-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Megawatt på vei
Sammen med det tekniske universitetet i München og andre partnere gjennomførte MAN nylig det de kalte den første offentlig Megawatt-ladingen.
MAN deltar i et ladeprosjekt som heter NEFTON der det for tiden er aktuelt med ladere på 1000 kW og 1500 ampere, men hvor de allerede snakker med ABB, som bygget prototype-stasjonen, om 3,75 MW og 3.000 amps.
Det er kapasiteter som dette som vil bli nødvendig for å få elektriske lastebiler på hjul, men NEFTON sier også at det er behov for 50.000 slike anlegg innen 2030 for at utviklingen skal gå som man ønsker.
Det vil si en Megawattlader for hver 50. kilometer på Europas motorveinett.
I tillegg til tekniske utfordringer er det jo også en rekke økonomiske behov som må møtes for å få til en slik oppskalering.
Mange interessenter
Derfor var det selvfølgelig ikke bare for hyggens skyld at blant andre Bayerns økonomiminister, Hubert Aiwanger, var invitert til presentasjonen.
Med på selve NEFTON-prosjektet, med en betydelig økonomisk innsats, finner vi også føderale økonomiske- og miljø-myndigheter.
Ved demonstrasjonen ble en 40 tonns MAN forsynt med nok energi til 400 km rekkevidde på bare 30 minutter. Da begynner det å bli akseptabelt med elbilfylling.
Før Daimler Trucks sendte sin nye eActros600 på sommerens omfattende Europa-turne (sydligste til nordligste punkt) gjennomførte de også en Megawatt-lading på testområdet ved Wörth.
Etter denne demonstrasjonen (som altså ikke var offentlig!) kunne Daimler fortelle at bilen ble fylt fra 20 til 80 % på cirka 30 minutter.
Men på den lange turen var de ikke i nærheten av å kunne bruke MCS-mulighetene (Megawatt Charging System). Det var langt selv mellom de på 300.