-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Nå leverer de 100 prosent elektrisk i Oslo
Fra og med 1. september leverer Asko Oslo dagligvarer til over 200 butikker i Oslo og Akershus helt uten bruk av fossile drivstoff.
Med sine 28 elektriske lastebiler i drift og over 1,5 millioner kilometer kjørt årlig, er Asko Oslo nå først ut i Asko-konsernet med helelektrisk distribusjon.
Selsksapet når målet to år før konsernets ambisjon, om fossilfri transport innen utgangen av 2026.
– Dette er en merkedag for oss. Det viser at det er mulig å gjennomføre en grønn omstilling i stor skala – med høy kvalitet, sikker levering og betydelig utslippsreduksjon. Det er bra for kundene våre, for bymiljøet – og for klimaet, sier Tore Bekken, administrerende direktør i Asko.
Støtte fra Enova
Elektrifiseringen av transporten er et sentralt virkemiddel i NorgesGruppens strategi for å redusere klimautslipp i hele verdikjeden.
Asko har investert tungt i både kjøretøy og infrastruktur de siste årene, med støtte fra Enova som har gjort det mulig å akselerere overgangen.
– Dette har vi fått til sammen. Det er et resultat av lagarbeid internt i Asko, med støtte fra dyktige kollegaer på tvers av selskaper – og med avgjørende bidrag fra Enova som har gjort dette gjennomførbart i praksis, sier Bekken.
– Det er mye stillere i bilen
For sjåførene merkes overgangen godt. I tillegg til lavere utslipp, gir elektrisk transport en stillere og mer behagelig arbeidshverdag:
– Det er mye stillere i førerhuset, mye mindre støy og vibrasjoner. Du blir faktisk mindre sliten av å kjøre elektrisk, sier Renats Ragimhanovs, sjåfør hos Asko.
Tydelig politisk støtte
Milepælen ble markert utenfor Meny Kalbakken 1. september, med besøk fra Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel (V) i Oslo.
– Det er utrolig gledelig å se en aktør som Asko være villig til å gå foran. Erfaringene deres er verdifulle – ikke bare for andre i næringslivet, men for hele omstillingen vi skal gjennom i samfunnet, sa Vea.
52 fossilfrie biler i Oslo-regionen
Sammen med Asko Øst, som leverer til serveringsmarkedet – kantiner, hoteller og restauranter – har Asko nå 52 fossilfrie kjøretøy i daglig drift i Oslo-regionen.
Asko har jobbet med elektrifisering siden 2016, og har et mål om å bli fossilfri i hele landet innen utgangen av 2026.
LES OGSÅ:
-
Forventer opptrapping av virkemidler: – Umulig for mange å absorbere de store investeringene nullutslippsteknologien krever
-
Ambisjonen om nullutslipp innen 2030: - Politikerne må forstå at dette ikke kommer av seg selv
-
Nye Renault Trafic: Lover «ultra-rask» lading med 800V
-
Kia klare for mer spesialiserte yrkesbiler
-
Her er 600 kilometers-lastebilen fra Renault
-
Tatra på strøm
-
Inngår samarbeid: – Vil gjøre ladeinfrastruktur til konkurransefortrinn
-
Dette sier Hilux-ingeniørene om hengervekt og rekkevidde
-
Hevder de er først i Europa: Tilbyr booking av ladeplass for tungbiler
-
Bak ACEAS dystre tall: Det ser mye lysere ut