-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Kan eVito løfte salget av varebiler i Norge?
Mercedes-Benz har løftet på sløret for eVito. Når den kommer til Norge er uvisst, men vi har naturligvis allerede kjørt elvarebilen som vil bidra til å sette fart i elektrifiseringen av det norske varebilmarkedet.

Årsaken til den heller labre interessen for elektriske varebiler, kun to av hundre varebilkunder har så langt i år valgt elektrisk, er ikke mangel på interesse, men mangel på relevante kjøretøy.
Det er her Mercedes eVito kan være med å dra opp interessen fordi den har større lastekapasitet i volum og vekt enn alle de elektriske varebilene som er tilgjengelige i dag.
Åpnet for salg
Selv om Mercedes akkurat har åpnet for bestilling av eVito i Tyskland, vil ikke bilen være på gaten før noe ut i neste år. Trolig vil de første pilotkundene i Tyskland få biler levert i løpet av 2. halvår 2018.
Per Ragnar Johansen, direktør for MB Nyttekjøretøy i Norge, kan imidlertid ikke fortelle når eVito vil være på plass i Norge.
- Vi skal jobbe for å få biler til Norge så tidlig som mulig, sier Johansen.
Deretter følger i 2019 elvarianten av ny Sprinter, van/flersetevarianten av eVito og elektrisk Citan.
Dette er Mercedes eVito:
- 114 hk (84 kW)/300 Nm elmotor.
- Toppfart 120 km/t.
- Rundt 150 km reell rekkevidde (WLTP).
- 41,4 kWh batterikapasitet.
- Batterivekt ca 400 kg.
- Lastevolum opp til 6,6 kubikkmeter.
- Lastevekt til drøyt tonnet.
- Totalvekt 3,2 tonn.
- Ombordlader på 7,2 kW.
- Kan foreløpig ikke hurtiglades.
- Varmepumpeteknologi.
- Ikke rattvarme.
- Trekker kun på forhjulene.
- Kan foreløpig ikke trekke tilhenger.
- Pris i Tyskland: 40.000 euro ex mva. (392.000 kroner).
Batteripakken befinner seg under gulvet og midt i bilen, og er satt sammen av tre batteripakker fra ladehybride personbiler i Mercedes-programmet. I det hele tatt er så mye som mulig av elektrifiseringspakken hentet fra personbildivisjonen for å holde kostnadene nede.
Motorsvak
Jeg har kjørt både varebilen og personbilen av eVito, og med erfaring fra det meste som ruller av elektriske biler på norske veier, stusser jeg umiddelbart over at Mercedes ikke har tatt ut mer effekt enn 114 hk i varebilvarianten.
Effektuttaket forklares med ønske om best mulig samspill mellom ytelser og rekkevidde, og er synonymt den mest motorsvake dieselutgaven.
I personbilutgaven derimot flesker Mercedes til med 190 hk fra den samme motoren, noe som etter min mening passer langt bedre for en bil som tross alt har høy egenvekt på grunn av batteriene og i tillegg betydelig lasteevne. Jeg antar at i Norge vil kravet om høyere effekt enn 114 hk komme ganske snart etter lansering.
Ikke hurtiglading
Gjenvinning av energi foregår på tre nivåer, men de prototypene jeg kjørte var ikke satt opp slik at de kan kjøres som én pedals biler a la BMW i3, Opel Ampera-e og ny Nissan Leaf. Det vil si at bilen stopper helt opp når gasspedalen slippes.
At bilen ikke kan trekke tilhenger eller har varme i rattet, kan også komme som krav når brukererfaringene strømmer inn.
Alvorligst er likevel mangel på mulighet for hurtiglading. Mercedes lover at det kommer (CCS) med ladefart opp til 120 kW som betyr opp til 80 prosent batterifylling på rundt et kvarter, men når det vil skje velger Mercedes å ikke si noe om. Nå er største ladefart 7,2 kW fra dedikert ladeboks, noe som i praksis betyr lading natten gjennom.