-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Einride sliter – blant annet med gjeld til Petter Stordalen
Det svenske transport-tech-selskapet Einride skulle erobre verden - inkludert Norge - med førerløse «transport-Pod'er» og avanserte logistikkløsninger. Nå har selskapet sin fulle hyre med å kutte kostnader, skaffe penger og beholde nøkkelpersonell.
Etter milliardtap og en konto for risikokapital som er tilnærmet tom, skal Einride nå ha betydelige finansielle problemer, ifølge flere svenske og europeiske nyhetsmedier.
«Einride trekker i håndbremsen - 'Trenger å tilpasse ekspansjonshastighet og organisering'», lyder tittelen hos nyteknik.se, som skriver at Einride siden starten i 2016 har hentet tre milliarder svenske kroner til å finansiere utvikling og vekst.
Samtidig har likviditetsproblemene hopet seg opp, og i 2023 skal Einride ha rapportert et tap på 1,3 milliarder svenske kroner, skriver trans.info.
Den svenske næringslivsavisen breakit.se skriver at flere personer i Einrides ledergruppe har sluttet eller er i ferd med å forlate det pressede transportselskapet.
«Einride bekrefter samtidig at en eller annen form for finansieringsløsning er på plass. Men en stor regning ligger fortsatt ubetalt hos Kronofogden (tilsvarende Namsfogden i Norge, red. anm.) – en gjeld til den norske hotellmagnaten og investoren Petter Stordalen», skriver avisen. YrkesBil er ikke kjent med størrelsen på beløpet Einride skylder Stordalen.
tungt.no var første norske medie som siterte de svenske mediene om Einrides økonomiske uføre.
I august skal Einride-gründer Robert Falck ifølge Bloomberg ha sendt et brev til investorer der han ba om minst 20 millioner dollar for å sikre kortsiktige finansieringsbehov.
Han skrev at selskapet «needs your support» og at det var «crucial» for selskapet å få med nøkkelinvestorer i denne finansieringsrunden, for å få selskapet videre.
Første gangen YrkesBil stiftet bekjentskap med Einride var da de viste frem sin autonome Pod i 2017.
En selvkjørende kasse på fire hjul, uten spor av førerhus, ratt eller pedaler.
Av ulike grunner har ikke verden vært helt klare for å sette dette konseptet ut i fullskala drift i det virkelige liv.
I senere tid har det svenske tech-selskapet derfor også satset på mer konvensjonelle lastebiler, med førerhus, ratt og pedaler – men med elektrisk fremdrift, og med Einrides egenutviklede «tekniske plattform» Saga integrert.
I Sverige har de inngått avtale med norskeide Bring, og i Norge har de senest sommeren 2023 inngått avtale med PostNord, om leveranser av kjøretøy og digitale logistikkløsninger.
En del oppmerksomhet fikk Einride også i 2022 da de fortalte at de skulle kjøre sine førerløse Pod'er på utvalgte deler av E6 mellom Gøteborg og Oslo i forskningsprosjektet MODI.
Men du har neppe møtte mange av dem på Svinesund foreløpig, og nå kan det altså spøke for om du i det hele tatt vil se noe til dem.
At det er tøft å være utfordrer i transportbransjen er utvilsomt, og neppe overraskende.
Det er ikke mange dagene siden YrkesBil skrev om at tyske Quantron, som har satset stort på hydrogenfyrte kjøretøy, også kjemper mot konkurrspøkelset i disse dager.
Med inntoget av nye aktører, spesielt fra Kina, som viste seg frem på årets IAA Transportation i Hannover er det ingen ting som tyder på at det vil bli noe enklere å være lastebilprodusent i årene som kommer.
Det blir flere om beinet - og i alle fall ikke kjedelig eller forutsigbart.
LES OGSÅ:
-
Einride på børs
-
Dobler antall elektrifiserte kilometer
-
Førerløs lastebil krysset grensen til Norge
-
Einride satser tungt i Norge. PostNord i frontlinjen.
-
Einride klare for å innta Norge
-
Logistikk-kjempens elbilhandel vekker oppsikt
-
Einride til USA
-
Bring satser på el-lastebiler fra svensk oppstartsselskap
-
Tung svenske på Goodwood
-
Schenker sender selvkjørende T-pod ut på svenske veier