-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Statens vegvesen skal få autonome lastebiler til å «snakke» sammen
Demonstrerer denne uka hvordan fremtidens automatiserte tungbiler skal håndtere kompliserte trafikksituasjoner.
Hensikten med demonstrasjonen er å vise hvordan automatiserte tungbiler kan motta og reagere automatisk på sanntidsvarsler om veiarbeid.
Meldingstjenesten er utviklet av Statens vegvesen, og er klar til å tas i bruk av bilprodusentene umiddelbart.
Digital infrastruktur
Denne type digital informasjonshåndtering er et viktig ledd i automatiseringen av tungtransporten.
- Vegvesenet skal bidra til å automatisere tungtransporten, med mål om å effektivisere logistikkbransjen, skape tryggere veier og redusere miljøbelastningen. For å lykkes med dette må vi ha på plass en digital infrastruktur som gjør at vegmyndighetene kan «snakke» med bilene, og at bilene kan kommunisere med hverandre, forklarer Bjor Grønnevet, prosjektleder og senior rådgiver i Statens vegvesen.
Digital infrastruktur betyr at alt fra skilt til regelverk er maskinlesbart av kjøretøyene på veien.
Demonstrasjonene er del av det EU-finansierte prosjektet MODI, som skal akselerere automatiseringen av europeiske logistikk-kjeder. 29 partnere deltar i prosjektet, inkludert flere norske aktører.
YrkesBil skrev om MODI-prosjektet første gang i 2022.
Avgjørende for automatisering av tungtransporten
Meldingstjenesten DATEX, som vises frem under demonstrasjonen, er en standardisert meldingstjeneste fra Statens vegvesen.
Tjenesten varsler om hendelser som veiarbeid, kø, ulykker, værforhold og stengte veier.
Tjenesten er sentral for Statens vegvesens automatiseringsprosjekter, som MODI.
Brukerdemonstrasjonene foregår ved Moss Havn og ASKOs sentrallager på torsdag 19. juni.
LES OGSÅ:
-
Ekstremsport med førerløse lastebiler
-
Einride på børs
-
Gøteborg gjør som Stavanger
-
Førerløs lastebil krysset grensen til Norge
-
Russisk selvkjøring med kinesisk bil
-
Karsan opp til 2. klasse
-
Førerløse lastebiler: – Innen fem år vil vi ha mange prosjekter i gang
-
Einride sliter – blant annet med gjeld til Petter Stordalen
-
Dette tror folk om selvkjørende lastebiler
-
Hydrogen, selvkjørende lastebiler og registreringsutfordringer på agendaen