Halden 2009And the winners are:....Resultatlisten finner du i YrkesBil nr 8. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
And the winners are:....Resultatlisten finner du i YrkesBil nr 8. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009'Best in show'-vinner Volvo LV 101 1936 med eieren Carl Erik Eriksson fra Køpmannebro i Sverige. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
"Best in show"-vinner Volvo LV 101 1936 med eieren Carl Erik Eriksson fra Køpmannebro i Sverige. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Stilstudie av Dodge Li´l Red Truck 1979. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Stilstudie av Dodge Li´l Red Truck 1979. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Den skinnende røde Dodge Li´l Red Truck til Kjell Flauring fikk 2. plassen i Pickup-klassen. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Den skinnende røde Dodge Li´l Red Truck til Kjell Flauring fikk 2. plassen i Pickup-klassen. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Dodge Li´l Red Express Truck fra 1979. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Dodge Li´l Red Express Truck fra 1979. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Ford Mustang - en populær bil i 45 år. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Ford Mustang - en populær bil i 45 år. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Kjell Flauring fra Drøbak blir intervjuet av Christofer Lee Willhans om sin Dodge Li´l Red Express Truck. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Kjell Flauring fra Drøbak blir intervjuet av Christofer Lee Willhans om sin Dodge Li´l Red Express Truck. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Den norske Mustangklubben samlet 135 Ford Mustang fra Norge og Sverige. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Den norske Mustangklubben samlet 135 Ford Mustang fra Norge og Sverige. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Hva med en nyprodusert bensinpumpe i gammel stil til garasjen? Du kunne kjøpe det på Festningen. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Hva med en nyprodusert bensinpumpe i gammel stil til garasjen? Du kunne kjøpe det på Festningen. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009YrkesBil var på plass med tilbud på Norsk Lastebilleksikon, Transporthistorisk Kalender, andre bilbøker og abonnement. Foto Knut Skallerud
Halden 2009
YrkesBil var på plass med tilbud på Norsk Lastebilleksikon, Transporthistorisk Kalender, andre bilbøker og abonnement. Foto Knut Skallerud
Halden 2009Endel amcars omkranset utstillingen foran kveldens cruising i byen og søndagens store mønstring på festningen. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Endel amcars omkranset utstillingen foran kveldens cruising i byen og søndagens store mønstring på festningen. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Utstillingsområdet på Fredriksten Festning. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Utstillingsområdet på Fredriksten Festning. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Volvo F88. Eier: Arve Hauer, Løken. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Volvo F88. Eier: Arve Hauer, Løken. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Et utvalg pickup´er under trærne. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Et utvalg pickup´er under trærne. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Scania-Vabis LS76 1967. Eier: Georg Hildebrand, Ørje. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Scania-Vabis LS76 1967. Eier: Georg Hildebrand, Ørje. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Volvo F16 Imperial Globetrotter. Eier: Kjell A Næss, Borgenhaugen. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Volvo F16 Imperial Globetrotter. Eier: Kjell A Næss, Borgenhaugen. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Scania 140 LS. Eier: Thor-Arne Eriksen, Son. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Scania 140 LS. Eier: Thor-Arne Eriksen, Son. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Scania og Volvo side om side. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Scania og Volvo side om side. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Scania LBS 140. Eier Geir Lermo, Sørumsand og Ford Transcontinental - 77. Eier: Formann i Transporthistorisk Forening Tore Hall, Råholt. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Scania LBS 140. Eier Geir Lermo, Sørumsand og Ford Transcontinental - 77. Eier: Formann i Transporthistorisk Forening Tore Hall, Råholt. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Scania 141. Eier: Åge Lund, Ørje. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Scania 141. Eier: Åge Lund, Ørje. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Scania LBS 140. Eier: Tommy Olsen, Berg. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Scania LBS 140. Eier: Tommy Olsen, Berg. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Volvo F-88 1971. Eier: Erik Eriksson, Sverige. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Volvo F-88 1971. Eier: Erik Eriksson, Sverige. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Volvo N86 1967. Eier: Odd Ekeberg, Rygge. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Volvo N86 1967. Eier: Odd Ekeberg, Rygge. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Scania-Vabis L76. Eier: Leif-Arne Arvidsson, Sverige. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Scania-Vabis L76. Eier: Leif-Arne Arvidsson, Sverige. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Peterbilt 379. Eier: Per Ove Klevengen. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Peterbilt 379. Eier: Per Ove Klevengen. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Kenworth W900L. Eier: Jan Hansen. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Kenworth W900L. Eier: Jan Hansen. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Scania L80S. Eier: Lennart Hermansson, Sverige. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Scania L80S. Eier: Lennart Hermansson, Sverige. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Scania L80 1970. Eier: Kenneth Westli. Bilen ble kjørt til Halden av Tore Westli. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Scania L80 1970. Eier: Kenneth Westli. Bilen ble kjørt til Halden av Tore Westli. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Chevrolet 60, 1964. Eier: Helge Josefsen, Gressvik. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Chevrolet 60, 1964. Eier: Helge Josefsen, Gressvik. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Volvo LV 101 1939, 6 syl sideventilert bensinmotor på 86 hk. BJ Omnibusaktiebolag eide den først og bilen er nå malt i de originale firmafargene. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Volvo LV 101 1939, 6 syl sideventilert bensinmotor på 86 hk. BJ Omnibusaktiebolag eide den først og bilen er nå malt i de originale firmafargene. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Volvo LV 76 1936. Bilen hadde gått i Gøteborg. Eieren Olle Jansson fikk tak i den for for 3 år siden og plukket den helt ned. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Volvo LV 76 1936. Bilen hadde gått i Gøteborg. Eieren Olle Jansson fikk tak i den for for 3 år siden og plukket den helt ned. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Volvo LV 76 1936. En stolt eier Olle Jansson fra Bengtsfors i Sverige hadde tatt den 7 mils lange turen til Halden. Denne bilen har enkle bakhjul. Fantes også med doble bakhjul og het da LV 79. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Volvo LV 76 1936. En stolt eier Olle Jansson fra Bengtsfors i Sverige hadde tatt den 7 mils lange turen til Halden. Denne bilen har enkle bakhjul. Fantes også med doble bakhjul og het da LV 79. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Volvo LV 76 1936. Motor: 6 syl Volvo EB 65 hk bensin. Eier: Olle Jansson, Bengtsfors i Sverige. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Volvo LV 76 1936. Motor: 6 syl Volvo EB 65 hk bensin. Eier: Olle Jansson, Bengtsfors i Sverige. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Volvo 'rundsnute' med VDC Motor (første diesel med direkte innsprøytning). Eier: Lars Simonsson, Sverige. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Volvo "rundsnute" med VDC Motor (første diesel med direkte innsprøytning). Eier: Lars Simonsson, Sverige. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Scania Vabis-Vabis LS36 1967. Eier: Finn Gustavsen, Berg. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Scania Vabis-Vabis LS36 1967. Eier: Finn Gustavsen, Berg. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009Ford 1946. Eier: Knut Røisgård, Stokke. Bilen er tatt inn fra California i 2008 og er nå helt lik bilen som eieren vokste opp i. Les mer om bilen i Yrkesbil nr 8 s 28. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
Ford 1946. Eier: Knut Røisgård, Stokke. Bilen er tatt inn fra California i 2008 og er nå helt lik bilen som eieren vokste opp i. Les mer om bilen i Yrkesbil nr 8 s 28. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009En lang rekke veteranlastebiler prydet Fredriksted festning. En orange Volvo LV 101 1939 er først i rekka. Foto: Knut Skallerud
Halden 2009
En lang rekke veteranlastebiler prydet Fredriksted festning. En orange Volvo LV 101 1939 er først i rekka. Foto: Knut Skallerud

