Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen (f.v.), Holo-sjef Stefan Krogh-Hansen og MOIA-sjef Sascha Meyer med en selvkjørende ID. Buzz, tilsvarende kjøretøy som nå skal settes i drift i Oslo.

Nye selvkjørende biler til Groruddalen: – Vil gi en klarere visjon av den fremtidige transporttjenesten vi utvikler her

Ruter og teknologiselskapet Holo har inngått et samarbeid med MOIA, Volkswagen-gruppens merke for autonom mobilitet. Målet er «å løfte neste fase av delt, autonom transport på forespørsel i Oslo».

Publisert

Avtalen innebærer at fra våren 2026 vil MOIA levere sin nøkkelferdige løsning, som kombinerer spesialbygde selvkjørende ID. Buzz-elbiler, en operativ programvareplattform som inkluderer den velprøvde appløsningen samt operatørstøttende tjenester.

Pilotprosjektet skal utføres i Groruddalen. 

Med utgangspunkt i denne teknologien vil Holo anvende sin operative ekspertise fra å drive autonome mobilitetstjenester over hele Norden. 

Ruter vil på sin side sørge for at lærdommene bidrar til Oslos fremtidige transportplanlegging. 

«Sammen vil partnerne styrke Europas posisjon i det globale autonome transportlandskapet», heter det på fint i pressemeldingen.

Selvkjørende ID. Buzz fra MOIA på testkjøring i Oslo.

Spesialbygd for delte reiser

Første gang vi møtte MOIA var i 2017, om lag ett år etter at selskapet ble presentert offentlig første gang. 

Siden har vi møtt på dem ved ujevne mellomrom. Blant annet på Arendalsuka i fjor. 

De selvkjørende ID. Buzz-bilene MOIA benytter nå er spesielt designet for delt, mobilitet på forespørsel, og vi så konturene av disse bilene tilbake i 2021

Nå snakker selskapet om EU-typegodkjenning for den selvkjørende ID. Buzz'en i 2027. 

De hevder dette vil bli Europas første serieklare autonome kjøretøy bygget for nivå 4 autonom kjøring.

Modellen som skal kjøres i Groruddalen har en omfattende sensorpakke som kombinerer kameraer, lidar og radar gir en kontinuerlig 360°-visning av omgivelsene. Høytytende datamaskiner oversetter dataene til presise kjørekommandoer. 

Innvendig håndterer et intelligent passasjerhåndteringssystem alle sekundære sikkerhetsoppgaver som tradisjonelt ville krevd en menneskelig sjåfør, fra autentisering til overvåking av miljøet i kupéen. 

- Vil løfte prosjektet

Sammen med MOIAs bookingapp skal den integrerte løsningen gi en sømløs kundeopplevelse.

- Dette er utrolig spennende for oss og for innbyggerne i Groruddalen, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.  

Fra før har Ruter testet en lignende tjeneste, men da med personbiler fra Nio. 

- Samarbeidet med MOIA lar oss bruke kjøretøy og teknologi spesielt utviklet for delte reiser, i stedet for løsninger tilpasset privatbiler. Dette vil løfte både prosjektet og kundeopplevelsen til et nytt nivå, og gi passasjerene våre en enda klarere visjon av den fremtidige transporttjenesten vi utvikler her, utdyper Ruter-sjefen. 

Stefan Krogh-Hansen, administrerende direktør i Holo, sier de spesialbygde autonome kjøretøyene «bringer oss et meningsfullt skritt nærmere fullskala autonom offentlig transport». 

MOIA-sjefen gjestet Zero-konferansen i Oslo 1. desember. Her sammen med blant andre samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og Møller-representantene Ulf Tore Hekneby og Øyvind Rognlien Skovli.

Holo ble i 2016 startet av danske Semler Gruppen, som er importør av en rekke Volkswagen-merker i Danmark, for å være med på den såkalte megatrenden for autonom mobilitet som de så ville komme. 

I 2023 kjøpte sveitsiske AMAG Group seg inn med 33 prosent av aksjene. De er importør av flere Volkswagen-merker til Sveits. 

Holo har også kontor i Oslo.

- I nesten et tiår har Holo bygget ekspertisen, systemene og den operative kunnskapen for å forberede oss på dette øyeblikket, sier Krogh-Hansen. 

- Sammen med MOIA og Ruter kan vi nå videreutvikle teknologien i reell bydrift og samle innsikten som trengs for å gjøre autonom mobilitet til en pålitelig tjeneste for hverdagspassasjerer i fremtiden, fortsetter han.

MOIA har allerede utført testing i Norge i en lengre periode, og Sascha Meyer, administrerende direktør i MOIA, gjestet nylig Zero-konferansen i Oslo der han fortalte at de skulle i gang med nye prosjekter i Oslo kommende vinter. 

Nå er altså den katten ute av sekken.

- Vi er stolte av å samarbeide med Ruter og Holo om dette banebrytende prosjektet. Sammen lager vi en plan for å integrere autonom mobilitet i offentlig transport med en europeisk løsning bygget for Europas felles beste. Oslo, med sine ambisiøse klimamål, progressive transportpolitikk og varierte klima, er et ideelt miljø for å lansere bærekraftige mobilitetsløsninger, sier Meyer.

Kostbare turer

Pilotprosjektet med delte, «on-demand» autonome kjøretøy i Groruddalen i Oslo er en del av Ruters bredere strategi for å utvikle fleksible, bærekraftige transportløsninger som utfyller offentlig transport og reduserer bilavhengighet. 

Ifølge Oslo-studien kan integrering av rundt 30 000 delte autonome kjøretøy i det offentlige transportnettverket redusere trafikkork og utslipp dramatisk.

Siden 2023 har Ruter og operatøren av autonome kjøretøy, Holo, testet en selvkjørende, behovsstyrt offentlig transporttjeneste i Groruddalen. 

Avisen VårtOslo skrev nylig at Ruters selvkjørende biler i Groruddalen så langt har gjennomført over 2 000 turer og kostet nær 100 millioner kroner.

«Er Ruters selvkjørende biler framtidas kollektivtransport eller sløseri på høyt nivå?», responderte Mari Rise Knutsen, bystyrerepresentant for Rødt og medlem av bystyrets miljø- og samferdselsutvalg, i et debattinnlegg, der hun påpekte at hver tur så langt har kostet 50 000 kroner.

Ruter mener på sin side at prosjektet er uvurderlig:

«Pilotprosjektet har samlet uvurderlig innsikt i driften av en delt, autonom transporttjeneste i komplekse urbane trafikkmiljøer». 

Prosjektet er en del av ULTIMO-konsortiet, som mottar finansiering fra EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horisont Europa. 

Konsortiet samler byer, transportoperatører, teknologileverandører og forskningsinstitusjoner over hele Europa for å fremme autonome delte mobilitetsløsninger.

Vil erobre Europa

MOIA er på sin side i full sving med å skalere autonom mobilitet over hele Europa, og hevder de tilbyr en nøkkelferdige løsning: et komplett økosystem som kombinerer autonome kjøretøy, programvare og driftstjenester for transportører. 

Samarbeidet bygger på MOIAs omfattende erfaring med samkjøring i Hamburg. De har også prosjekter med BVG i Berlin og Hamburger HOCHBAHN, samt testaktiviteter i München, Austin og Los Angeles.

Powered by Labrador CMS