MARCELLOS MAGNUM: Da Marcello Gandinis verker var viet en egen utstilling på Museo Nazionale dell'Automobile di Torino (Mauto blant venner) i 2019, sto det ingen Renault Magnum der fysisk. Men lastebilen - inkludert mange spennende skisser - prydet store veggflater rundt utstilte superbiler, småbiler, tohjulinger og helikopter signert samme designer.

Geniet som også tegnet tunge biler

Marcello Gandini døde i forrige uke. Nettet er fullt av panegyriske omtaler – klodens største bildesigner-geni, o.s.v. Glemt er blemmene. Og spesielt glemt er en av verdens mest spennende lastebiler.

**Stort bildegalleri nederst i artikkelen**

Gandini tilhører den glimrende 38-årgangen. Født to uker etter Giorgetto Giugiaro – fremdeles er det noen som krangler om hvem av de to det egentlig var som designet Lamborghini Miura!

Mesterlige superbiler

Det er enda flere som krangler om hvem av de to som er kongen av bildesign – akkurat nå er signalene på nettet at det er Gandini.

Det finnes mange nok eksempler på at han gjorde de fullstendig geniale jobbene – denne listen viser de bilene som var stilt opp på den gamle skolegården min på Politecnico di Torino da han ble utnevnt til æresdoktor tidligere i år:

Alfa Romeo Montreal, Autobianchi Runabout, Ferrari Dino GT4, Ferrari Rainbow, Fiat X1/9, Innocenti Mini, Lancia Stratos, Lamborghini Countach, Lamborghini Diablo, Lamborghini Espada, Lamborghini Miura S, Lamborghini Urraco, Maserati Khamsin, Maserati Quattroporte IV, Maserati Shamal.

Marcello Gandini med sin BMW Garmisch på Villa d’Este i 2019.

Mesterlige arbeider de fleste av dem. Men det går jo an å trekke frem mange innslag som BMW Garmisch – som BMW av en eller annen grunn valgte å bygge opp på nytt for å delta i en skjønnhetskonkurranse i 2019.

Vellykket? Hva er det man sier? Smaken er som baken………

Fornyet lastebildesign

Selvfølgelig er det de mest opplagte, Miura, Stratos, Countach som oftest fremheves i omtalene. 

Nesten ingen av dem som nå skriver som om de har vært personlige venner av ham de siste seksti årene nevner at han snudde lastebildesign på hodet.

Han hadde gjort flere prosjekter for Renault, både personbiler og den første Master – en bil som klart viste at han behersket meget mer enn lekre kurver og sexy luftinntak.

Renaults egen designavdeling kjempet for å hente frem en ny serie tunge lastebiler etter at de hadde tatt over Berliet, og Gandini ble bedt om bare å bidra med noe raske skisser for å styre Renault-designerne inn på et annet spor enn det de jobbet i da.

IDERIK: Et lite utvalg skisser fra Marcello Gandinis mangslungne karriere.
IDERIK: Et lite utvalg skisser fra Marcello Gandinis mangslungne karriere.
IDERIK: Et lite utvalg skisser fra Marcello Gandinis mangslungne karriere.
IDERIK: Et lite utvalg skisser fra Marcello Gandinis mangslungne karriere.
IDERIK: Et lite utvalg skisser fra Marcello Gandinis mangslungne karriere.
IDERIK: Et lite utvalg skisser fra Marcello Gandinis mangslungne karriere.

Magnum på høyde med Lambo

Det endte med at hans design, gjort i 1983, ble til den nye Magnum som ble produsert fra 1990 til 2013 – minst like banebrytende som noen av hans Lamborghinier.

Du finner forresten en interessant historie om Magnum-utviklingen fra en nettside som heter Losange hvis du trykker her.

Jeg syns nok geniet han ligger i bredden på det han skapte. Fra Citroën BX til Lamborghini Diablo til Renault Magnum.

Bla deg gjennom bildegalleriet for et knippe godbiter fra Gandinis innholdsrike livsverk:

Et knippe av Marcello Gandinis ikoniske mesterverk.
Lamborghini Miura.
Lamborghini Miura.
Lamborghini Miura.
Lamborghini Miura.
Det finnes flere veier til Rom.
Renault 5 - genial i all sin enkelhet.
Renault 5.
Singelseteren CH-7 Angel ble designet av Gandini i 1991.
Volvo gikk ikke videre med Tundra-konseptet fra Gandini og Bertone, men mange av linjene ble videreført i Citroën BX.
Gandini gjorde ikke mange tohjulinger, men scooteren Lui (midten) ble tegnet på oppdrag fra Innocenti til Bertone. Prototypen av den sammenleggbare sykkelen håndbygget han selv.
Gandini hadde også en finger med i spillet på sportsversjonen av Moto Guzzi V7, blant annet bensintanken.
Innocenti Mini.
Innocenti Mini.
Innocenti Mini.
Innocenti Mini.
Lamborghini Espada.
Lamborghini Espada.
Bertone Progetto Zero, senere kjent som Lancia Stratos HF Zero.
Bertone Progetto Zero, senere kjent som Lancia Stratos HF Zero.
Bertone Progetto Zero, senere kjent som Lancia Stratos HF Zero.
Bertone Progetto Zero, senere kjent som Lancia Stratos HF Zero.
Bertone Progetto Zero, senere kjent som Lancia Stratos HF Zero.
Bertone Progetto Zero, senere kjent som Lancia Stratos HF Zero.
Bertone Progetto Zero, senere kjent som Lancia Stratos HF Zero.
Bertone Progetto Zero, senere kjent som Lancia Stratos HF Zero.
Bertone Progetto Zero, senere kjent som Lancia Stratos HF Zero.
Autobianchi A112 Runabout.
Autobianchi A112 Runabout.
Autobianchi A112 Runabout.
Autobianchi A112 Runabout.
Autobianchi A112 Runabout.
Alfa Romeo Carabo. Tenk Ruffino Gassolini i Flåklypa.
Alfa Romeo Carabo. Tenk Ruffino Gassolini i Flåklypa.
Alfa Romeo Carabo. Tenk Ruffino Gassolini i Flåklypa.
Alfa Romeo Carabo. Tenk Ruffino Gassolini i Flåklypa.
Alfa Romeo Montreal prototype.
Alfa Romeo Montreal prototype.
Alfa Romeo Montreal prototype.
Lancia Stratos HF.
Lancia Stratos HF.
Lamborghini Urraco.
Lamborghini Urraco.
Lamborghini Urraco.
Lancia Stratos HF.
Lancia Stratos HF.
Lancia Stratos HF.
Kul grafikk.
Lancia Stratos HF Zero lånte litt fra Fulvia Coupé HF.
Og her er skissene gjort mer håndgripelige, i form av Meccano.
Og her er skissene gjort mer håndgripelige, i form av Meccano.
Og her er skissene gjort mer håndgripelige, i form av Meccano.
Countach er tøft. Meccano er tøft.
Lamborghini Countach.
Lamborghini Countach.
Lamborghini Diablo og en nytolkning av Lancia Stratos, i form av S81 fra Stola - ført i pennen av Gandini himself.
Marcello Gandini fortsatte karrieren i sitt "tilfluktssted" (buen retiro) noen mil utenfor Torino lenge etter normal pensjonsalder.
Minner fra en fantastisk utstilling.
Powered by Labrador CMS