VW er tilbake med ny Amarok, nå sambygd med Ford Ranger i Sør-Afrika. (Foto: Øivind Skar)

Prøvekjørt: Volkswagen Amarok

Prøvekjørt: Ny Amarok
VWs sørafrikanske Ford

Etter et par års fravær er VW Amarok tilbake og klar for norske veier og byggeplasser, men nå som Volkswagens sørafrikanske Ford.

Publisert

Den klatrer som ei geit i terrenget, vader gjennom 80 centimeter dype elveleier, klarer unnamanøvre og bremser som en personbil, laster rundt 900 kg med en europall på tvers mellom hjulkassene og trekker inntil 3,5 tonn last.

Volkswagens nye Amarok er nå på plass i Norge, men både i karosseriprofil og under skallet skjuler den Ford Ranger i et samarbeidsprosjekt med Ford og sambygd med Ranger i Sør-Afrika. 

Suksess fra første dag

Men først litt historie: Amarok har fra første dag vært en suksess i Norge og var helt til den stille forsvant ut av markedet for et par år siden blant de fire mest kjøpte pickupene hvert år. 

Amaroks suksess lå først og fremst i komforten og annerledesheten. Der konkurrentene ved inngangen til forrige tiår i hovedsak var grovbygde arbeidshester fra leverandører med japansk opprinnelse, valgte Volkswagen tungt å vektlegge komfort og veiegenskaper.

Nettopp dette grepet tvang konkurrentene til å tenke nytt uten at det nødvendigvis skulle gå ut over brukeregenskapene. Først kom Nissans nye Navarra, deretter tok Toyota komfortgrep og så Ford.

Med egen identitet

Volkswagens nye Amarok er nå på plass i Norge, men både i karosseriprofil og under skallet skjuler den Ford Ranger i et samarbeidsprosjekt med Ford og sambygd med Ranger i Sør-Afrika

Men alt har en ende og volumene i VWs hovedmarkeder var for små til at det ville være regningssvarende å ta fram en ny, firehjulsdrevet pickup med 3,5 tonn trekkevne på egen plattform. Nå åpnet samarbeidsavtalen med pickupeksperten Ford for å sambygge en VW-variant av Ford Ranger basert på siste generasjon Ranger med Ford drivlinje, men med VW-designet front, egendesignet interiør, egne seter og litt endret fjæringskarakteristikk for å gjøre de to variantene med mest utstyr mer komfortable.

Produktsjef Kjetil Olafsen hos importør Harald A. Møller legger ikke skjul på at VWs ambisjoner etter å ha levert 9300 av forrige Amarok igjen er å bli blant landets største tilbydere av pickuper som ikke har en varebilkonstruksjon i bunnen (Crafter/Transporter). I dag, som de ti siste årene, domineres dette 2500 – 4000 bilers markedet av Toyota Hilux, Isuzu D-Max og Ford Ranger/Raptor. Så spisset er denne bilklassen i Norge at VWs lanseringsbiler allerede har løftet Amarok inn på fjerdeplass.

Bare firedørs

Mens Ford leverer Ranger både med kort (rab cap) førerhus og som klassisk firedørs, kommer Amarok til landet kun med fire dører. Og fordi engangsavgifter og moms utgjør 900.000 kroner på toppmodellen Aventura, skal nytteverdien av baksetet være ekstremt høy for å forsvare hvite skilt på bilen. Unntaket er Svalbard der alle biler fritas for engangsavgifter og moms. Derfor har alle pickuper på Svalbard baksetet intakt.

Ford Ranger Raptor, terreng/asfalt-bilen som skiller seg fra resten av Ranger-serien med spiralfjærer bak, mindre laste- og trekkevne, men med et snev av sportsegenskaper, tilbys ikke til Volkswagen. Asfaltvarianten av Amarok blir derfor Aventura. Den har fortsatt bladfjærer bak, men er mykere satt opp og derfor ikke mer enn 750 kg lasteevne. Trekk-kapasiteten, derimot vil fortsatt være 3,5 tonn.

Mest V6-motor

De siste årene med første generasjon Amarok handlet i stor grad om biler med V6-motor, så V6 prioriteres også nå. Det betyr at kun den rimeligste av de fire utstyrsvariantene Life, Style, Pan Americana og Aventura, tilbys med firesylindret diesel to-liter ytende 205 hk/500 Nm i moment. Resten av modellprogrammet drives med diesel V6/240 hk/600 Nm, men alle variantene kommer til landet med titrinns automatgirkasse, du finner en variant av denne blant annet i Mustang.

– Brukeropplevelsen vil være forskjellig fra Fords varianter, presiserer Olafsen.

