-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

OFV:
Billigere varebiler i 2. kvartal!
Verdirapportene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken er et verdifullt bidrag til kunnskap om det norske bilmarkedet. Her er litt om varebiler i Q2.
Det ble registrert 8.889 nye varebiler i andre kvartal. Det er 1.789 flere enn i Q2 i fjor. I første kvartal ble det 6.478 nybilregistreringer.
Næringsandelen av varebiler er lite oppsiktsvekkende. I årets første kvartal lå den på 99,2 %. I andre kvartal på 99,3 %. Det var 0,2 prosentenheter mer enn i fjor.
Verdien av de nesten 9.000 varebilene frem mot sommeren var på totalt 6,2 milliarder kroner. 1,4 milliarder mer enn i samme kvartal i fjor.
I første kvartal lå verdien på 4,6 milliarder kroner. Akkumulert har vi da en verdi i år på 10,8 milliarder kroner, mot 8,7 i første halvår i fjor.
Deler man dette på antall biler kommer man frem til at verdien per bil i første kvartal var på 720.747 kroner – 25.000 kroner mer enn i fjor.
For annet kvartal endte imidlertid prisen på 698.404 kroner – en nedgang på 22.000 kroner i forhold til de første tre månedene, men 15.529 kroner over tilsvarende bil i fjor.
Opplysningsrådet for Veitrafikken knytter noen egne kommentarer til disse tallene:
Totalverdien for varebiler endte på 6,2 mrd. kroner i 2. kvartal. Dette er en økning på 1,4 mrd. kroner sett mot samme periode i fjor.
Volumet er også opp totalt sett i år, der største delen av utleveringer kom i 2. kvartal. OFV får opplyst at en del merker har redusert sin ordrebank gjennom økt produksjonskapasitet hos fabrikkene.
Næringsandelen holder seg høy, med en marginal økning både fra fjoråret (+0,2 prosentpoeng) og forrige kvartal (+0,1 prosentpoeng).
Gjennomsnittsprisen viser en økning på 15.529 kroner mot samme kvartal i fjor, men en nedgang på 22.343 kroner mot forrige kvartal. Volumet på varebiler er langt lavere enn volumet på personbiler. Gjennomsnittsprisen vil derfor gi større utslag avhengig av hvilke varebiler som blir registrert i et gitt intervall.
Varebilregistreringene i 2. kvartal har en positiv vekst sammenlignet med forrige kvartal og samme periode i fjor. Oppgangen kan delvis forklares i at ordrereserver nå tømmes og mange bedrifter endelig har mottatt sine etterlengtede varebiler. Den økonomiske situasjon for mange norske bedrifter er god, og det kan også være med på å forklare høye registreringstall.