-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Produksjonsstopp ved lastebilfabrikkene
Det bygges knapt en lastebil i hele Europa de kommende to ukene. Fabrikkene sier de vil vurdere om produksjonsstoppen skal forlenges.
Alle de store lastebilprodusentene melder nå at de har stoppet, eller snart vil stoppe, all produksjon ved sine europeiske fabrikker.
I første omgang holder de stengt i fjorten dager, men ingen utelukker at det kan bli enda lengre opphold.
Problemer med tilgange på enkelte komponenter, samt hensynet til fabrikkansattes helse, oppgis som begrunnelse for nedstengningene.
Her er en liten oversikt over de ulike produsentenes tiltak:
Scania
Stopper produksjonen ved sine fabrikker og anlegg i Sverige, Nederland og Frankrike fra 25. mars, i første omgang i to uker fremover, som følge av mangel på enkelte komponenter og de forstyrrelsene som har oppstått i leverandør- og logistikkjeden i koronakrisen.
– For å sikre at våre kunders samfunnskritiske transportvirksomhet skal kunne fortsette, vil våre serviceverksteder og reservedelssentre fortsette sin virksomhet, sier Henrik Henriksson, toppsjef i Scania.
Scanias industrielle virksomhet i Latin-Amerika, som representerer rundt en femtedel av konsernets produksjonsvolumer, fortsetter inntil videre som planlagt.
Volvo Trucks og Renault Trucks
Volvo Trucks stengte ned fabrikken i Gent den 17. mars og førstkommende mandag stopper produksjonen i Gøteborg. I første omgang stenges fabrikkene med en plan om å åpne igjen den 6. april, men det avhenger av korona-situasjonen man da står i.
Tilsvarende er blitt gjort for fabrikkene til Renault Trucks i Frankrike. Også her har det blitt stengt ned midlertidig og i første omgang for de neste 14 dagene.
– Vi holder alle våre verksteder åpne som vanlig, og foreløpig er det fortsatt godt belegg i den delen av virksomheten. Det er ikke registrert store utfordringer rundt deleleveranse, og vi gjør nå det vi kan for å sikre at denne delen av verdikjeden fungere som den skal, sier Bjørn Inge Haugan, kommunikasjonsdirektør i Volvo Norge.
Han understreker at Volvo Norge og deres forhandlere, som en del av transportbransjen og samfunnskritiske funksjoner, har beredskapsplaner for å sikre at de til enhver tid kan bistå og reparere samfunnskritiske kjøretøy, i henhold til de forventinger myndighetene har til bransjen.
– Vi ønsker å hylle alle de innenfor transportnæringen, mekanikere og sjåfører som i disse dager jobber og står på for at samfunnet, i den kritiske situasjonen vi nå er inne i, sikrer leveranser av mat, medisiner og ikke minst renovasjon. Sammen med landets helsearbeidere og andre livsviktige arbeidsgrupper, gjør de en formidabel jobb, sier Haugan.
Daimler
Stenger ned stanser all sin produksjon av Mercedes-Benz varebiler og lastebiler i Europa denne uken, og vil holde stengt i første omgang i to uker fremover.
«De økonomiske effektene av COVID-19-pandemien kan ikke bli adekvat beregnet på nåværende tidspunkt», skriver konsernet.
MAN Truck & Bus
Har besluttet å innføre korttidsarbeid ved sine tyske fabrikker. Dette gjelder majoriteten av ansatte ved produksjonsenhetene fra og med 23. mars 2020. Konsernet skriver følgende:
«Med hensyn til den generelt uklare situasjonen og endringer nesten fra time til time, forventer MAN ytterligere og forverrede flaskehalser de kommende dagene, både når det gjelder underleveranser og levering av kjøretøy og deler.
Dette sammen med MANs hensyn til velferden for sine ansatte tvinger selskapet til å innføre korttidsarbeid ved sine tyske produksjonsenheter. Ansatte innenfor administrative områder som ikke er berørt av korttidsarbeid, skal gjøre bruk av eksisterende fleksibel arbeidstid, samt arbeide hjemmefra når det er mulig.
Produksjonen vil også bli nedskalert i fabrikker utenfor Tyskland. MAN gjør alt i sin makt for å opprettholde salg og service i full utstrekning over hele verden for å sikre forsyningskjedene. I tillegg har MAN iverksatt alle nødvendige tiltak på alle lokasjoner for å sikre at de ansattes helse ikke blir truet selv i denne ekstreme situasjonen».
Iveco
Har stengt de fleste av sine fabrikker i Italia og Spania. 18. mars skrev eurotransport.de at fabrikken i Ulm i Tyskland, der nye S-Way produseres, fortsatt er i drift.
DAF
Har stoppet produksjonen ved alle sine europeiske fabrikker.