- Spørsmålet jeg har fått oftest det siste året, er «når kommer ID. Buzz Cargo i lang-utgave?». Nå er bilen, som har 25 cm. lengre akselavstand enn ID. Buzz Cargo, endelig klar for salg, sier Eirik Irgens Kristoffersen, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.

Nå kommer lang ID. Buzz GTX som varebil: Lengre rekkevidde og mer utstyr

Volkswagen tilbyr ikke ID. Buzz Cargo i lang utgave. Derfor har den norske importøren tatt saken i egne hender: Nå kan nordmenn få ID. Buzz som lang varebil i en eksklusiv, sprekere GTX-utgave, med større lasterom, lengre rekkevidde og mer utstyr.

Publisert

«Når kommer ID. Buzz Cargo i lang-utgave?». Det spørsmålet har norske varebilkjøpere stilt til norske Volkswagen-forhandlere og den norske Volkswagen-importøren helt siden ID. Buzz Cargo ble lansert i 2022.

Svaret fra Volkswagen-fabrikken har hele tiden vært at ID. Buzz Cargo kommer ikke med den forlengede akselavstanden, slik personbilvarianten gjorde i 2023

Muligens fordi Volkswagen har Transporter for varebilkunder som trenger større plass, uten at dette har vært uttalt direkte.

Men norske Volkswagen-tilhengere har åpenbart ikke slått seg til ro med dette:

- Det er ingen tvil om at «når kommer ID. Buzz Cargo i lang-utgave?» er det spørsmålet jeg har fått oftest det siste året, så dette er en gøy nyhet å dele. Nå får vi endelig en Buzz for kundene våre som vil ha mer plass, komfort og kraft.

Det sier Eirik Kristoffersen, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, som endelig får mulighet til å svare på det spørsmålet – og avsløre at navnet blir ID. Buzz GTX Lang Varebil.

Fra utsiden ser den norske ombygde varebilutgaven av ID. Buzz GTX lik ut som personbilvarianten, med unntak av skiltene selvsagt, som vil være grønne når varebilen er registrert.
Torkel Nohr Fjørtoft (t.v.), kommunikasjonssjef for Volkswagen i Norge og Eirik Irgens Kristoffersen, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, med det første eksemplaret av ID. Buzz GTX Lang Varebil.

Mer utstyr

ID. Buzz GTX Lang Varebil vil komme med 25cm ekstra lengde, 4MOTION firehjulsdrift, 340 hestekrefter, 1.600 kilo tillatt hengervekt og et 86 kWh-batteri med inntil 457 kilometer (WLTP) rekkevidde. 

Bilen får mulighet for forvarming av høyvoltsbatteriet før hurtiglading.

- Varebilparken har fortsatt et behov for å elektrifiseres, så det er viktig for oss å komme med nye, relevante elektriske modeller til norske yrkessjåfører. ID. Buzz Cargo har truffet ekstremt godt i markedet helt siden lanseringen, så det er gøy for oss å kunne gjøre den aktuell for stadig nye kundegrupper, sier Kristoffersen.

– Hvor stor har etterspørselen vært?

– Det er en forholdsvis stor etterspørsel etter denne typen kjøretøy fra forhandlernes side. Etterspørselen sammenlignes ofte med de historiske utgavene av Transporter, som har eksistert i både en kort og en lang utgave, sier Kristoffersen til YrkesBil.

Varerommet sluker lett europaller...
...pluss noen dekk.

Norsk skreddersøm

ID. Buzz GTX Lang i varebilutgave kommer som et resultat av gjentatte forespørsler fra kundene, og produseres enn så lenge som et ombygg av personbilutgaven i Norge. 

Det skjer et drøyt år etter de første ID. Buzzene med firehjulstrekk kom for salg.

- ID. Buzz Cargo 4MOTION ble en umiddelbar storselger i fjor, som sier mye om viktigheten av firehjulstrekk for både privat- og yrkesbilister her i Norge. Med GTX vil vi kunne tilby et alternativ til ID. Buzz Cargo 4MOTION med er lengre varebil med bedre rekkevidde, og et høyere utstyrsnivå. Den kommer selvsagt også med det ikoniske GTX-interiøret, fortsetter Kristoffersen.

– Hvor foretas ombyggingen?

