito Tourer.

Nye eVito Tourer.

Nye eVito Tourer.

Nå er også ladepunktet på bilen flyttet fra B-stolpen (samme sted som dieselpåfyllingen) til en kontakt i frontfangeren. Takk!

Nye eVito Tourer.

Vito i nye versjoner

Norges tredje mest solgte varebilmodell, Mercedes-Benz Vito, har fått et ansiktsløft. Men det er ikke først og fremst i ansiktet endringene er størst. Dessuten kommer nye eVito Tourer, for elektrisk persontransport.

Publisert

La oss starte med eVito Tourer som ble lansert sammen med en fornyet Vito i Stuttgart i ettermiddag, tirsdag 10. mars.

Om du synes EQV ser bra ut men tror prisen blir i heftigste laget, kan eVito Tourer kanskje være et alternativ. Dette er den nye personbilvarianten av den elektriske varebilen eVito, og kan leveres med opptil ni seter.

Bilen er utstyrt med en motor på 150 kW og et batteri med tilgjengelig kapasitet på 90 kWh, som kan hurtiglades fra 10-80 prosent på 45 minutter med 110 kW ladekapasitet. Nå er også ladepunktet på bilen flyttet fra B-stolpen (samme sted som dieselpåfyllingen) til en kontakt i frontfangeren. Takk!

Rekkevidden er oppgitt til 421 kilometer, og topphastighet på 140 kilometer i timen (160 kilometer i timen med spesialutstyr). I yrkesbilsammenheng snakker vi for eksempel om mannskapsbil.

Ikke fulldigital
Så over til den oppgraderte Vitoen, hvor vi må starte med en liten skuffelse:

Nå som «alle» snakker om digitale dashbord og cockpiter, tok vi det nærmest forgitt å få se dette i en fornyet Mercedes-Benz Vito.

Men den gang ei. Her var ingen fulldigitale instrumentclustere å spore, slik Mercedes har i flere personbilmodeller. Vito har fremdeles analoge instrumentklokker, og er heller ikke tilgodesett med det nye elektroniske ombordsystemet MBXU som ble tilgjengelig i storebror Sprinter i 2018. Men dette kommer nok snart.

Likevel har det skjedd endringer på det digitale. For eksempel en ny og forbedret syv tommers berøringsskjerm for infotainmentsystemet, med flere funksjoner og 3D-visning i kart og sanntids trafikkinformasjon.

Du kan nå også erstatte «sladrespeilet» med en kameraløsning, slik at du har full oversikt bak bilen selv om lasterommet er uten vinduer eller det er stablet kasser til taket.

Ny motorserie og gir-nyhet
Om vi ble litt digital-skuffet skal det likevel sies at Mercedes-Benz hadde en godtepose med andre nyheter på lur i den ansiktsløftede tredje generasjonen av Vito.

Det er blant annet snakk om en helt ny motorserie, OM 654. En firesylindret toliters diesel for alle Vito med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.

Her kan du velge alt fra 102 hestekrefter, via 136, 163 og opp til 190 hestekrefter i varebilversjonen. Så kan du få toppversjonen på 240 hestekrefter, men i introduksjonsfasen leveres den kun i personbilversjonen Vito Tourer og kombiversjonen Vito Mixto.

Naturligvis hevdes det at forbruket er redusert, 13 prosent (119 CDI) for å være nøyaktig. Blant annet nevnes redusert friksjon i sylindrene og mer effektiv etterbehandling av eksosen som noe av grunnen.

Nå er også automatkassen 9G-Tronic på plass i de bakhjulsdrevne Vito-variantene. Inntil nå har denne kun vært å få i Vito Tourer, mens varebilene ble levert med 7G-Tronic. Syvtrinnskassen erstattes nå fullt og helt av den med ni trinn.

Fortsatt skal Vito leveres i tre lengder, med to ulike akselavstander og tre ulike drivhjul-alternativer – noe Mercedes-Benz hevder de er alene om i klassen.

Juster høyden selv
For første gang skal Vito, eVito, V-klasse og EQV fra høsten 2020 nå tilbys med luftfjæringen Airmatic.

Med denne løsningen kan føreren gjennom tre ulike kjøreprogram velge og justere bilens bakkeklaring ut fra behovene der man ferdes.

Det ene programmet hever bilen 35 millimeter i hastigheter opptil 30 kilometer i timen. Ved høyere hastigheter justeres høyden automatisk tilbake til standardnivå.

Kjører du i over 110 kilometer i timen senkes bilen automatisk 10 millimeter, angivelig for å optimalisere energiforbruket. Du kan også låse bilen i posisjonen 10 millimeter lavere enn standard, i programmet Sport.

Mercedes lover for øvrig at «luftfjæringen tilbyr den høyeste grad av komfort i enhver situasjon».

Listen over førerassistenter og automatiske sikkerhetssystemer begynner etter hvert å bli lange, også på varebilmodellene.

Denne gangen er det aktiv nødbremsassistent og Distronic adaptiv fartsholder som står i fokus, sammen med ILS – eller Intelligent Light System – der lyset blant annet følger rattbevegelsene og styrken justeres etter ulike ytre parametere.

Kommer til sommeren
Jovisst har kosmetikk-kirurgene pyntet litt på ansiktet også. Ellers kunne man vel ikke kalt det en facelift?

Men designerne har ikke fått boltre seg veldig fritt. Her har de måttet begrense seg til noen ørsmå justeringer i grillen – blant annet for å få på plass nødvendige radarløsninger og den slags som de avanserte førerassistentene og sikkerhetssystemene krever.

Du skal ha rimelig god kontroll på Vito-familiens ulike generasjoner for å oppdage disse endringene når du møter en fornyet versjon i trafikken senere i år. De nye aluminiumsfelgene i størrelsene 17, 18 eller 19-tommer er nok mer i øyenfallende.

På innsiden er det nye stoffer i setene og nye luftdyser på dashbordet som trekkes frem, i tillegg til at du som tilvalg kan få utstrakt bruk av krom og pianolakk på dashborddetaljer.

Olav-Kåre Thingwall, PR- og informasjonssjef for Mercedes-Benz Norge Nyttekjøretøy i Bertel O. Steen, opplyser til YrkesBil at den fornyede versjonen av Vito går i produksjon i juni i år.

– eTourer må vi komme tilbake, der har jeg ikke fått bekreftet dato ennå, sier Thingwall.

Powered by Labrador CMS