-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Scania starter salg av autonome gruvelastebiler
Går fra forskning og utvikling, til kommersielt salg.
Produsenten mener det åpner for tryggere, mer effektiv og mer bærekraftig gruvedrift, når de nå åpner bestillinger på selskapets selvkjørende gruvelastebiler.
I første omgang blir det mulig å legge inn bestillinger på Scanias 40-tonns autonome tunge dumper for gruvedrift. En 50-tonns modell følger like etterpå.

Driftsstart i 2026
Som et første skritt vil Scania starte salg av sine autonome transportløsninger for gruver i Australia, med første leveranser og driftsstart planlagt i 2026. Neste marked på vei er trolig Latin-Amerika.
– Overgangen fra forskning og utvikling til lansering av et kommersielt produkt er en stor milepæl for oss og for autonom tungtransport generelt. Dette er det mest avanserte produktet som Scania har sluppet på markedet til nå, sier Peter Hafmar, Vice President og Head of Autonomous Solutions i Scania.
Gruver har lenge vært sett på som et av de mest lovende miljøene for autonome kjøretøy, da de kan bidra til sikrere arbeidsforhold og mer effektiv drift.
Scanias gruveløsninger med mindre lastebiler av samme type som på vanlige vei, har også generelle fordeler sammenlignet med bransjens tradisjonelle tunge lastebiler, både når det gjelder utslipp og produktivitet. Ved å bruke Scanias autonome gruvelastebiler kan den samlede påvirkningen av gruvedrift reduseres, inkludert behovet for energi og infrastruktur, noe som betyr at kapital- og driftskostnader også kan reduseres på passende steder.
Scanias autonome lastebiler kan også enkelt integreres i den eksisterende driften i en gruve, takket være deres interoperabilitet med andre systemer og kjøretøy.
– En annen fordel med løsningen vår er at den gjør gruveselskapene i stand til å ta neste steg mot nullutslipp raskere. Det er lettere å elektrifisere driften med Scanias autonome lastebiler sammenlignet med tradisjonelle tunge gruvebiler, sier Peter Hafmar.
Autonome lastebiler i gruvedrift har som kjent vært i drift lenge flere steder, men da hovedsakelig i testprosjekter. Blant annet startet Volvo et testprosjekt hos Brønnøy Kalk i 2018.
Utviklet i nært samarbeid med gruvekunder
I løpet av de siste ti årene har Scania investert mye i utviklingen av selvkjørende kjøretøy. Det finnes blant annet løsninger for autonom transport av varer i offentlig trafikk mellom logistikknutepunkter og for avgrensede områder som gruver.
Scanias autonome dumper er utviklet i tett samarbeid mellom Scanias FoU-avdeling og kunder i gruveindustrien, med omfattende tester under de tøffest tenkelige forhold.
– Det er nok det mest ambisiøse forsknings- og utviklingsprosjektet vi har gjort så langt sammen med en kunde, og jeg er veldig fornøyd med resultatet. Takket være alle de strenge kontrollene og mange tester på stedet, har vi vært i stand til å utvikle en optimal autonom transportløsning for gruver, avslutter Peter Hafmar.
LES MER:
-
Karsan opp til 2. klasse
-
Statens vegvesen skal få autonome lastebiler til å «snakke» sammen
-
Førerløse lastebiler: – Innen fem år vil vi ha mange prosjekter i gang
-
Einride sliter – blant annet med gjeld til Petter Stordalen
-
Dette tror folk om selvkjørende lastebiler
-
Samferdselsministeren på fabrikkbesøk hos MAN
-
Selvkjørende biler? Snart? Vi har spurt Statens vegvesen
-
Scania og MAN: – Målet er å integrere førerløs kjøring i økende grad
-
– Man må skape fordeler for teknologien, slik som med elbiler
-
Førerløs buss i Stavanger: – Farten skal etter planen økes til 50 km/t