-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Enova: – Rekordhøy interesse for elektriske lastebiler
Enova tildelte i juni støtte til 116 elektriske lastebiler, den største enkeltutdelingen så langt. Totalt har Enova støttet over 400 elektriske lastebiler hittil i 2025.
– Det er svært gledelig å se at så mange har søkt og fått støtte til elektriske lastebiler i den siste søknadsrunden før sommeren, sier Arnt-Gunnar Lium, seniorrådgiver i Enova.
Og legger til:
– Det er et viktig skritt i omstillingen til utslippsfri tungtransport i Norge. Et stadig større utvalg av kjøretøy og økt tilgjengelighet for lading er sannsynligvis bakgrunnen for at utviklingen ser ut til å gå i positiv retning, sier han.
Økt andel elektriske lastebiler
Tungtransporten står for en betydelig andel av Norges klimagassutslipp, og overgangen til tunge utslippsfrie kjøretøy er avgjørende. Teknologien er tilgjengelig, og markedet er i rask utvikling.
Andelen elektriske lastebiler økte fra 1,3 prosent i 2021 til 12,3 prosent i 2024. Mens andelen diesellastebiler falt fra 96 prosent til 77 prosent.
Siden 2015 har Enova støttet over 1700 elektriske lastebiler, hvorav over halvparten allerede er i trafikk.
Økt produksjonskapasitet hos produsentene og flere ladestasjoner bidrar til at flere kjøretøy snart kommer på veien.
Enova fortsetter å støtte næringen i overgangen til utslippsfri transport, med mål om at tunge utslippsfrie kjøretøy skal bli konkurransedyktige uten støtte.
«Vi følger teknologi- og markedsutviklingen for omstilling av tungtransporten tett. Målet vårt er å skape markedsendringer som varer, ved å bidra til at klimavennlige løsninger på sikt kan stå på egne bein, uten støtte. Samtidig er innretningen av Enovas støtte avhengig av at markedet selv har tro på løsningene vi gir støtte til», skriver Enova i en pressemelding.
Status for tungtransporten
Enova forteller også at de fremover vil publisere løypemeldinger som gir innsikt i status og utfordringer i tungtransportens omstilling, og prognoser for fremtiden.
Første utgave ble publisert i dag og er allerede tilgjengelig på Enovas nettsider. Les hele løypemeldingen her.
LES OGSÅ:
-
Hevder de er først i Europa: Tilbyr booking av ladeplass for tungbiler
-
Skrinlegger hydrogen-satsning
-
– Vi stiller krav om ladestasjoner for tunge kjøretøy
-
Litra tar i bruk elektriske Scania
-
Først i Norge: Her kan ladehastigheten dobles
-
Enova med «nye» støtteprogram: – Utviklet i tett dialog med bransjen
-
Satser stort på ladeløsninger: – Vi vil være mer en partner, enn bare en leverandør
-
Planlegger 7-8 nye ladestasjoner for storbil hvert år fremover
-
Har millioner i støttemidler til ladeløsninger – men nesten ingen søkere
-
– Innen fem år har vi flere elektriske enn dieseldrevne lastebiler