-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Nå leverer de 100 prosent elektrisk i Oslo
Fra og med 1. september leverer Asko Oslo dagligvarer til over 200 butikker i Oslo og Akershus helt uten bruk av fossile drivstoff.
Med sine 28 elektriske lastebiler i drift og over 1,5 millioner kilometer kjørt årlig, er Asko Oslo nå først ut i Asko-konsernet med helelektrisk distribusjon.
Selsksapet når målet to år før konsernets ambisjon, om fossilfri transport innen utgangen av 2026.
– Dette er en merkedag for oss. Det viser at det er mulig å gjennomføre en grønn omstilling i stor skala – med høy kvalitet, sikker levering og betydelig utslippsreduksjon. Det er bra for kundene våre, for bymiljøet – og for klimaet, sier Tore Bekken, administrerende direktør i Asko.
Støtte fra Enova
Elektrifiseringen av transporten er et sentralt virkemiddel i NorgesGruppens strategi for å redusere klimautslipp i hele verdikjeden.
Asko har investert tungt i både kjøretøy og infrastruktur de siste årene, med støtte fra Enova som har gjort det mulig å akselerere overgangen.
– Dette har vi fått til sammen. Det er et resultat av lagarbeid internt i Asko, med støtte fra dyktige kollegaer på tvers av selskaper – og med avgjørende bidrag fra Enova som har gjort dette gjennomførbart i praksis, sier Bekken.
– Det er mye stillere i bilen
For sjåførene merkes overgangen godt. I tillegg til lavere utslipp, gir elektrisk transport en stillere og mer behagelig arbeidshverdag:
– Det er mye stillere i førerhuset, mye mindre støy og vibrasjoner. Du blir faktisk mindre sliten av å kjøre elektrisk, sier Renats Ragimhanovs, sjåfør hos Asko.
Tydelig politisk støtte
Milepælen ble markert utenfor Meny Kalbakken 1. september, med besøk fra Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel (V) i Oslo.
– Det er utrolig gledelig å se en aktør som Asko være villig til å gå foran. Erfaringene deres er verdifulle – ikke bare for andre i næringslivet, men for hele omstillingen vi skal gjennom i samfunnet, sa Vea.
52 fossilfrie biler i Oslo-regionen
Sammen med Asko Øst, som leverer til serveringsmarkedet – kantiner, hoteller og restauranter – har Asko nå 52 fossilfrie kjøretøy i daglig drift i Oslo-regionen.
Asko har jobbet med elektrifisering siden 2016, og har et mål om å bli fossilfri i hele landet innen utgangen av 2026.
LES OGSÅ:
-
Elbilutvalget i (nesten) samlet oversikt
-
Scania ruller ut elektrisk i full bredde - men hva med leveringstiden?
-
Megawatt truckstasjon: Lader 700 lastebiler per dag
-
Iveco S-eWay: Nå kommer trekkvognen med opptil 600 km. rekkevidde
-
Nå melder Scania seg på i elbussmarkedet i Norge
-
Kollektivfelt: Full tilgang for varebiler - lastebiler på biogass får nekt
-
Enova vil relansere støtte for bedriftslading av tunge kjøretøy
-
Toyota inngår samarbeidsavtale med Norges Lastebileier-Forbund
-
Karsan opp til 2. klasse
-
Enova: – Rekordhøy interesse for elektriske lastebiler