- Toppsjefen tatt på senga med hemmelig «Drive in»-bursdag
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Toppsjefen tatt på senga med hemmelig «Drive in»-bursdag
Da Grant Larsen, sjefen for bilkonsernet som eier lastebilforhandleren Volmax, fylte 50 år, lot ikke kollegene og familien koronarestriksjonene stoppe feiringen. Et vogntog og et mannskor ble noe av redningen.

alt

Opprinnelig hadde Grant Larsen og familien planlagt en privat bursdagsfest, med mange gjester samlet rundt matbordet og alt som hører med. Men i dag er noe slikt nærmest utenkelig.

Koronarestriksjonene åpner ikke for veldig mye fest og moro. Dermed slo Grant Larsen fra seg planene om å markere at han fylte 50 år 27. april, og tenkte i stedet å tilbringe helgen på fjellet alene.

Men kollegene i Volmax og de andre selskapene i eierkonsernet Cognia, som blant annet eier Bil-Service AS og Pluss Truck Sales & Rental, samt familie og venner, syntes det var for ille at det ikke skulle gjøres noe stas på bilbransjeprofilen.

– Da dukket ideen om et «Drive in»-party opp, forteller Erik Edler-Woll, markedsdirektør i Volmax, til YrkesBil.

– I disse underlige tidene syntes vi det var moro å kunne gjøre noe litt annerledes, og skape noe som alle deltakerne vil ha gode minner om i lang tid fremover, sier han.

Planla hemmelig fest
Jubilantens kone, Hege, fikk overtalt 50-åringen bort fra planen om hyttetur alene og sa at hun hadde «lagt andre planer for dem lørdag 25. april» – uten å røpe hva det var.

Samtidig planla Hege sammen med flere ansatte i bilkonsernet, i all hemmelighet, en gedigen bursdagsmarkering ved Volmax-hovedkvarteret på Borgeskogen.

En Volvo skapbil og en skaphenger fra Volmax ble rigget opp som en stor scene utenfor forhandlerbygget, mens flere Volvo lastebiler ble brukt for å ramme inn festområdet.

Lørdag klokken 16 ankom cirka 100 gjester, bestående av private venner, ansatte i ulike deler av Cognia-selskapene og noen utvalgte kunder, fordelt på cirka 40 biler.

Alle gjestene fikk utdelt en pakke med mat, kake, drikke og et bingoskjema, før de kjørte frem og stilte seg opp med bilene sine foran scenen. Lyden fra alt som foregikk på scenen ble overført via FM-nettet til gjestenes respektive bilstereo.

Så kom hovedgjesten selv, Grant Larsen og kona, kjørende inn i en knallrød Ford Mustang kabriolet av nyere årgang (naturlig valg - Cognia-eide Bilservice AS er forhandler blant annet Ford). Paret fikk naturligvis hedersplassen foran scenen. 

– Det var en fantastisk overraskelse. «Drive in»-femtiårslag for en bilmann er jo egentlig ganske passende. Jeg ble overrasket – ja, tatt på sengen, sier Larsen.

– Man har jo egentlig ikke lyst til å feire så mye når det er så mye alvorlig om dagen, med flere ansatte som er permittert og stor usikkerhet. Men her hadde folk fra firmaet jobbet frivillig og stelt i stand et flott arrangement. Det var veldig rørende, sier han.

Syngende styreleder
Underholdning måtte det jo også være, og når styrelederen i Cognia-konsernet, Ben Guren, synger i et av Vestfolds mest kjente mannskor, nemlig Hvalkjæften i Sandefjord, finnes uante muligheter.

Her snakker vi ikke om et gravalvorlig, traust mannskor med én sjanger i repertoaret. Dette er entertainere som mestrer alt fra nasjonalromantikk til Queen og The Beatles, så her ble det god stemning selv om gjestene måtte holde rockeføttene inne i sine respektive biler.

