-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
eIntouro: Opptil 500 kilometer på én lading
Den nye elektriske langrutebussen Mercedes-Benz eIntouro var en av hovedattraksjonene da Daimler Buses arrangerte eMobility Days i Berlin.
På de første eMobility Days i Mannheim i 2022 presenterte selskapet sin strategi og tidsplan for elektrifisering av bybusser, interurbanebusser og turbusser.
Nå er det duket for eMobility Days 2024, der Daimler Buses presenterer den siste utviklingen, produktene og tjenestene og gir et innblikk i hva de tenker om fremtidige teknologier.
Den nye «interurbanbussen» Mercedes-Benz eIntouro, som kan kjøre opptil 500 kilometer elektrisk, spiller hovedrollen i dagens Berlin-forestilling.
Det er riktig nok en prototype som vises, men den skal være nær produksjonsklar.
Den offisielle premieren blir på Busworld i Brussel i oktober neste år, men det åpnes for bestillinger i løpet av førstekvartal.
Elbussen er basert på den velkjente dieseldrevne Intouro, men er utstyrt med en batterielektrisk drift med LFP-batterier (kjent fra eActros) og en sentralmotor som yter 320 kW. Motoren er av typen Cetrax, utviklet og levert av ZF.
Kreftene sendes ut til hjulene gjennom Mercedes-Benz egen RO 440-drivaksel, via en fullautomatisk tretrinns girkasse.
Det kan velges mellom en eller to batteripakker som hver yter 207 kWh, og bussen er utstyrt med 800Volts arkitektur.
Dermed er Mercedes-Benz også klare for å tilby løsninger for såkalt interurbane ruter, skolebusser, skyttelbusser og utfluktsruter, samt for «kortere langturer».
To lengder er tilgjengelige: 12,18 meter eIntouro og 13,09 meter eIntouro M. Den kan konfigureres med alt fra 50 til 63 seter.
Daimler hevder dessuten at det i eIntouro er første gang i en europeisk buss at programvareoppdateringer kan installeres «over the air» uten verkstedbesøk. Noe som mange etter hvert kjenner fra lette kjøretøy, og delvis lastebiler.
Her fremhever Mercedes-Benz en snusirkel på bare 17,28 meter, noe som skal gjøre den kompakte 10,63 meter lange bussen velegnet for smale, svingete ruter i forsteder og eldre byer.
Med en maksimal batterikapasitet på 588 kWh i dagens NMC3-versjon, garanterer produsenten en rekkevidde på 400 kilometer «under gunstige forhold».
Det nye her er at i fremtiden skal brenselcellemodellen eCitaro utstyrt med brenselcelle som rekkeviddeforlenger kunne drives med hydrogen som eneste energikilde i den nye «H2-modusen». Denne er imidlertid forbeholdt «visse driftsscenarier».
Batteriet og brenselcellen er energikilden til drivsystemet. Batteriet trenger ikke lenger å lades eksternt under stasjonære faser. Den lades ikke av strømnettet når kjøretøyet står stille, men av brenselcellen under kjøring.
Dette betyr at brenselcelleversjonen av eCitaro kan møte kravene til individuelle transportoperatører som foretrekker å bruke grønt hydrogen i stedet for nettstrøm som energikilde.
En annen nyhet Daimler Buses presenterer, er fjerde generasjon litium-nikkel-mangan-kobolt-batterier.
Den nye NMC4-batterigenerasjonen vil kombinere høy energitetthet, som gjør at elbusser kan oppnå lengre rekkevidde, angivelig med «svært lang levetid».
Batteriets lengre levetid oppnås takket være mer skånsom lading, med en maksimal ladekapasitet på 150 kW, samt vanlige hurtigladeprosesser, med en ladekapasitet på opptil 300 kW.
De nye NMC4-batteriene vil bli brukt i brenselcellevariantene av eCitaro, eCitaro G, eCitaro K og eCitaro fra tidlig i 2026.
Rådgivningstjenester for kunder som (naturlig nok) er usikre på hva de skal velge av teknologi og produkter når de skal invetsre for fremtiden, er en stadig viktiger del av jobben for kjøretøyleverandørene.
Daimler Buses Solutions GmbH spesialiserer seg på å designe, bygge og gi råd om elektromobilitetsinfrastruktur.
I samarbeid med eksperter fra Daimler Buses Solutions GmbH, kan Daimler Buses levere hele eMobility-økosystemet fra én enkelt kilde på forespørsel:
fra mulighetsanalysen til individuelt konfigurerte elektriske busser og den komplette elektromobilitetsinfrastrukturen – inkludert konstruksjonstiltak, elektriske installasjoner, ladeinfrastruktur, batterilagring, ladestyringssystemer og andre digitale tjenester.
Omniplus: nye digitale tjenester for elektriske busser
Ikke minst er økosystemet rundt selve kjøretøyene viktig, med alt fra monitorering og analyse til digital samhandling.
Omniplus hevder de har det største servicenettverket i Europa, der andelen spesialiserte e-busverksteder også vokser hele tiden.
Når det gjelder digitale tjenester, utvider Omniplus sitt sortiment med tilleggstjenester spesielt for elbusser.
For eksempel vil ytelsesanalysefunksjonen som tidligere var tilgjengelig for dieselkjøretøyer også være tilgjengelig for elektriske busser i fremtiden, slik at brukerne kan vurdere kjørestilen deres.
En annen ny funksjon er Omniplus On Battery Monitoring, som gir flåteoperatører informasjon om tilstanden av høyspentbatteriet og anbefalinger om effektiv bruk.
LES OGSÅ:
-
Brabus byr på bolig
-
Styrker laget med to nye selgere
-
Første glimt: «En ny æra» for Mercedes-Benz varebiler
-
Bertel O. Steen gjør endringer: - Vi ønsker å satse ytterligere på lastebil og buss
-
Ruter sier de har lært: – Vi skal levere bedre den kommende vinteren
-
Bestilte 76 elbusser som aldri kom - nå har Nobina byttet leverandør
-
Disse må byttes innen nyttår
-
Unibuss kjøper ny ladeløsning: «Skal sikre pålitelig drift, selv under de tøffeste vinterforholdene»
-
Her tester Mercedes sin fremtidige varebilplattform
-
Solaris tar grep for å styrke posisjonen i flere land - Sverre Skaar skal lede arbeidet