-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Snusfornuft mot eleganse
De koster det samme og yter det samme. Kampen står mellom smak og behag. Peugeot 5008 møter VW Touran i varebildrakt.
Jeg har vært kritisk til mange av bilene jeg kaller stasjonsvarebiler. Altså personbiler av type stasjonsvogn som bygges om for å møte plasskravene som stilles til varebil.
Jeg har de siste årene kjørt alle variantene i denne klassen – og har blitt mer og mer lei meg på vegne av de som kjører slike trange biler til daglig.
For selv i en toseter med grønne skilter må man da kunne forvente tilstrekkelig plass i førersetet?
Dette er duellantene
Det er likevel en bil som har satt standard i klassen: Volkswagen Touran. Og bilen har blitt en knallsuksess for den norske VW-organisasjonen. Men nå – for aller første gang – har markedet fått to slike biler, og som i mine øyne også byr på godkjent komfort og plass.
Touran i ”ny versjon” har skilleveggen syv centimeter lenger bak enn forgjengeren. Det høres ikke mye ut, og er ikke lenger enn en melkesjokolade. Det gir likevel rene aha-opplevelsen å sammenligne den nye med den gamle.
Peugeot 5008 varebil er den aller første skikkelige utfordreren til Touran. Bilen er 13 centimeter lenger, har like god plass bak rattet som Touran, og bilen oser av komfort. Selv storvokste mennesker med pondus finner en god kjørestilling her.
Les også:
Design: Mens Touranen knapt har noen design å snakke om – oser Peugeot 5008 av linjer og form. Touran kunne vært tegnet av enhver med linjal, mens Peugeoten er lekker som en fransk kreation. Det er tysk snusfornuft mot fransk kreativitet. Peugeot er 13 centimeter lenger – og den ser da også ut som en større bil.
Interiør: Touranen er gjennomført fornuftig – med alle knapper og brytere eksakt der du forventer. I Peugeot er det eleganse over dashbord og alt man har rundt seg. Dessuten gir franskmannen større avstand til frontruten, for litt må man jo få igjen for de ekstra centimeterne.
Detaljer: Peugeot har et stort glasstak som bare er lekkert. Dessverre er ikke dette standard på den billigste varianten. Touranen kan til gjengjeld trekke tyngre tilhenger. Dette er viktig, for 8 av 10 biler leveres med hengerfeste.
Plass/seter: Plassen bak skilleveggen er stort sett lik i begge biler, for den er med skohorn tilpasset statskassa. Derimot kan 5008 kan leveres både som fem- og syvsetersversjoner, mens Touran bare leveres som femseter. Hvis bilene senere omklassifiseres, kan syvseteren gi en fordel på bruktmarkedet.
Koster det samme
Vi samlet de to bilene til test sammen med de personenen hos de respektive importørene som kan mest om bilene sine. Og i et hyggelig møte mellom kolleger, kunne vi enes om at de to bilene ”var ganske like store”.
Men som alltid er det en utfordring å sammenligne priser, da svært mye avhenger av utstyret. Etter å ha gjennomsnakket bilene og utstyret, er konklusjonen også her at bilene i praksis koster det samme. Begge bilene har det basisutstyret slike biler skal ha, både når det gjelder sikkerhet og komfort. Dermed blir øvrige kostnader opp til hva kunden selv ønsker ekstra.
Fra begge utgaver vil en godt utstyrt bil med motor på 105-110 hester koste rundt 285.000 kroner. Og om det er lov å si det – så er det verdt pengene for en toseter med komfort.
FAKTA VW Touran 1,6 TDI BMT Highline, varebil
Motor: 4-syl. diesel, 1598 ccm, 77 kW (105 hk) v/4400 o/min. 250 Nm v/1500 o/min.
Mål: 439 x 179 x 167 cm (L/B/H), akselavstand 267 cm, varevolum ikke oppgitt
Vekter: Egenvekt m/f 1497 kg, tilhengervekt 1500 kilo, nyttelast ikke oppgitt kg.
Ytelser: 0-100 km/t 12,8 sekunder, toppfart 186 km/t.
Forbruk: 0,46 l/mil (blandet), 121 gram CO2/km
Pris: 285.220 kroner inkl. mva (billigste utgave er 1,6 BMT Comfortline fra 239.900 kroner)
Til i Norge: Desember 2010
FAKTA Peugeot 5008 1,6 Premium Pack HDI 112 hk (7-seter), varebil
Motor: 4-syl. diesel, 1560 ccm, 82 kW (112 hk) v/3600 o/min. 285 Nm v/1750 o/min.
Mål: 452 x 183 x 163 cm (L/B/H), akselavstand 272 cm, varevolum ikke oppgitt
Vekter: Egenvekt m/f 1540 kg, tilhengervekt 1250 kilo, nyttelast 530 kilo
Ytelser: 0-100 km/t 12,3 sekunder, toppfart 185 km/t.
Forbruk: 0,55 l/mil (blandet), 145 gram CO2/km
Pris: 269.000 kroner inkl. mva. (billigste utgave er 1,6 Premium HDI 109 hk (5-seter) fra 239.500 kroner)
Til i Norge: Desember 2010