Om eller når vi får se disse i Norge, vites ikke, men kinesiske Maxus mener dette er fremtiden.

Selvkjørende fra Maxus

Hils på DANA RoboVan og DANA RoboBus. De har verken ratt, pedaler eller førerhytte.

Publisert

Under årets Guangzhou Auto Show i Kina lanserte Maxus sine første helautomatiserte, helelektriske kjøretøy uten fører. 

De to modellene, DANA RoboVan og DANA RoboBus, er designet for både passasjer- og varetransport. 

Maxus sier ubeskjedent at de «markerer starten på en ny tid innen fleksible, kommersielle selvkjørende kjøretøy».

De selvstyrte bilene er utstyrt med Maxus´ egne algoritmer, og fjerner ifølge produsenten behovet for tidkrevende bykartlegging før drift. 

Dette skal i sin tur redusere oppstartstiden med opptil flere uker, og gjøre at modellene kan tas i bruk umiddelbart – «fra levering til operativ drift på rekordtid», hevdes det.

Både RoboVAN og RoboBUS er helelektriske, førerløse kjøretøy uten ratt, pedaler eller førerhytte.

Kjøretøyene skal ha gjennomgått omfattende testing med 5 milliarder kilometer simulerte testdata og mer enn 5 millioner kilometer reell kjøring. 

Pressemeldingen fra den norske importøren sier ingen ting om vitale mål eller ytelser for kjøretøyene. 

Men de nevner sikkerhetsaspektet eksplisitt, antakelig for å berolige autonom-skeptikerne blant oss:

Akkurat som Il Tempo Gigante har et ekstra speedometer som tar over der det andre gir seg, leveres disse kjøretøyene med to uavhengige sikkerhetssystemer, slik at et reservesystem umiddelbart overtar dersom en komponent i det andre skulle svikte.

Maxus-importøren, RSA, sier ingen ting i pressemeldingen om planer for Norge. Den som lever får se. 

Powered by Labrador CMS