-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Nå leverer de 100 prosent elektrisk i Oslo
Fra og med 1. september leverer Asko Oslo dagligvarer til over 200 butikker i Oslo og Akershus helt uten bruk av fossile drivstoff.
Med sine 28 elektriske lastebiler i drift og over 1,5 millioner kilometer kjørt årlig, er Asko Oslo nå først ut i Asko-konsernet med helelektrisk distribusjon.
Selsksapet når målet to år før konsernets ambisjon, om fossilfri transport innen utgangen av 2026.
– Dette er en merkedag for oss. Det viser at det er mulig å gjennomføre en grønn omstilling i stor skala – med høy kvalitet, sikker levering og betydelig utslippsreduksjon. Det er bra for kundene våre, for bymiljøet – og for klimaet, sier Tore Bekken, administrerende direktør i Asko.
Støtte fra Enova
Elektrifiseringen av transporten er et sentralt virkemiddel i NorgesGruppens strategi for å redusere klimautslipp i hele verdikjeden.
Asko har investert tungt i både kjøretøy og infrastruktur de siste årene, med støtte fra Enova som har gjort det mulig å akselerere overgangen.
– Dette har vi fått til sammen. Det er et resultat av lagarbeid internt i Asko, med støtte fra dyktige kollegaer på tvers av selskaper – og med avgjørende bidrag fra Enova som har gjort dette gjennomførbart i praksis, sier Bekken.
– Det er mye stillere i bilen
For sjåførene merkes overgangen godt. I tillegg til lavere utslipp, gir elektrisk transport en stillere og mer behagelig arbeidshverdag:
– Det er mye stillere i førerhuset, mye mindre støy og vibrasjoner. Du blir faktisk mindre sliten av å kjøre elektrisk, sier Renats Ragimhanovs, sjåfør hos Asko.
Tydelig politisk støtte
Milepælen ble markert utenfor Meny Kalbakken 1. september, med besøk fra Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel (V) i Oslo.
– Det er utrolig gledelig å se en aktør som Asko være villig til å gå foran. Erfaringene deres er verdifulle – ikke bare for andre i næringslivet, men for hele omstillingen vi skal gjennom i samfunnet, sa Vea.
52 fossilfrie biler i Oslo-regionen
Sammen med Asko Øst, som leverer til serveringsmarkedet – kantiner, hoteller og restauranter – har Asko nå 52 fossilfrie kjøretøy i daglig drift i Oslo-regionen.
Asko har jobbet med elektrifisering siden 2016, og har et mål om å bli fossilfri i hele landet innen utgangen av 2026.
LES OGSÅ:
-
– Vi har en kunde som er villig til å betale for bærekraftige løsninger
-
Slik vil budsjettforslaget påvirke yrkesbilnæringene
-
Enova med «nye» støtteprogram: – Utviklet i tett dialog med bransjen
-
Planlegger 7-8 nye ladestasjoner for storbil hvert år fremover
-
MG kommer med buss
-
– Innen fem år har vi flere elektriske enn dieseldrevne lastebiler
-
Utvider eSprinter-familien - og lokker med heftige besparelser
-
Lengre leasingperiode og full serviceavtale: – Man må sikre seg mest mulig
-
Volvos nye elektriske flaggskip
-
Ønsker seg eActros 600 med «norsk» totalvekt: – Vi jobber intenst opp mot fabrikken