-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Scania klare for Megawatt-lading
Scania lanserer nå sitt Megawatt Charging System (MCS), som skal være opptil to ganger raskere enn dagens CCS2-standard.
Det er på den 38. utgaven av messen Electric Vehicle Symposium i Gøteborg, som åpnet søndag, at Scania presenterer sin nye megawatt-ladeløsning.
Megawatt Charging System (MCS) for Scanias elektriske lastebiler blir mulig å bestille i begynnelsen av 2026, opplyser produsenten.
Som en internasjonal standard for hurtigladende elektriske lastebiler er MCS spesifisert for en maksimal strømstyrke på 3 000 ampere. Scanias første MCS-løsning vil levere opptil 1 000 ampere.
30 minutter
Takket være denne teknologien kan en lastebil lades fra 20 prosent til 80 prosent på mindre enn 30 minutter – og integreres sømløst i sjåførenes hvile- eller pauseperioder.
Dermed mener Scania at elektrisk transport over lange avstander ikke bare vil være praktisk mulig, men også lønnsomt.
Med MCS kan Scanias elektriske lastebiler lades med opptil 750 kW i effekt, noe som er omtrent to ganger raskere enn dagens CCS2-standard.
Denne høykapasitetsladingen krever innovative, sikre løsninger som væskekjølte tilkoblinger i ladere og forbedrede kommunikasjonsprotokoller, noe som sikrer stabil og forutsigbar drift.
- Vår nye ladeteknologi sikrer ikke bare driftseffektivitet og pålitelighet over lange avstander, men støtter også vårt mål om å gjøre bærekraftig transport til en praktisk realitet. Med MCS-aktiverte lastebiler som nå er tilgjengelige og en robust ladeinfrastruktur over hele Europa, legger vi grunnlaget for en mer effektiv og miljøvennlig fremtid innen tungtransport, sier Daniel Schulze, leder for Scania eTruck Solutions.
Sikker og enkel
MCS løser også en av utfordringene for elektriseringen av tungtransporten - både i form av pris og tidsbruk på ladingen.
Noe Traton Charging Solutions, Traton Groups eget selskap som tilbyr ladeløsninger, ser på som helt avgjørende.
- Hos Traton Charging Solutions erkjenner vi at suksessen til elektriske tunge kjøretøy avhenger av tilgjengeligheten av rask offentlig lading til en rimelig pris. MCS-teknologien gjør det mulig for både offentlig og privat ladeinfrastruktur å møte kravene til høykapasitetslading, noe som sikrer at operatørene kan lade raskt og økonomisk. Dette er avgjørende for å holde driften effektiv og konkurransedyktig, samtidig som den støtter bredere bærekraftsmål innen transportsektoren, sier Petra Sundström, administrerende direktør i Traton Charging Solutions.
LES OGSÅ:
Fremtidig veikart
Samtidig pågår det et omfattende arbeid for å bygge en robust ladeinfrastruktur over hele Europa, med planlagte MCS-korridorer langs viktige transportruter fra 2025 og utover.
- Scania samarbeider også med partnere i Milence-initiativet for å etablere 1 700 høyytelsesladepunkter over hele Europa innen 2027. Denne infrastrukturen utfyller det eksisterende mandatet fra forordningen om infrastruktur for alternativt drivstoff og gjør det mulig for operatører å opprettholde høye nivåer av pålitelighet og effektivitet over langdistansetransportoppdrag.
LES OGSÅ:
-
Ekstremsport med førerløse lastebiler
-
Gir ikke opp hydrogen: Klart for Asko + Scania versjon 2.0
-
Inngår samarbeid: – Vil gjøre ladeinfrastruktur til konkurransefortrinn
-
Hevder de er først i Europa: Tilbyr booking av ladeplass for tungbiler
-
Tine har inngått forlik med tre av de saksøkte lastebilprodusentene
-
– Vi stiller krav om ladestasjoner for tunge kjøretøy
-
Litra tar i bruk elektriske Scania
-
Først i Norge: Her kan ladehastigheten dobles
-
Enova med «nye» støtteprogram: – Utviklet i tett dialog med bransjen
-
Satser stort på ladeløsninger: – Vi vil være mer en partner, enn bare en leverandør