-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Girteka-sjefen fikk smake på sjåførenes hverdag
Manglende fasiliteter, dusjer med kaldt vann, overfylte døgnhvileplasser og utfordringer i tollen. Dette er noe av hva Girteka-toppsjefen møtte på sin 11 dager lange ferd gjennom 10 land i Europa - Norge inkludert. Konkret hva han vil bruke erfaringene til har vi ikke fått svar på.
Historien om det litauiske selskapet som startet i 1996 med en enkelt MAN-lastebil og tre ansatte på et veldig lite kontor i Vilnius, er velkjent.
Nå leverer Girteka Group, ifølge eget utsagn, mer enn 614.000 fulle lastebiler (FTL) hvert år, med mer enn 6.400 heleide lastebiler og 7.000 trailere som opererer i hele Europa. Få aktører kjøper flere lastebiler i slengen, enn Girteka.
På veien frem til dagens Girteka Group, som med sine ulike datterselskaper (de har blant annet kjøpt norske Thermomax og Thermo Transit) regnes som et av Europas største transportkonsern, har selskapet stått i en rekke stormer.
Få - om noen - transportselskaper har vel vært så utskjelt og omstridt i norske medier og kommentarfelt opp gjennom årene som Girteka.
Over 40 videoer
At toppsjef Mindaugas Paulauskas ikler seg sjåførhabiten og legger ut på en lang road trip gjennom Europa handler selvsagt om mer enn «å se hvordan selskapets sjåfører har det på jobb».
Kjøreturen hans på 7.600 kilometer gjennom 11 dager i 10 land er gjennomdokumentert i mer enn 40 videoer på selskapets egne nettflater, i sosiale medier og på YouTube. Her jobber det nok flere kløktige PR-strateger i kulissene.
Uansett: Nå deler Girteka noen av sjefens oppsummerte erfaringer fra reisen.
Selskapet skriver i pressemeldingen at foruten samtaler med andre sjåfører, diskusjoner på sosiale medier og erfaringsutvekslinger, ga On The Road-prosjektet også mye data om ytelse, selve turen og begge sjåførenes kjøreferdigheter (han hadde med seg en Co-driver).
Resultatet av turen
Hovedhensikten med hele prosjektet - ifølge Girteka - var «å komme nærmere sjåførenes hverdag, forstå dem og møte utfordringer og muligheter».
Gjennom hele turen spilte Mindaugas og medsjåføren Sergey inn mer enn 8 timer med råvideomateriale, inkludert intervjuer med sjåfører, opptak fra parkeringsplasser, anlegg, veitrafikk, daglige oppgaver og så videre.
Resultatet er blitt til de nevnte nesten 40 videoene som dekker hele turen.
Men til tross for videoserier som hele tiden ble delt, og presenterte dag for dag hele turen, var Mindaugas' oppgave faktisk å levere last til kundene.
I pressemeldingen nevnes det at han møtte utfordringer med å levere i tide, klargjøring av lastebilen, utfordringer med drivstoff og miljøvennlig kjøring, sikring av forholdene for last og møte med tollen.
I løpet av turen opplevde han visstnok også problemer med mangel på fasiliteter, kaldt vann i dusjer eller overfylte parkeringsplasser. Neppe noe som overrasker yrkessjåfører som lever i dette hver dag.
Konstant overvåking
Gjennom hele turen ble bilen toppsjefen kjørte konstant overvåket i sanntid, på lik linje med alle Girtekas lastebiler.
- Takket være programvareløsningene Telematica og Fleethand kan vi kontinuerlig overvåke lastebilene. Ikke bare for å ha tydelig informasjon om stedet for lasten, dens betingelser, men også ytelsen til sjåfører, inkludert tekniske motorproblemer og øko-score, sier Dainius Augutis, avdelingsleder for transportfunksjoner hos Girteka.
De skal ha kjørt 2.800 kilometer i hastigheter under 80 km/t og over 4.400 kilometer i hastigheter mellom 81 og 83 km/t. Gjennom hele turen slapp de ut 3.900 kilo CO2, og fikk 90 poeng av 100 mulige på øko-skala.
«Dette er et meget godt resultat tatt i betraktning erfaringsnivået fra Mindaugas», hevder selskapet i pressemeldingen.
Mulighet for å forbedre
Selv om det var den første langturen for Mindaugas Paulauskas, klarte han angivelig å oppnå «platinascore» i øko-kjøring, noe som ifølge selskapet innebærer «å redusere utslippene på et meget høyt nivå».
- Hvorfor er dette viktig? Å ha noen få tusen lastebiler og redusere deres miljøpåvirkning med 1-2 prosent i hver lastebil, betyr mye totalt. Så små skritt for meg, kan være store for hele sektoren. Og det er derfor jeg ønsket å prøve det selv og teste det. Og det som var viktig for meg også, å bevise at selv en sjåførelev kan gjøre det, uttaler Mindaugas Paulauskas.
Han nevner det ikke selv, men foruten miljøeffekten av å redusere drivstofforbruket vil 1-2 prosent reduksjon i drivstofforbruk selvsagt innebære et solid bidrag til selskapets økonomiske bunnlinje. Særlig når det er snakk om noen tusen lastebiler.
Innsikt
Paulauskas sier turen handlet om «å få et ordentlig innblikk i hva lastebilsjåfører går gjennom hver dag».
- Dette handlet ikke bare om å levere varer; det handlet om å vise den virkelige siden av lastebilkjøring og gjøre det mer attraktivt for folk, sier han.
I pressemeldingen fremgår det ikke helt konkret hva Paulauskas og Girteka eventuelt vil gjøre videre med erfaringene han har gjort seg, eller hvordan de vil løse noen av utfordringene og problemene han som sjåfør møtte på underveis.
International Road Transport Union (IRU) har flere ganger rapportert om en svimlende mangel på yrkessjåfører, med angivelig over 3 millioner lastebilsjåførstillinger ubesatt globalt.
YrkesBil sendte torsdag e-post til Girtekas kommunikasjonssjef, Tomasz Weber, med spørsmål om Girteka vil bruke innsikten toppsjefen nå har fått til å gjøre endringer eller forbedringer i sjåførenes arbeidsforhold.
Spørsmålet er i skrivende stund, et døgn senere, ikke besvart. Vi oppdaterer artikkelen så snart svaret eventuelt foreligger.