Fordi pickuper i det alt vesentlige handler om næringskjøp, teller støtteapparatet rundt tungt. Derfor tas bilene hjem med utstyr Møller mener er tilpasset norske brukerbehov, som varme i rattet og varme i frontruta (ikke Life), 360 graders kamera, ni kollisjonsputer som standard, LED Matrix lys og adaptiv cruisekontroll. Alle biler understellsbehandles etter ankomst til Norge.

Mange valg

De siste årene med første generasjon Amarok handlet i stor grad om biler med V6-motor, så V6 prioriteres også nå.»

En omfattende katalog med kjøreprogrammer, lavseriekasse, mekanisk sperre på bakakselen, låst senterdifferensial i tillegg til ABS-styrt utforbakkekontroll, sikrer ekstrem framkommelighet.

Arctic Trucks samarbeider med Toyota, Ford og Isuzu, og Olafsen vedgår at de også er interessert i å se nærmere på hva som kan gjøres med Amarok for å gjøre den enda tøffere.

Økte avgifter har de siste årene gjort pickupene svindyre. I 2019 kostet rimeligste Amarok med 3,0 liters V6-motor og 204 hk 503.300 kroner. Nå er prisen på rimeligste variant 708.500 kroner, i begge tilfeller ex frakt/levering.

Caddy og Taro

Det er ikke sånn at VW er uten lang pickuperfaring. Snarere tvert om. Nevnt er allerede varebilvariantene av Transporter og Crafter, men mange husker den praktiske pickup-varianten av Golf (Caddy) og noen savner fortsatt en liten og enkel bil med plan.

For å ha noe å tilby i det tradisjonelle pickup-markedet inngikk VW en avtale med Toyota i 1980-årene som et supplement til Caddy. Taro het bilen og lansert tidlig i 1989 som en rebrandet Hilux med produksjon lagt til Hannover. Taro med firehjulsdrift fra 1994 kom fra Japaan.

OPPSUMMERT

Et viktig tilskudd til det norske pickupmarkedet som skiller seg ut fra Ford Ranger selv om de to i basis er identiske og bygges av Ford i Sør-Afrika.

Pickuper jan - aug 2023

1.Toyota Hilux587
2.Isuzu D-Max495
3.Ford Ranger/Raptor352
4.Volkswagen Amarok103
5.Maxus T90 EV82
6.Ram 150031
7.Jeep Gladiator12
8.Chevrolet Silverado2
9.Maxus e-Deliver 31
Totalt1 665
Kilde: OFV

Volkswagen Amarok

ModellPan Americana
Pris fra (life)Kr. 720 900
Pris testbilKr. 896 000
Motor2 993 ccm, V6 turbo diesel
Effekt/moment240 hk/600 Nm
Drivlinje10A, firehjulsdrift
0-100 km/t8,8 sekunder
Toppfart180 km/t
Forbruk10,3 l/100 km
CO2/NOx271 g/km - 24,9 mg/km
Mål LxBxH535/191/188 cm
Akselavstand327 cm
Snudiameter12,9 meter
Bakkeklaring23,7 cm
Vadedybde80 cm
Plan LxB*162/123 cm
Egenvekt2 365 kg
Nyttelast919 kg
Tilhengervekt3 500 kg
Drivstofftank80 liter
Euro NCAP5 stjerner (2022)
Garanti5 år/200 000 km
MiljøklasseG
Kilde: Produsent/OFV. *Mellom hjulkassene

Volkswagens mål er igjen å gjøre Amarok til en av landets mest valgte pickuper. (Foto: Øivind Skar)
Tre varianter av Amarok. Fire utstyrsnivåer tar til Norge, tre av dem utstyrt med V6-motor. (Foto: Øivind Skar)
Avansert firehjulsdrift garanterer for evnen til å ta seg fram. (Foto: Øivind Skar)
Amarok klarer vadedybde på 80 cm. (Foto: Øivind Skar)
30 prosent stigning? Ingen problem for ny Amarok. (Foto: Øivind Skar)
Interiøret er klart forskjellig fra Ford Ranger. (Foto: Øivind Skar)
Selv om Ford bygger bilen, gir det en følelse av VW å sette seg inn i den. (Foto: Øivind Skar)
10 trinns girkasse, en modifisert utgave av den Ford bruker i blant annet Mustang. (Foto: Øivind Skar)
Styrehjul for 2- og firehjulsdriften samt høy og lav girserie. (Foto: Øivind Skar)
VW har valgt litt andre interiørløsninger enn Ford. (Foto: Øivind Skar)
Aventura, toppmodellen i Amarok-programmet. (Foto: Øivind Skar)
Lett å finne fram i de mange menyene. (Foto: Øivind Skar)
Mange skjermbilder å velge mellom. (Foto: Øivind Skar)
Nyttig skjerminformasjon i krevende terreng. (Foto: Øivind Skar)
Smart oppbevaringsrom i dashbordet. (Foto: Øivind Skar)
Pan Americana-felg. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS