-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
CES 2024
– Et slikt samarbeid er sjeldent i vår bransje
MAN Truck & Bus og ABB E-mobility skal jobbe tettere sammen, spesielt innen forskning og utvikling.
Selskapene kunngjorde på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas at de har signert en eksklusiv samarbeidsavtale.
Thomas Nickels, Senior Vice President Engineering hos MAN, ser på dette samarbeidet som unikt innen bransjen:
- Samarbeid innen forskning og utvikling er ganske sjeldent i vår bransje. Sammen med ABB E-mobility streber vi etter et tillitsfullt, bindende og transparent partnerskap. Vi starter allerede med utviklingen av produkter og standarder og fokuserer på de spesielle kravene til nyttekjøretøyindustrien, uttaler han.
Han mener betydningen av tverrindustrielt samarbeid for hele sektoren er spesielt tydelig for megawatt-ladesystemet (MCS).
- Med MCS samarbeider vi med aktører fra hele bransjen for å muliggjøre ladekapasiteter i megawattområdet for fremtiden og dermed bærekraftig og økonomisk langdistansefrakt og persontransport. Ved å samarbeide med ABB E-mobility kan vi takle utfordringene med nye teknologien på et tidlig stadium og drive standardisering raskere fremover, sier han i pressemeldingen.
Tre års avtale
Utfordringene inkluderer kommunikasjonsstandarden ISO15118-20 og nye måter å overføre signaler på.
Grunnlaget for MCS er Ethernet-kommunikasjon, som for første gang blir brukt innen elektromobilitet.
Tidlige programvare- og interoperabilitetstester med kjøretøy og ladestasjoner skal bidra til å etablere pålitelige produkter så raskt som mulig i et voksende marked.
Derfor fokuserer samarbeidet som er planlagt å vare i tre år, på kundeopplevelsen helt fra starten av, i tillegg til intern utvikling og videreutvikling av ladestasjoner, kjøretøy og programvare.
Floris van de Klashorst, Senior Vice President Products & Hardware Platforms i ABB E-mobility sier høy ladeytelse, pålitelig teknologi og kundenes tillit er forutsetningene for suksess med elektromobilitet innen tunggods og langdistanse passasjertransport.
- Ved å samarbeide med MAN helt fra den tidlige produktfasen, kan vi svare enda bedre på behovene til kundene våre. Innen 2025 ønsker vi å bringe et produkt til markedet som oppfyller kravene til logistikk, sier han.
Ikke bare logistikk
Van de Klashorst mener markedet trenger et økosystem som samhandler og fungerer pålitelig.
- Derfor ønsker vi i fellesskap å utvikle et konsept for samspillet mellom MCS og CCS som tar for seg problemstillinger som plass, energiforsyning og nettutvidelse. MANs omfattende ekspertise hjelper oss med å utvikle kundeorienterte løsninger – både for bruk i depotet og på banen, sier van de Klashorst og hentyder til fremtidige prosjekter.
Samarbeidet vil ikke kun begrenses til logistikk:
- MCS vil også i fremtiden bli brukt i reiselivssektoren, for eksempel for bobiler og turistbusser. Dette vil gi ytterligere utfordringer og en endring i brukeratferd, fortsetter utviklingssjefen.