-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Megawatt på vei
Sammen med det tekniske universitetet i München og andre partnere gjennomførte MAN nylig det de kalte den første offentlig Megawatt-ladingen.
MAN deltar i et ladeprosjekt som heter NEFTON der det for tiden er aktuelt med ladere på 1000 kW og 1500 ampere, men hvor de allerede snakker med ABB, som bygget prototype-stasjonen, om 3,75 MW og 3.000 amps.
Det er kapasiteter som dette som vil bli nødvendig for å få elektriske lastebiler på hjul, men NEFTON sier også at det er behov for 50.000 slike anlegg innen 2030 for at utviklingen skal gå som man ønsker.
Det vil si en Megawattlader for hver 50. kilometer på Europas motorveinett.
I tillegg til tekniske utfordringer er det jo også en rekke økonomiske behov som må møtes for å få til en slik oppskalering.
Mange interessenter
Derfor var det selvfølgelig ikke bare for hyggens skyld at blant andre Bayerns økonomiminister, Hubert Aiwanger, var invitert til presentasjonen.
Med på selve NEFTON-prosjektet, med en betydelig økonomisk innsats, finner vi også føderale økonomiske- og miljø-myndigheter.
Ved demonstrasjonen ble en 40 tonns MAN forsynt med nok energi til 400 km rekkevidde på bare 30 minutter. Da begynner det å bli akseptabelt med elbilfylling.
Før Daimler Trucks sendte sin nye eActros600 på sommerens omfattende Europa-turne (sydligste til nordligste punkt) gjennomførte de også en Megawatt-lading på testområdet ved Wörth.
Etter denne demonstrasjonen (som altså ikke var offentlig!) kunne Daimler fortelle at bilen ble fylt fra 20 til 80 % på cirka 30 minutter.
Men på den lange turen var de ikke i nærheten av å kunne bruke MCS-mulighetene (Megawatt Charging System). Det var langt selv mellom de på 300.