-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Sviende bøter i horisonten
Også varebilene får et tak på flåteutslippet i Europa neste år.
Det vil si at utslippet fra den samlede nysolgte varebilflåten fra en produsent ikke kan overstige 154 gram CO2/km neste år.
Selv Norge som har et forholdsvis stort antall nye elektriske varebiler klarte ikke bedre enn 159 gram ved siste bokslutt – juli i år.
Det er med andre ord ikke rart produsentene skjelver når de ser den nye virkeligheten i øynene.
Virkeligheten er at dersom flåten din ikke møter kravet må du betale € 95,- for hvert gram flåten din overskred grensen, ganget opp med antall biler du solgte.
Det er klart at dette kan svi mye mer for en personbilprodusent som kan sprekke på en mill. eller flere biler. Men også varebilprodusentene risikerer å blø skikkelig.
For personbiler kan man dempe problemene ved å pumpe ut hybrider også – de finnes omtrent ikke på varebilmarkedet.
Løsningen blir derfor batterielektriske biler som bare 6 % av markedet vil ha.
Man må med andre ord pøse på med prisnedsettelser eller håpe på nye incitamenter fra myndighetene.
Men det må tas kraftige grep. I fjor slapp nye varebiler i Europa ut i snitt 181gram CO2/km – så vidt under den gjeldende grensen på 185 g/km.
Jeg traff ingen på Paris-utstillingen, verken fra Renault eller Stellantis, som ante hvordan de skulle håndtere neste års krav.
De fleste håpet fremdeles at EU skulle lempe på – eller utsette – kravene.
LES OGSÅ:
-
Volkswagen-ikon fyller 75 år
-
– Vi forventer at eTGE vil bli tilgjengelig i Norge i løpet av 2-3 år
-
Kan oppfylle anbudskrav
-
Kia Norge melder seg på varebilkampen
-
Farizon kommer stadig nærmere
-
Volkswagen Caravelle blir elektrisk
-
30 år med Sprinter
-
FLYNT møter europeiske varebil-behov med kinesisk produksjon
-
Det beste fra to verdener
-
4x4 for 40 år siden