-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
BIL: - Vi trenger en god plan for Norge
Det er helt riktig å sette ambisiøse mål for reduksjon i CO2-utslipp, men da er vi nødt til å ha incentiver og infrastruktur som gjør det mulig å nå dem, mener Bilimportørenes Landsforening.
EU-rådet og EU-parlamentet er gjennom en politisk avtale enige om nye, ambisiøse utslippsmål for busser og lastebiler.
Kort fortalt skal utslippet fra lastebiler over 7,5 tonn og busser ned med 45 prosent innen 2030, 65 prosent innen 2035 og 90 prosent innen 2040.
Avtaleforslaget er til formell godkjenning hos begge institusjonene før det kan tre i kraft.
- Det er naturlig at det legges frem ambisiøse planer om utslippskutt også for lastebiler og busser. Dette er vi helt avhengige av hvis vi skal nå klimamålene som er satt for 2030. Men skal vi nå disse målene er vi nødt til å ha på plass et rammeverk som gjør det mulig, sier Andreas Handeland, kommunikasjonssjef i BIL.
- Vi trenger et program for hvordan dette skal gjennomføres i Norge. Først og fremst må vi ha på plass incentiver som gjør det hensiktsmessig å kjøpe et nullutslippskjøretøy fremfor et som går på diesel. I tillegg må vi sikre at det finnes nok ladepunkter og fyllestasjoner for hydrogen langs norske veier, for uten dette investerer ikke markedet i ny teknologi, sier han.
Krever minst 50.000 nye ladestasjoner
ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) viser til at det må være 400.000 batteri- og hydrogendrevne kjøretøy på europeiske veier for å nå klimamålene innen 2030, og at minst én tredjedel av alle nyregistrerte lastebiler og busser må være utslippsfrie.
- Europa trenger minst 50.000 egnede ladestasjoner og 700 fyllestasjoner for hydrogen hvis vi skal ha 400.000 utslippsfrie lastebiler og busser på europeiske veier. Og også i Norge må antallet energipunkter økes kraftig, sier Andreas Handeland.
- I Norge har vi sett hvordan man på rekordtid kan få til et skifte i bilparken hvis rammeverket er på plass. Nå trenger vi gode incentiver og infrastruktur også for de tyngre kjøretøyene. Alle må jobbe sammen hvis vi skal nå målene for 2030, legger han til.
Ikke gå glipp av disse:
-
Klar melding til myndighetene: – Det er faktisk ikke teknologien som begrenser oss i dag
-
Uno-X Mobility kjøper Tungbil Lading AS
-
Vil energi- eller effektknapphet bremse det grønne skiftet?
-
– Får vi ikke tak i energi, vil det forsinke omstillingen til grønn transport
-
Bra med ladeinnsats – men hvor trykker skoen?
-
Tungbilpakke til 3,7 milliarder i nye NTP
-
Bilimportørene: Frykter ny NTP ikke blir vendepunktet markedet trenger
-
Stor oversikt: Her planlegger de lastebil-lading
-
Innen 2030 skal alle Posten Brings egeneide kjøretøy gå på strøm eller biogass
-
– Lastebil-laderne står klare flere steder, men nettselskapene henger ikke med