Skapbilen og -hengeren skapte for øvrig en scene stor nok til at koret kunne overholde trygg korona-avstand, mens dirigenten ledet det hele fra planet på en Ford Ranger.

Et annet av kveldens underholdningshøydepunkter var «Wenches Bingo». Her parodierte skuespiller Simon Andersen treffsikkert teaterdivaen Wenche Foss, mens «hun» ledet et bingospill akkompagnert av groviser på løpende bånd.

Festtaler var det naturligvis også flere av, blant annet med videooverføring fra jubilantens USA-bosatte datter.

Erik Edler-Woll understreker at det ikke ble brukt store pengebeløp for å arrangere femtiårslaget.

– I en tid der vi i Volmax har flere ansatte som er permittert, er det viktig å få frem at hele arrangementet kom i stand ved at folk har jobbet dugnad, og vi har for det meste benyttet ressurser vi allerede har i selskapet – som lastebiler og annet teknisk utstyr, sier Edler-Woll.

Tøffe tider
Grant Larsen medgir at selskapene han leder står i en ekstrem-situasjon.

– Det er krevende, fordi det berører oss i en grad som ingen ting kan sammenlignes med. Finanskrisen var barnemat i forhold til det vi står i nå. Vi har alle smitteverntiltakene, i tillegg til at vi har måttet permittere mekanikere – det har vi aldri gjort før, sier Larsen.

– Jeg har alltid vært opptatt av å dyrke lærlingene, og plutselig har vi måttet sende lærlinger hjem. Det føles ikke bra, fortsetter han.

Konsernsjefen beskriver de seneste ukene som en følelsesmessig berg-og-dalbane

– I begynnelsen var jeg bekymret for at vi ikke skulle få deler, slik at servicemarkedet kom til å måtte stenges helt. Det tok et par uker før jeg ble forsikret om at vi kom til å klare å ha det under kontroll, sier han, og fortsetter:

– Så har det vært om å gjøre å få kontroll på de ulike likviditetsscenarioene fremover. Her har vi jobbet og regnet på det meste, og funnet ut at dette kommer til å gå fint. Samtidig vi vet jo ikke om det kommer en ny «bølge» eller hva som skjer.

Lysere utsikter
Flere av de permitterte er nå gradvis på vei tilbake på jobb, og han understreker at det finnes flere lyspunkter.

– Vi må bare holde skottene tette inntil videre, og ikke slippe opp verken på smittevern eller kostnadstiltak. Så er vi allerede på offensiven igjen og prøver å bruke krisemodus-energien til ikke bare å kutte kostander, men også å se muligheter for topplinjen. Skjer det ikke en ny nedstengning vil vi komme tilbake til nivåer hvor vi ser at vi kan klare oss, selv om vi ikke kommer tilbake til de nivåene vi var på, sier Larsen.

– Cognia er dypt inne i personbilmarkedet og i lastebilmarkedet. Hvordan slår krisen forskjellig ut?

– Det er faktisk verre på nyttekjøretøy, fordi en god del av lastebilene er parkert. Personbilene går, folk kjører bil selv om det er færre kilometer. Så har dekksesongen kommet inn som en slags buffer, og reddet oss en del på personbil, forteller Larsen.

Toppsjefen er lidenskapelig seiler, og overfører tankegangen derfra til forretningen:

– Hvis du seiler Færderseilasen og går ut fra Oslo er det gjerne litt solgangsbris og god vind. Så kommer du til Drøbak-sundet, og der er det helt vindstille. Det er der vi har vært nå, og så begynner vi å lete etter «vindflekkene» utover i Oslo-fjorden for å få skuta i driv igjen, sier han.

