-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Klart for Pikes Peak
Ford på fjelltur igjen. Ny rekord?
I fjor satte Romain Dumas ny rekord opp Pikes Peak i sin elektriske SuperVan. I år skal han prøve å gjøre en enda bedre tid med sin nye F150 Lightning SuperTruck.
Man måtte konsentrere seg skikkelig for å forstå at fjorårets rekordbil virkelig var basert på, eller i hvert fall inspirert av, en Transit.
I år er det imidlertid ikke vanskelig å tro på Ford Performance når de sier at årets racerbil er basert på en elektrisk F150 Lightning.
De begynte å fortelle om den for en måneds tid siden med en rekke underlige, nesten kunstneriske, illustrasjoner av aerodynamikken rundt denne bilen.
Du skulle være svært god på å lese strømlinjer for å forstå hva som virkelig lå under alle disse bildene av luftstrømmene.

Av teksten gikk det forresten ikke frem at det var aerodynamikk som var det viktige. Det sto det mest om å studere batteri-kjemi og -kjøling og -styring under ekstreme konkurranseforhold.
Men når vi ser bilder av bilen som skal kjøre i år, er det ikke tvil om at aerodynamikken spiller en rolle. Det fortelles blant annet at denne produserer 3000 kg marktrykk ved 250 km/t og at den har elmotorer som er spesialbygget for høye hastigheter.
Den har mange nok utvendige aerodynamiske hjelpemidler til å gjøre en råner i Telemark grønn av misunnelse i 2035: trippel-element frontspoiler, luftkanaler over frontlyktene, kanaler og luftåpninger på panseret, side-diffusorer og diffusorer bak, og en flerelement hekkspoiler.
Det sies også at den byr på 1.400+ hestekrefter, akkurat som SuperVan i fjor, da den gjorde turen på 8:47,682. Klasserekord-tiden som SuperTruck må slå i år, og det blir Romain Dumas som skal gyve løs på sin egen tid.
Både fjorårets og årets bil er utviklet i samarbeid med østerrikske STARD som har hjulpet Ford med sportslige elbiler siden Ford Fiesta ERX2 for fire år siden.
Sammenlikne forresten tiden med det en Ford oppnådde første gang de deltok her. I 1916 var det en T-Ford som klarte å slite seg til topps på 28 minutter og tre sekunder.
Løpet går den 23. juni og du kan få med deg mye av det på Mobil1 sin YouTube kanal her.