-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Enova vil relansere støtte for bedriftslading av tunge kjøretøy
Det statlige støtteorganet planlegger lansering av to nye støtteprogram for tungtransporten i løpet av høsten.
Dette er de to programmene Enova planlegger å lansere i høst - hvorav den ene altså er en relansering:
- Forprosjekt for utslippsfri vegtransport
- Bedriftslading for tunge kjøretøy – relansering
Mangel på ladeinfrastruktur og store variasjoner i strømpris gjør overgangen til elektrisk tungtransport krevende.
– Hjemmelading er ofte den beste løsningen, men er kostbart å etablere. NLF har fått gjennomslag når Enova nå planlegger for to nye støtteordninger, deriblant bedriftslading, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), i en pressemelding.
NLFs kamp gir resultater
Enova relanserer ordningen med bedriftslading for tungekjøretøy til høsten, sammen med et nytt program som skal gjøre det enklere å velge elektrisk tungbil. Den tidligere ordningen for bedriftslading hadde sin siste søknadsfrist 15. oktober 2024.
– Da ordningen ble avviklet, stod mange bedrifter uten den økonomiske tryggheten de trengte for å satse på elektrisk tungtransport. NLF vært tydelige ovenfor politikere og Enova om at dette var et skritt i feil retning, sier Gravråk.
NLF har store forventninger til støtteordningen og vil delta aktivt i innspillsrundene Enova skal gjennomføre med bransjen utover høsten.
– For NLF er det viktig med fleksibilitet i støtteordningene som sikrer at bedriftene kan velge den løsningen som passer de. For noen vil det være å bygge depotlading, for andre, spesielt de små og mellomstore bedriftene, vil det være innkjøp av ladecontainer. Målet må være å få el-lastebilene ut på veien, sier Gravråk.
To nye støtteprogram til høsten
Enova opplysert at målet med de to programmene som (re-)lanseres er å gi bedrifter økonomisk støtte både i planleggingsfasen og i selve anskaffelsen av ladeutstyr.
Dette skal gjøre overgangen til elektriske lastebiler mer forutsigbar og økonomisk gjennomførbar.
Vilkårene for støtte er ikke endelig fastsatt, og Enova inviterer derfor til en bred dialog med bransjen. Et informasjonsmøte holdes 3. september, med mulighet for en-til-en-samtaler etterpå.
– Vi vet at mange aktører i tungransporten står i krevende vurderinger. Med denne satsingen ønsker vi å gi dem trygghet til å ta steget mot nullutslipp. Nå ser vi frem til god dialog og innspill til hvordan virkemidlene kan utvikles videre, sier Astrid Hammer Strømman og Karoline Grøv som er virkmemiddelansvarlige for de to programmene.
LES OGSÅ:
-
Inngår samarbeid: – Vil gjøre ladeinfrastruktur til konkurransefortrinn
-
Hevder de er først i Europa: Tilbyr booking av ladeplass for tungbiler
-
Skrinlegger hydrogen-satsning
-
– Vi stiller krav om ladestasjoner for tunge kjøretøy
-
Litra tar i bruk elektriske Scania
-
Først i Norge: Her kan ladehastigheten dobles
-
Enova med «nye» støtteprogram: – Utviklet i tett dialog med bransjen
-
Satser stort på ladeløsninger: – Vi vil være mer en partner, enn bare en leverandør
-
Planlegger 7-8 nye ladestasjoner for storbil hvert år fremover
-
Har millioner i støttemidler til ladeløsninger – men nesten ingen søkere