----------------------

Her kan du lese et profilintervju med Grant Larsen som stod på trykk i bladet YrkesBil nr. 8-2018, som vi nå republiserer på YrkesBil.no:

Med bil i blodet

Grant Larsen ble født inn i bilbransjen i 1970. Faren Bjørn Larsen eide og drev Volvo-forhandleren Bilservice i Vestfold, en bedrift startet av hans far igjen i Sandefjord allerede i 1937. I dag er Grant 3. generasjon Volvo-forhandler.

Tekst: Ivar Engerud

Grant Larsen er i dag konsernsjef og medeier i Cognia AS, et konsern som ble opprettet i 2018 gjennom fusjon av de tre tradisjonsrike familieselskapene Volmax AS, Bilservice Personbiler AS og bilSpiten AS, med til sammen 150 års historie.

At Grant Larsen skulle overta som leder i familiens bilvirksomhet var ingen selvfølge.

– Jeg var jo mye med pappa på jobb på Bilservice og hadde min første sommerjobb der som niåring, men jeg ble aldri presset inn bedriften med det for øyet å skulle overta en dag.

Tilfeldig inn i bilbransjen
– Jeg studerte «Finance» og «Operations and production management» på universitetene i Wisconsin og i Boulder i Colorado, og under studiene jobbet jeg med undervisning og consulting der sammen med min professor.

Med studiene vel i havn var han åpen for å jobbe i en hvilken som helst bransje, men av «en eller annen grunn» ble det innenfor bilbransjen.

– Tilfeldigvis fikk jeg jobb som kvalitetssjef for kalesjeprodusenten «Bestop» i amerikansk bilindustri i 1995. Bedriften i Colorado hadde 500 ansatte fra 30 nasjoner som snakket 20 språk…det var ikke bare enkelt!

Bedriften sydde kalesjer til blant annet Jeep, Chrysler, Suzuki, Land Rover og Dodge Viper, og Grant ble der i halvannet år.

Tilfeldig Norges-retur
– Da jeg var hjemme på juleferie skulle jeg samtidig få ordnet med visum og arbeidstillatelse videre. Men på grunn av at det amerikanske statsbudsjettet ikke var på plass, ble alle de offentlige tjenestene stengt ned, inklusive den amerikanske ambassaden i Norge. Så ferien ble forlenget ufrivillig noen dager.

Under den tiden kom han tilfeldigvis i prat med eierne av en truckstopp i Norge, og samtalen førte til at han ble daglig leder der med ansvar for alt fra å vaske lastebiler og drive dekkverksted, samt oljeskift til å selge pølser og fakturere på kvelden.

– Det var en liten bedrift på fem ansatte, men det lært meg mye om Norge.

Inn i tungbilsektoren
Etter et års tid fikk han jobb i Bertel O. Steen. Først på lederkandidatprogrammet, før han ble salgssjef for en del av lastebilvirksomheten. Han ble der i to år, blant annet under introduksjonen av Actros.

– Jeg hadde egentlig tenkt meg inn i management consulting og fikk et par jobbtilbud, så jeg tenkte å bytte beite. Jeg ringte faren min og fortalte at jeg var i ferd med å skifte jobb. Da gikk det bare en time før Petter Spiten ringte og lurte på om jeg ikke heller kunne tenke meg å jobbe i det nyopprettede Volmax.

Tilbake til familien
Grant slo til på muligheten som åpnet seg i Volmax som daglig leder i Råde.

– Det passet meg bra å kunne jobbe med helheten med salg, service og deler og få erfaring med det. Etter et par år ble det omorganisering i selskapet med sentral fagorientering, og da ble jeg ansvarlig for hele salgsvirksomheten et par-tre år før jeg ble leder for hele Volmax i 2003, forteller han.

I de lyse og luftige Volmax-lokalene på Borgeskogen i Stokke henger kundeløftene og bedriftsverdiene lett synlig. Etter å ha besøkt anlegget og sett på drifte skjønner en at det ikke er tomme ord – de er opptatt av å stå for noe. Løfter skal holdes - selv om det koster.


logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1329 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 186 LASTEBILER TIL SALGS