Billedkavalkade fra Fredriksten festning

Grensetreffet på Fredriksten festning er blitt en tradisjon for bilinteresserte og kunne i år by på en stor samling veteranlastebiler.

Publisert

Sola skinte over Fredriksten festning lørdag 8. august og skapte en meget trivelig stemning på grensetreffet for veteranlastebiler. Noen pickuper og US Trucks hadde også funnet veien til festningen i Halden.

Bilene kom fra begge sider av grensen til hyggelig kappestrid på den tidligere krigsskueplassen. Deltakerne konkurrerte i følgende klasser:

- Veteran lastebiler

- Nostaligia Spesialpremie

- Best in show

- US Trucks

- Pickup

- Peoples´s choice

Halden er virkelig stedet for alle med sans for veterankjøretøy, det være seg personbiler, lastebiler og til og med mopeder. Mustangklubben hadde sitt årlige treff på lørdagen oppe på festningen, med 135 norske og svenske Mustanger. På lørdagskvelden var det rockekonsert og cruising i Halden sentrum. På søndagen var det stort treff på festningen med veteranbiler, mest amerikanske, men også med innslag av biler fra andre land.

Arrangementet gjennomføres av Street & Cruisin´ Club Halden, de svenske bladene Nostalgia, Bilsport Classic og norske YrkesBil.

Se resultatliste og reportasje i YrkesBil nr 8.

Powered by Labrador CMS