-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Statens vegvesen skal få autonome lastebiler til å «snakke» sammen
Demonstrerer denne uka hvordan fremtidens automatiserte tungbiler skal håndtere kompliserte trafikksituasjoner.
Hensikten med demonstrasjonen er å vise hvordan automatiserte tungbiler kan motta og reagere automatisk på sanntidsvarsler om veiarbeid.
Meldingstjenesten er utviklet av Statens vegvesen, og er klar til å tas i bruk av bilprodusentene umiddelbart.
Digital infrastruktur
Denne type digital informasjonshåndtering er et viktig ledd i automatiseringen av tungtransporten.
- Vegvesenet skal bidra til å automatisere tungtransporten, med mål om å effektivisere logistikkbransjen, skape tryggere veier og redusere miljøbelastningen. For å lykkes med dette må vi ha på plass en digital infrastruktur som gjør at vegmyndighetene kan «snakke» med bilene, og at bilene kan kommunisere med hverandre, forklarer Bjor Grønnevet, prosjektleder og senior rådgiver i Statens vegvesen.
Digital infrastruktur betyr at alt fra skilt til regelverk er maskinlesbart av kjøretøyene på veien.
Demonstrasjonene er del av det EU-finansierte prosjektet MODI, som skal akselerere automatiseringen av europeiske logistikk-kjeder. 29 partnere deltar i prosjektet, inkludert flere norske aktører.
YrkesBil skrev om MODI-prosjektet første gang i 2022.
Avgjørende for automatisering av tungtransporten
Meldingstjenesten DATEX, som vises frem under demonstrasjonen, er en standardisert meldingstjeneste fra Statens vegvesen.
Tjenesten varsler om hendelser som veiarbeid, kø, ulykker, værforhold og stengte veier.
Tjenesten er sentral for Statens vegvesens automatiseringsprosjekter, som MODI.
Brukerdemonstrasjonene foregår ved Moss Havn og ASKOs sentrallager på torsdag 19. juni.
LES OGSÅ:
-
Førerløse lastebiler: – Innen fem år vil vi ha mange prosjekter i gang
-
Einride sliter – blant annet med gjeld til Petter Stordalen
-
Dette tror folk om selvkjørende lastebiler
-
Hydrogen, selvkjørende lastebiler og registreringsutfordringer på agendaen
-
Windrose-gründeren: – Vi skal bli det største lastebilmerket i Norge
-
Glimt fra de tunge i Kina
-
Scania starter salg av autonome gruvelastebiler
-
Samferdselsministeren på fabrikkbesøk hos MAN
-
Selvkjørende biler? Snart? Vi har spurt Statens vegvesen
-
Scania og MAN: – Målet er å integrere førerløs kjøring i økende grad