-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Asko først med Scanias nye elbil for regional transport
Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter, ifølge dagligvaregrossisten.
De nye elektriske lastebilene i Scanias serie Regional BEV skal tas i bruk av Asko-selskap over hele landet.
Dagligvaregrossisten som tilhører NorgesGruppen har mål om fossilfri transport innen utgangen av 2026.
Selskapet var også først ute med forrige generasjon elektriske Scania-lastebiler, og i 2016 satte de i drift sin første elektriske lastebil. Lanseringen foregikk med stor pomp og prakt, da statsminister Erna Solberg (H) selv satt bak rattet, men siden ble det veldig stille rundt det første eksemplaret, som var en Emoss.
De seneste årene har Asko anskaffet nærmere 80 elektriske lastebiler fra Scania.
Allerede i 2024 tar selskapet
sikte på å ha fossilfrie leveringer i Osloregionen.
- Det er gledelig og viktig at bilteknologien kontinuerlig utvikles, slik at vi kan sette enda flere fossilfrie biler i drift, sier Tore Bekken, administrerende direktør i Asko Norge.
Nye kapasiteter
De nye Scania BEV Regional som nå skal rulle på norske veier, skal erstatte biler med fossilt drivstoff.
Modellen heter 45R og har 450 kW (610 hestekrefter) i kontinuerlig effekt. Drivlinjen består av tre elmotorer som er bygget sammen med en sekstrinns automatisert girkasse. Batteripakken er Scanias største kombinasjon med en brutto kapasitet på 624 kWh.
Lastebilene som kommer nå i første leveranse, er bygget på normalchassis med 5,35 meter i akselavstand med styrbar boggiaksling. Disse skal trekke toakslede tilhengere som Asko bruker med mange av sine biler. Med denne kombinasjonen oppnås en tillatt totalvekt på 44 tonn.
Det er svenske SKAB som leverer påbygget til bilene, mens Zepro leverer bakløfterne. Kjølemaskinen er det ThermoKing som leverer i samarbeid med Frigoblock.
Lange ruter
I en oppstartsfase vil ASKO sin første BEV Regional benyttes på de lengste rutene i indre Østfold som frem til nå har krevd lading underveis.
På sikt skal også de lengste rutene, som er fra Vestby til Kragerø, kjøres med de nye BEV Regional lastebilene med tilhenger. Den 300 kilometer lange ruten skal kunne kjøres uten å lade under turen.
- Scania er stolte og glade over å kunne levere de aller
første Regionale BEV-ene i verden til Asko, sier Frode Neteland, adm.dir. i Norsk
Scania.
Store vekter
Scanias nye regionale BEV kan leveres med både R- og S-hytte.
De er også lansert i 4x2 og 6x2 akselkombinasjoner og er godkjent for 64 tonns totalvekt. Kan lade med inntil 375 kW i ladehastighet.