bilde

- Budsjettet bremser det grønne skiftet

- Dette er ikke med på å fremme det grønne skiftet, sier Drivkraft Norge-sjef Inger-Lise Melby Nøstvik (bildet). Hun reagerer på at regjeringen foreslår å innføre veibruksavgift på alt biodrivstoff. NLF-topp Geir A. Mo kaller det "trist lesning".

- At det nå foreslås å innføre veibruksavgift på alt biodrivstoff vil trolig medføre at klimagassutslippene fra veisektoren øker, allerede fra neste år, sier Inger-Lise Melby Nøstvik til YrkesBil.no. Hun er generalsekretær i Drivkraft Norge.

Drivkraft Norge (tidligere Norsk Petroleumsinstitutt) representerer omtrent alt som selges av flytende drivstoff og energi, og er tilknyttet NHO gjennom NHO Industri.

Allerede under Transportkonferansen på Lillestrøm for to uker siden uttrykte Inger-Lise Melby Nøstvik en frykt for at regjeringen ville rote med biodrivstoff i det kommende forslaget til statsbudsjettet.

- Det viser seg at frykten var begrunnet, sier hun etter å ha sett nærmere på statsbudsjettet.

Hun viser til at biodrivstoff reduserer klimagassutslippene med 1,2 millioner tonn pr år. Til sammenligning bidrar elbilene med en reduksjon på 0,4 millioner tonn ifølge Drivkraft Norge.

Viktig for kutt i utslipp fra tungtransport
- Vi fikk et avgiftsfritak for biodrivstoff i 2015 som gjorde at ønsket om å stimulere til økte biodrivstoffvolumer ble oppfylt. Resultatet har vært at biodrivstoff er blitt den teknologien som har bidratt med de største utslippsreduksjonene i transportsektoren, sier Nøstvik

- Konsekvensen av at denne gulroten nå fjernes vil sannsynligvis medføre at det ikke lønner seg å selge en dråpe fornybart drivstoff utover omsetningkravet på 20 %.

- Samtidig kan det se ut som om budsjettforslaget helt ser bort fra de tyngre bilene. Biodrivstoff er en viktig forutsetning for nytte- og tungtransportens bidrag til klimagassreduksjoner, og avgiftspolitikken har stor betydning for næringslivet.

- Vi har vurdert konsekvensene av en slik avgift sammen med NHO, Norges Lastebileier-Forbund (NLF), NHO Transport, NHO Transport og Logistikk, Asko, Tine og Posten.

- Samtlige aktører er enige om at dagens avgiftsfritak for biodrivstoff bør fortsette, sier Nøstvik.

- Avgiften gjør at det i praksis blir et begrensende tak for hvor mye biodrivstoff som skal inn i det norske markedet, og følger ikke Stortingets ønsker da det ba regjeringen om å komme med et helhetlig forslag til virkemidler i biodrivstoffpolitikken i dette budsjettet, avslutter en forundret Inger-Lise Melby Nøstvik.

Kritikk også fra Geir A. Mo
Norges Lastebileier-Forbund deltar heller ikke i felleskoret som er så fornøyd med forslag til statsbudsjett for 2020.

- Vi arbeider oss enda gjennom budsjettdokumentene, og det vil ta oss en stund å komme med den endelige dommen, men vi har allerede oppdaget triste innslag der, sier NLF-direktør Geir A. Mo til YrkesBil.no.

Norges Lastebileier-Forbund har i dag 4.000 medlemmer som representerer cirka 15.000 lastebiler. Foreningen representerer med andre ord en stor del av norsk veitransport og samtidig betyr de mulighetene for store reduksjoner i klimagassutslipp hvis forholdene legges til rette.

- Det er ingen tvil om at avgiftsøkningen på bærekraftig, klimavennlig biodiesel er trist lesning for lastebileiere som ønsker å kutte i egne klimautslipp. Mens transportbedriftene venter på at nye, utslippsvennlige teknologier blir kommersielt tilgjengelige, er bruk av bærekraftig biodiesel det eneste alternativet, slår Geir A. Mo fast overfor YrkesBil.no.

- Da er det vanskelig å forstå at regjeringen velger å fjerne den ene gulroten som kan stimulere til store klimakutt fra næringstransporten. Gjennom å fjerne avgiftsfritaket på flytende biodrivstoff som blir solgt utover omsetningskravet gjør de i praksis omsetningskravet til et tak, og ikke et gulv.

Tall fra Drivkraft Norge viser for øvrig at det i første halvår i år ble omsatt 23 % biodrivstoff i Norge og denne utviklingen burde fortsette.  I og med at insentivene nå forsvinner vil omsetningskravet  på 20 %  bli det som nok kommer til å gjelde i praksis, og det er dette både NLF-direktør Geir A. Mo og leder for Drivkraft Norge, Inger-Lise M. Nøstvik, betegner som et tak som vil stanse videre utvikling.