- - De økonomiske konsekvensene er enorme, ja katastrofale
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
- De økonomiske konsekvensene er enorme, ja katastrofale
Stengte trafikkstasjoner gir store utfordringer for de som vil registrere busser og lastebiler. - Vi oppfordrer Statens vegvesen til å snu seg rundt og finne midlertidige løsninger, sier teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening (BIL)

alt

**OPPDATERING: Noen timer etter at denne artikkelen ble publisert har Statens vegvesen snudd, og åpner likevel for godkjenninger av yrkesbiler. Les mer om det her.**

Torsdag ettermiddag ble det kjent at Statens vegvesen har bestemt å stenge alle trafikkstasjoner i hele landet på grunn av koronautbruddet. Hvor lenge de blir stengt er uavklart.

«Statens vegvesen følger situasjonen tett, og vil vurdere på nytt over helgen om trafikkstasjonene kan gjenåpne», het det torsdag.

BIL ber Statens vegvesen snu seg rundt
Blant det som rammes er registering av lastebiler og busser, som må til fremvisning på trafikkstasjonene før registrering.

- BIL mener at enkeltregistrering av lastebiler må kunne opprettholdes selv om trafikkstasjonene er stengt, og at dette fint kan skje uten smittefare. Vi oppfordrer Statens vegvesen til å snu seg rundt og finne midlertidige løsninger slik at registeringen av lastebiler og busser kan gå sin gang.

Det sier teknisk direktør Tor Lillemork i Bilimportørenes Landsforening (BIL) til YrkesBil.no.

Lillemork mener det må være mulig, i alle fall midlertidig, å finne en løsning hvor fysisk fremvisning ved registrering av nye kjøretøyer ikke er nødvendig.

Han viser til at det allerede er systemer for digitale løsninger.

- Allerede i fjor ble det innført sentral dokumentgodkjenning hvor bilene blir godkjent sentralt før de kommer på trafikkstasjonene. Det er en ordning som vi er enig i og som er bra. 

- Statens vegvesen har i det siste utviklet mange nye og svært gode digitale løsninger. I disse krisetider kan det virkelig demonstreres at disse er gull verd og nå kan vise sin berettigelse, sier BIL-direktør Tore Lillemork.

Lillemork tar til orde for at resten av prosedyren også skal kunne gjennomføres uten noen berøring.

- Bilene kan registreres av Statens vegvesen personell, uten personlig kontakt. Dette gjøres jo digitalt. Selv om trafikkstasjonene er stengt, går jeg ut fra at friske folk i vegvesenet er på jobb og kan foreta slike operasjoner – til og med fra hjemmekontor, sier han.

BIL mener videre at midlertidige vognkort kan lastes ned og/eller oversendes digitalt og ordinært vognkort kan ettersendes i posten som vanlig.

Skilt på lager
- Skilt er ennå ikke digitalisert, men lastebilforhandlere har, som personbilforhandlere har hatt i mange år, egne lagre med skilter. Derfor skulle heller ikke dette være noe problem, sier Mork.

-  I tilfeller hvor forhandler ikke har eget skiltlager, må det være mulig å få til en løsning hvor disse sendes med kurer, hentes selv, i verste fall sendes per post, eller utleveres gjennom en luke eller lignende.

- Bilene får heller kalles inn til etterkontroll når situasjonen er normalisert igjen, sier BIL-direktøren.

Beredskapselement
- Det er også et beredskapselement ved å få bilene på veien. Det er kanskje lastebiler som skal frakte medisiner, matvarer eller andre livsnødvendigheter.

- BIL vet at vi i denne saken har både Norges Bilbransjeforbund og Norges Lastebileierforbund fullt og helt på vår side, sier han.

Lillemork slår fast at det er mye penger som står på spill, både for bilbransjen og kundene.

Den økonomiske belastningen kan unngås, uten smitterisiko, ved ansvarlighet og fleksibilitet, mener han.


- Det er mulig å få til en løsning, nå står det på viljen fra Statens vegvesens side, mener BIL-direktør Tore Lillemork.

Han mener problemet i praksis lar seg løse:

- De lar seg løse uten store anstrengelser, uten smittefare og fordi – ikke minst - de økonomiske konsekvensene for både bil- og transportbransjene er enorme, ja katastrofale, slår Lillemork fast.

Statens Vegvesen ser på saken
Bodil Rønning Dreyer, direktør i Divisjon Trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen, bekrefter at hun har mottatt en henvendelse fra BIL om dette. 

- Det er noe vi ser på og noe vil vil komme tilbake til, sier hun

Hvilket tidsperspektiv det kan være snakk har ikke Rønning Dreyer noen formening om på det nåværende tidspunkt.

BIL advarer Statens vegvesen
Lillemork sier at Statens vegvesen vil måtte regne med å bli ansvarliggjort dersom det ikke vises nødvendig vilje, slik at enkeltregistrering fortsatt kan foretas selv om trafikkstasjonene ellers er stengt for fysisk fremmøte.

- Det ønsker jeg ikke å kommentere, sier Rønning Dreyer.

- BILs standpunkt er etter mitt syn fullstendig forenlig med at vi samtidig har stor respekt også for Statens Vegvesens situasjon og det ansvaret etaten har for mange mennesker, sier Lillemork.


logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
2554 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 301 LASTEBILER TIL SALGS