Forsinkede e-Ducato nærmer seg

Fiat kommer sent til el-festen, men har ambisjoner om å forsyne seg i segmentet for store elektriske varebiler. Her er de norske prisene.

Publisert
Eric Laforge (t.v.), sjef for lette nyttekjøretøy i utvidede Europa i Stellantis, og Massimo Temporelli, universitetsforeleser og fysiker - som var hyret inn av Fiat for å lede lanseringsshowet.

Valget av 22. april som lanseringsdato for nye e-Ducato var ikke tilfeldig. I dag er det nemlig den 51. utgaven av Earth Day, en dag i miljøvernets tegn. Symboltungt, med andre ord.

Fiat kunne også by på direktesendt flygelmusikk i den digitale lanseringsforestillingen, men det hadde nok ikke med miljøet å gjøre.

Snarere var det en feiring av at Ducato fyller 40 år som modell i 2021.

Betydelig forsinket
At Ducato har tjenestegjort i mange år holder imidlertid ikke alene som argument for å vinne frem i markedet.

Fiat var i utgangspunktet sent ute med å komme på banen med elektrisk varebil. Da har det ikke hjulpet på at e-Ducato har blitt forsinket og derfor lanseres betydelig senere enn opprinnelig planlagt.

Da YrkesBil var i Torino i juli 2019 og fikk se den første prototypen av det som den gang ble kalt Ducato Electric, opplyste produsenten at salgsstart – også i Norge – skulle skje ved årsskiftet 2019/2020. De første bilene skulle leveres til norske kunder i starten av andre halvår 2020.

I juni i fjor skrev YrkesBil at e-Ducato, som versjonen da var omdøpt til, var forsinket. Den norske importøren regnet da med å kunne levere de første bilene til kunder før 2020 var over, men slik ble det heller ikke.

– Vi regner med at de første bilene ankommer i månedsskiftet mai/juni, opplyser Dag Brekken, produkt- og markedssjef for Fiat Professional hos den norske importøren FCA Norway AS, til YrkesBil i dag.

Hvor mange biler som er forhåndssolgt vil han ikke ut med.

– Vi ønsker ikke å gå ut med salgstall nå på grunn av markedsmessige forhold, svarer Brekken.

400 konfigurasjoner
Uansett skal vi ikke dvele mer ved historien. Bilen som ble vist frem i Italia i dag er, teknisk sett, i stor grad den samme som vi ble presentert for i Torino for halvannet år siden.

Det vil blant annet si:

  • Lastevolum på mellom 10 og 17 kubikkmeter og en nyttelast på inntil 1.910 kilo.
  • Elmotoren yter 90 kW /122 hk og 280 Nm.
  • To batteripakker å velge mellom, på 47 og 79 kWh.

I pressemateriellet oppgis at bilen leveres med fire typer av lading: AC / Vekselstrøm 6,6, 11 eller 22 kW og DC/Likestrøm: 50 kW.

Med 47 kWh-batteri oppgis rekkevidden som inntil 174 km i WLTP kombinert syklus og inntil 235 km i WLTP by-syklus.

Med 79 kWh-batteri øker denne distansen til 283 km i WLTP kombinert, og til 371 km i WLTP by. Under «optimale forhold» tar det ifølge Fiat cirka en halvtime å lade nok til å kunne kjøre 100 km.

Elversjonen skal leveres i alle de samme tre høyde- og seks lengdeversjoner som Ducato-familien ellers, og skiller seg ikke nevneverdig utseendemessig fra sine fossile søsken. Den kommer også som personfrakter med inntil ni seter.

– Med totalt 400 konfigurasjoner å velge blant, kan e-Ducato møte behovene til alle profesjonelle aktører, sa Eric Laforge, sjef for lette nyttekjøretøy i utvidede Europa i Stellantis, da han presenterte bilen.

Tilhengerkapasitet er imidlertid ikke nevnt noe sted i spesifikasjonene, så om du må ha med tilhenger bør du trolig se etter alternativer.

Flere kjøremodi
Ellers skal ulike kjøremodi bidra til fleksibilitet i bruken:

I «Normal» skal du få en «optimal balanse mellom ytelse og kostnader», mens i «Eco» handler det om mest mulig sparing av energi. «Power» gir ekstra krefter ved kjøring med mye last eller sterke stigninger.

Toppfarten er begrenset til 100 kilometer i timen.

«Turtle Mode» aktiveres på sin side automatisk når batteriet har lav kapasitet og gjør at batteriet kan vare 8-10 prosent lenger, men da kjører du ikke fort.

«Recovery Mode» inntrer hvis en batterimodul skulle få problemer, og sørger for at de andre modulene dekker opp for dette slik at bilen fortsatt kan kjøres.

Vedlikeholdskostnadene for e-Ducato er antatt å være cirka 40 prosent lavere enn på en bil med dieselmotor. Dette bidrar til å redusere TCO (total cost of ownership).

I bunnen av utviklingsarbeidet med e-Ducato ligger fem år med «real-world data collection». 4.000 tilkoblede biler har lastet opp data i et år mens de har kjørt over 50 millioner kilometer i alle mulige kjøre-, laste- og værforhold.

Stellantis (FCA) skrøt også av at de har fått med seg transport- og logistikkgiganten DHL som en «bjellesau»-kunde av nye e-Ducato.

Utfordrende segment
Med Ducato Electric vil Fiat ta opp kampen mot andre store elektriske varebiler som Maxus e-deliver 9, Mercedes-Benz eSprinter, Volkswagen e-Crafter, MAN eTGE, Ford Transit Electric, Renault Master Z.E., Peugeot e-Boxer og Citroën ë-Jumper.

Salget av store elektriske varebiler har imidlertid ikke tatt av i Norge ennå, selv om produktene finnes.

Utgående Maxus EV80 ble registrert i 134 eksemplarer i 2020, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Volkswagen e-Crafter ble registrert i kun 33 eksemplarer på grønne skilter i samme periode, ifølge OFV.

I et intervju med YrkesBil ved årsskiftet var Håkon Wirak, direktør i Volkswagen Nyttekjøretøy, klar på at dette markedet er mer utfordrende enn de hadde sett for seg da de startet salget av e-Crafter.

– Vi har tatt salgsmålet for e-Crafter som varebil ned litt. Der vi selger e-Crafter nå er fortrinnsvis som persontransport, der man har forutsigbar kjøring – som minibuss. Der fungerer bilen godt, med fast kjørerute og mulighet for å lade innimellom. e-Crafter har hatt suksess i et segment vi knapt trodde eksisterte, sa Wirak.

Ikke den billigste
Prisene på e-Ducato starter på 579.900 kroner (varebil) og ender på 774.900 (personbil).

Du finner komplett prisoversikt her i BilNorges nybildatabase.

Modellen plasserer seg dermed litt over e-Crafter (fra 574.300 kroner) og noe mer over nye Maxus e-Deliver 9 (fra 549.900 kroner) som erstatter EV80 (fra 499.900 kroner).

Kundene i dette segmentet er i stor grad meget profesjonelle aktører som har orden i Excel-formlene sine, og gjerne handler inn biler via anbud (les for eksempel Posten).

Volumpotensialet er ikke veldig stort, og konkurransen hardner til i takt med flere modeller på markedet – så det er i alle fall ingen enkel oppgave Fiat og e-Ducato har foran seg.

Her kan du se hele lanseringsseansen:

Powered by Labrador CMS