-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Sviende bøter i horisonten
Også varebilene får et tak på flåteutslippet i Europa neste år.
Det vil si at utslippet fra den samlede nysolgte varebilflåten fra en produsent ikke kan overstige 154 gram CO2/km neste år.
Selv Norge som har et forholdsvis stort antall nye elektriske varebiler klarte ikke bedre enn 159 gram ved siste bokslutt – juli i år.
Det er med andre ord ikke rart produsentene skjelver når de ser den nye virkeligheten i øynene.
Virkeligheten er at dersom flåten din ikke møter kravet må du betale € 95,- for hvert gram flåten din overskred grensen, ganget opp med antall biler du solgte.
Det er klart at dette kan svi mye mer for en personbilprodusent som kan sprekke på en mill. eller flere biler. Men også varebilprodusentene risikerer å blø skikkelig.
For personbiler kan man dempe problemene ved å pumpe ut hybrider også – de finnes omtrent ikke på varebilmarkedet.
Løsningen blir derfor batterielektriske biler som bare 6 % av markedet vil ha.
Man må med andre ord pøse på med prisnedsettelser eller håpe på nye incitamenter fra myndighetene.
Men det må tas kraftige grep. I fjor slapp nye varebiler i Europa ut i snitt 181gram CO2/km – så vidt under den gjeldende grensen på 185 g/km.
Jeg traff ingen på Paris-utstillingen, verken fra Renault eller Stellantis, som ante hvordan de skulle håndtere neste års krav.
De fleste håpet fremdeles at EU skulle lempe på – eller utsette – kravene.
LES OGSÅ:
-
Nå kommer Maxus eTerron 9 til Norge
-
Posten utvider avtale med Toyota
-
Renault forbereder kraftfullt comeback på varebil
-
Annenhver nye varebil var elektrisk i mai
-
Fiat tar mikro-transport på alvor
-
Lanserer nytt 2040-mål: - Kun utslippsfrie kjøretøy på norske veier
-
Defender Octa: Ikke overtatt av influensere, ennå
-
JAC prøver seg på flere målgrupper
-
Tilbyr garanti på syv år og ubegrenset kjørelengde
-
Nye Land Cruiser settes på prøve