– Ombyggingen av kjøretøyene vil foregå hos Møller Bil Klargjøring på Bekkelaget. Bilene kommer inn som personbiler med syv seter som deretter tas ut. Ombyggingen er forholdsvis enkel og består av montering av en skillevegg og et gulv. Det er nødvendig å ha kontroll på ombyggingsprosessene for å sikre godkjenning og overholdelse av strengere regelverk, sier Kristoffersen, og legger til:

– Det er fullt mulig å bygge bilen tilbake til en personbil, dersom noen skulle ønske det på et senere tidspunkt.

– Hvem er målgruppen?

– Målgruppen består i stor grad av kunder som allerede kjører ID. Buzz Cargo, men som ønsker seg et større varerom. Pakkedistribusjon nevnes som en gjenganger blant interessentene. En annen viktig målgruppe er de som velger denne bilen på grunn av den lange elektriske rekkevidden, da den har lengre rekkevidde enn ID. Buzz Cargo, sier Kristoffersen.

Førermiljøet er et hakk mer eksklusivt i GTX enn i Cargo.
Elektriske GTX-seter med massasje og minnefunksjon og et "Premium interiør" er noe av det Eirik Irgens Kristoffersen tror GTX varebil-kundene vil sette pris på.

Lang prosess

Ifølge den norske importøren foreligger per i dag ingen offisielle planer fra fabrikken om at det skal komme en lang ID. Buzz Cargo.

Når det gjelder posisjoneringen av ID. Buzz GTX Lang Varebil, er ikke Harald A. Møller redd for at den skal «slå beina under» nye e-Transporter.

 – E-Transporter dekker behov som ikke ID. Buzz Cargo dekker, primært knyttet til nyttelast og hengevekt. E-Transporter har imidlertid kortere rekkevidde. Det er naturlig etterspørsel etter begge biltypene, sier Kristoffersen.

– Hovedgrunnen til at vi vil tilby GTX som varebil nå, er ønsket om å tilby varianten med firehjulsdrift. Prosessen har pågått helt siden den første ID. Buzz GTX med 4Motion ble mottatt. Godkjenningsprosessen for denne typen ombygging er nå en lengre prosess enn den har vært historisk, sier Eirik Irgens Kristoffersen og Torkel Nohr Fjørtoft.

Dette blir prisen

ID. Buzz GTX Lang Varebil åpnes for bestilling nå, med forventet levering i begynnelsen av 2026. 

Startprisen vil være kr. 680 400,- levert til Oslo ekskl. MVA, noe Kristoffersen er svært fornøyd med.

Det betyr at du må ut med 47 520 kroner mer for lang GTX, enn en Cargo 4MOTION Pluss 79 kWh 340 HK.

- ID. Buzz GTX Lang Varebil er en unik bil i det norske markedet, som nå introduseres med en veldig god pris fra start. Det blir et etterlengtet tilskudd til Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul, sier han.

Kristoffersen mener den spesialbygde norske varianten også vil være attraktiv for privatpersoner som ønsker å kjøpe en varebil for å komme raskt forbi køen ved bruk av kollektivfelt, der elektriske varebiler etter planen skal få full adgang fra våren 2026. 

Prisen for GTX varebil inkludert mva. og avgifter blir imidlertid 849 900 kroner, og  importøren ser uansett ikke på dette som en stor del av markedet.

– Dette utgjør et lite nisjesegment, primært lokalisert i de større byene. Hvis man skal kjøre elektrisk varebil og ønsker høy komfort, er denne et godt alternativ, sier Kristoffersen.

Varebilutgaven av ID. Buzz GTX vil vi nok se en del av fremover.

Noen høydepunkter fra ID. Buzz GTX Lang varebil:

✔ Varmepumpe

✔ Elektriske seter med massasje og minnefunksjon ✔ Premium interiør med GTX-detaljer og ambientebelysning ✔ Elektrisk bakluke med “easy open” ✔ Skyvedører med lukkehjelp ✔ Area View 360° kamera ✔ Ladekabelluke i gulvet – smart og ryddig ✔ Firehjulstrekk og tilhengerfeste 

✔ Infotainment skjerm med 12,9 tommer

✔ Elektrisk rekkevidde inntil 457 kilometer

✔ Hurtiglading opptil 200 kW under optimale forhold

✔ Normallading med opptil 11 kW under optimale forhold

✔ Ladetid under 30 minutter for 10-80 % under optimale forhold

✔ Hengervekt på inntil 1600 kilogram

Powered by Labrador CMS