-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Sviende bøter i horisonten
Også varebilene får et tak på flåteutslippet i Europa neste år.
Det vil si at utslippet fra den samlede nysolgte varebilflåten fra en produsent ikke kan overstige 154 gram CO2/km neste år.
Selv Norge som har et forholdsvis stort antall nye elektriske varebiler klarte ikke bedre enn 159 gram ved siste bokslutt – juli i år.
Det er med andre ord ikke rart produsentene skjelver når de ser den nye virkeligheten i øynene.
Virkeligheten er at dersom flåten din ikke møter kravet må du betale € 95,- for hvert gram flåten din overskred grensen, ganget opp med antall biler du solgte.
Det er klart at dette kan svi mye mer for en personbilprodusent som kan sprekke på en mill. eller flere biler. Men også varebilprodusentene risikerer å blø skikkelig.
For personbiler kan man dempe problemene ved å pumpe ut hybrider også – de finnes omtrent ikke på varebilmarkedet.
Løsningen blir derfor batterielektriske biler som bare 6 % av markedet vil ha.
Man må med andre ord pøse på med prisnedsettelser eller håpe på nye incitamenter fra myndighetene.
Men det må tas kraftige grep. I fjor slapp nye varebiler i Europa ut i snitt 181gram CO2/km – så vidt under den gjeldende grensen på 185 g/km.
Jeg traff ingen på Paris-utstillingen, verken fra Renault eller Stellantis, som ante hvordan de skulle håndtere neste års krav.
De fleste håpet fremdeles at EU skulle lempe på – eller utsette – kravene.
LES OGSÅ:
-
Stansen i varebil-godkjenninger: Håper på fremgang i møte mandag
-
Eksplosiv vekst: Fra 400 til 1.700 biler i året
-
Bilbransjens Dager: Kinesiske elbusser på nyttekjøretøy-agendaen
-
Rekord: 693,38 kilometer på én lading - med maksimal nyttelast
-
Demonstrerte bransjens rivende utvikling
-
Ny Sprinter - hogd i stein
-
Oslo Motor Show: Vill, villere og villest
-
Prøvekjørt: Kia PV5 Cargo
-
Forberedt – men frykter bivirkninger
-
Full stans: Får ikke registrert bilene