-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Minimale drivstoff-variasjoner for tungt
Lastebilsalget økte i Europa i fjor. De elektrifiserte økte også. Marginalt. Mens nesten alle bensinbilene ble solgt i Finland.
ACEA, som organiserer bilprodusentene i Europa, har sett på bilsalget i 2021 og brukt lupen for å finne hva slags drivstoff de brukte.
Lupe er det riktige ordet. Av alle de 266.287 bilene over 3,5 tonn som ble solgt i EU23 i fjor var 190 bensinbiler. 141 av dem var kjøpt i Finland og 28 i Tyskland. Norge tegnet seg forresten for tre - Volvo alle sammen.
Salget av de elektrifiserte økte med 26,6 prosent til 1.243 biler – opp fra 982. Det betyr at andelen av ECV-bilene økte fra 0,4 prosent til 0,5 prosent.
Fremdeles er det nødvendig med lupe.
De alternative, gass, biodrivstoff og etanol var imidlertid oppe i 9,688 enheter i fjor. Det var en solid oppgang, fra 6.887 biler i 2020 og gjorde et visst inntrykk på totalmarkedet. Andelen deres endte på 3,6 prosent - opp fra 3,0 prosent i 2020.
Dermed er vi på den dominerende, men ikke fult så dominerende som før, dieselen.
Dieselmarkedet endte på 255.099 før du teller med EFTA og UK. Alle markeder, bortsett fra Kypros, økte. Og andelen diesel av totalen ble 95,8 prosent.
Men selv om diesel dominerer gikk det faktisk litt tilbake. I 2020 lå markedsandelen på 96,5 prosent.
Norge er omtrent jevn med EU når det gjelder dieselandel, på tross av at vi hadde 1,4 prosent elektrifiserte. Og så hadde vi omtrent halvparten av Europa på de alternative.