Første ID.Buzz-last til Norge

Nå er de første buzzene i Norge

I dag kom et skip til Oslo med første ladning av Volkswagens ID.Buzz. Det betyr at du snart kan se den hos din lokale forhandler.

Publisert

– Det er deilig å se ID. Buzz og ID. Buzz Cargo rulle av båten og inn på klargjøringssenteret vårt. Dette har vi ventet lenge på, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.

Personbilvarianten ID. Buzz og nyttekjøretøyet ID. Buzz Cargo er de to nyeste medlemmene i ID.-serien fra Volkswagen. Bilen har designtrekk som vekker minner om den legendariske Folkevognbussen T1.

Personbilvarianten kommer i første omgang som 5-seter med bagasjeplass på hele 1.121 liter. Den har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 418 km, og en prisene starter på 494.200 kr.

ID. Buzz Cargo er den første helelektriske varebilen fra Volkswagen bygget på MEB-plattformen. Det vil si at den er bygget som elbil fra bunnen av, med alle de fordelene det fører med seg av teknologiske muligheter.

Med en WLTP-rekkevidde på inntil 423 km, og et lasterom på nesten 4 m3, og solid nyttelast markedsføres den som et fullgodt alternativ for håndverkere.

Varebilen har en startpris på 452.700 kr.

Den norske importøren, Harald A. Møller, har tidligere bekreftet at de skal utstyre den norske «standard-modellen» med utstyr som i andre land er ekstrautstyr, slik som ryggekamera.

Personbilen er også utstyrt med en oversiktlig 12-tommers infotainment-skjerm, oppvarmet frontrute og oppvarmet multifunksjonsratt.

– Vi har valgt å oppgradere modellene med utstyr som vi vet nordmenn er opptatt av, og som de gjerne velger som tilleggsutstyr. Dette er biler som kommer til å sparke godt fra seg både i nyttekjøretøymarkedet, men også hos familier som ønsker en romslig, trygg og god elbil, forteller Håkon Wirak.

ID. Buzz får en ladekapasitet på inntil 170 kW, som betyr at du under optimale forhold kan lade bilen fra 5 til 80 prosent på rundt en halvtime.

– ID. Buzz Cargo vil være vårt definitive inntog i det grønne skifte for nyttetransporten. Den setter en ny rekkeviddestandard for nyttekjøretøy i dette segmentet, og med økt ladekapasitet kan du lade opp bilen i løpet av lunsjpausen. Denne bilen gjør det langt mer praktisk for flere håndverkere å velge nullutslippskjøretøy, sier Wirak.

Powered by Labrador CMS