-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Megawatt på vei
Sammen med det tekniske universitetet i München og andre partnere gjennomførte MAN nylig det de kalte den første offentlig Megawatt-ladingen.
MAN deltar i et ladeprosjekt som heter NEFTON der det for tiden er aktuelt med ladere på 1000 kW og 1500 ampere, men hvor de allerede snakker med ABB, som bygget prototype-stasjonen, om 3,75 MW og 3.000 amps.
Det er kapasiteter som dette som vil bli nødvendig for å få elektriske lastebiler på hjul, men NEFTON sier også at det er behov for 50.000 slike anlegg innen 2030 for at utviklingen skal gå som man ønsker.
Det vil si en Megawattlader for hver 50. kilometer på Europas motorveinett.
I tillegg til tekniske utfordringer er det jo også en rekke økonomiske behov som må møtes for å få til en slik oppskalering.
Mange interessenter
Derfor var det selvfølgelig ikke bare for hyggens skyld at blant andre Bayerns økonomiminister, Hubert Aiwanger, var invitert til presentasjonen.
Med på selve NEFTON-prosjektet, med en betydelig økonomisk innsats, finner vi også føderale økonomiske- og miljø-myndigheter.
Ved demonstrasjonen ble en 40 tonns MAN forsynt med nok energi til 400 km rekkevidde på bare 30 minutter. Da begynner det å bli akseptabelt med elbilfylling.
Før Daimler Trucks sendte sin nye eActros600 på sommerens omfattende Europa-turne (sydligste til nordligste punkt) gjennomførte de også en Megawatt-lading på testområdet ved Wörth.
Etter denne demonstrasjonen (som altså ikke var offentlig!) kunne Daimler fortelle at bilen ble fylt fra 20 til 80 % på cirka 30 minutter.
Men på den lange turen var de ikke i nærheten av å kunne bruke MCS-mulighetene (Megawatt Charging System). Det var langt selv mellom de på 300.