-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Produktiv lakkleder/lakkerer
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil


Scania klare for Megawatt-lading
Scania lanserer nå sitt Megawatt Charging System (MCS), som skal være opptil to ganger raskere enn dagens CCS2-standard.
Det er på den 38. utgaven av messen Electric Vehicle Symposium i Gøteborg, som åpnet søndag, at Scania presenterer sin nye megawatt-ladeløsning.
Megawatt Charging System (MCS) for Scanias elektriske lastebiler blir mulig å bestille i begynnelsen av 2026, opplyser produsenten.
Som en internasjonal standard for hurtigladende elektriske lastebiler er MCS spesifisert for en maksimal strømstyrke på 3 000 ampere. Scanias første MCS-løsning vil levere opptil 1 000 ampere.
30 minutter
Takket være denne teknologien kan en lastebil lades fra 20 prosent til 80 prosent på mindre enn 30 minutter – og integreres sømløst i sjåførenes hvile- eller pauseperioder.
Dermed mener Scania at elektrisk transport over lange avstander ikke bare vil være praktisk mulig, men også lønnsomt.
Med MCS kan Scanias elektriske lastebiler lades med opptil 750 kW i effekt, noe som er omtrent to ganger raskere enn dagens CCS2-standard.
Denne høykapasitetsladingen krever innovative, sikre løsninger som væskekjølte tilkoblinger i ladere og forbedrede kommunikasjonsprotokoller, noe som sikrer stabil og forutsigbar drift.
- Vår nye ladeteknologi sikrer ikke bare driftseffektivitet og pålitelighet over lange avstander, men støtter også vårt mål om å gjøre bærekraftig transport til en praktisk realitet. Med MCS-aktiverte lastebiler som nå er tilgjengelige og en robust ladeinfrastruktur over hele Europa, legger vi grunnlaget for en mer effektiv og miljøvennlig fremtid innen tungtransport, sier Daniel Schulze, leder for Scania eTruck Solutions.
Sikker og enkel
MCS løser også en av utfordringene for elektriseringen av tungtransporten - både i form av pris og tidsbruk på ladingen.
Noe Traton Charging Solutions, Traton Groups eget selskap som tilbyr ladeløsninger, ser på som helt avgjørende.
- Hos Traton Charging Solutions erkjenner vi at suksessen til elektriske tunge kjøretøy avhenger av tilgjengeligheten av rask offentlig lading til en rimelig pris. MCS-teknologien gjør det mulig for både offentlig og privat ladeinfrastruktur å møte kravene til høykapasitetslading, noe som sikrer at operatørene kan lade raskt og økonomisk. Dette er avgjørende for å holde driften effektiv og konkurransedyktig, samtidig som den støtter bredere bærekraftsmål innen transportsektoren, sier Petra Sundström, administrerende direktør i Traton Charging Solutions.
LES OGSÅ:
Fremtidig veikart
Samtidig pågår det et omfattende arbeid for å bygge en robust ladeinfrastruktur over hele Europa, med planlagte MCS-korridorer langs viktige transportruter fra 2025 og utover.
- Scania samarbeider også med partnere i Milence-initiativet for å etablere 1 700 høyytelsesladepunkter over hele Europa innen 2027. Denne infrastrukturen utfyller det eksisterende mandatet fra forordningen om infrastruktur for alternativt drivstoff og gjør det mulig for operatører å opprettholde høye nivåer av pålitelighet og effektivitet over langdistansetransportoppdrag.
LES OGSÅ:
-
– Innen fem år har vi flere elektriske enn dieseldrevne lastebiler
-
SINTEF: Slik kan elektrifiseringen av tungtransporten gå hurtigere
-
Scania med to nye drivlinjer - og denne gangen er det ikke helelektrisk
-
Smått og stort på Dyrsku'n
-
En ny måte å tenke – og bygge opp – lastebil på
-
Investerer 20 millioner årlig på utvikling av ladeløsninger
-
NLFs fem krav til ny regjering: – Lastebilnæringa må tas på alvor
-
Her lades lastebilene med solkraft
-
MAN og Eviny med ladesamarbeid i Norge
-
Tine krever 150 millioner i erstatning fra lastebilprodusenter