-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Statens vegvesen skal få autonome lastebiler til å «snakke» sammen
Demonstrerer denne uka hvordan fremtidens automatiserte tungbiler skal håndtere kompliserte trafikksituasjoner.
Hensikten med demonstrasjonen er å vise hvordan automatiserte tungbiler kan motta og reagere automatisk på sanntidsvarsler om veiarbeid.
Meldingstjenesten er utviklet av Statens vegvesen, og er klar til å tas i bruk av bilprodusentene umiddelbart.
Digital infrastruktur
Denne type digital informasjonshåndtering er et viktig ledd i automatiseringen av tungtransporten.
- Vegvesenet skal bidra til å automatisere tungtransporten, med mål om å effektivisere logistikkbransjen, skape tryggere veier og redusere miljøbelastningen. For å lykkes med dette må vi ha på plass en digital infrastruktur som gjør at vegmyndighetene kan «snakke» med bilene, og at bilene kan kommunisere med hverandre, forklarer Bjor Grønnevet, prosjektleder og senior rådgiver i Statens vegvesen.
Digital infrastruktur betyr at alt fra skilt til regelverk er maskinlesbart av kjøretøyene på veien.
Demonstrasjonene er del av det EU-finansierte prosjektet MODI, som skal akselerere automatiseringen av europeiske logistikk-kjeder. 29 partnere deltar i prosjektet, inkludert flere norske aktører.
YrkesBil skrev om MODI-prosjektet første gang i 2022.
Avgjørende for automatisering av tungtransporten
Meldingstjenesten DATEX, som vises frem under demonstrasjonen, er en standardisert meldingstjeneste fra Statens vegvesen.
Tjenesten varsler om hendelser som veiarbeid, kø, ulykker, værforhold og stengte veier.
Tjenesten er sentral for Statens vegvesens automatiseringsprosjekter, som MODI.
Brukerdemonstrasjonene foregår ved Moss Havn og ASKOs sentrallager på torsdag 19. juni.
LES OGSÅ:
-
Karsan opp til 2. klasse
-
Førerløse lastebiler: – Innen fem år vil vi ha mange prosjekter i gang
-
Einride sliter – blant annet med gjeld til Petter Stordalen
-
Dette tror folk om selvkjørende lastebiler
-
Hydrogen, selvkjørende lastebiler og registreringsutfordringer på agendaen
-
Windrose-gründeren: – Vi skal bli det største lastebilmerket i Norge
-
Glimt fra de tunge i Kina
-
Scania starter salg av autonome gruvelastebiler
-
Samferdselsministeren på fabrikkbesøk hos MAN
-
Selvkjørende biler? Snart? Vi har spurt Statens vegvesen